De vitaliteitspiramide: 6 belangrijke tips om je vitaal te voelen

De vitaliteitspiramide: 6 belangrijke tips om je vitaal te voelen!

De vitaliteitspiramide: 6 belangrijke tips om je vitaal te voelen!

Wat heb je nodig in je leven om je energiek en vitaal te voelen? De 6 lagen van de vitaliteitspiramide van Albert Sonnevelt – uitgewerkt in het boek ‘De Levenscode’ – geven helder weer wat de allerbelangrijkste elementen zijn. Hieronder een nadere beschrijving van wat je kunt doen om je vitaliteit een impuls te geven.

1: Zinvol leven

Om je vitaal te voelen is het belangrijk je leven een doel te geven. Wat vind je belangrijk? Vervult je met blijdschap? Geeft voldoening? Zorgt voor energie? Maakt je gelukkig? Ga op onderzoek. Vraag vrienden waar je een kei in bent. Of misschien heb je een verloren gewaande hobby. Boeit vrijwilligerswerk je? Is sporten met kinderen je ding? Enzovoort. Achterhaal wat je leven zin geeft, want een feit is dat het bijdraagt aan je vitaliteit.

2: Sociaal netwerk

Steeds vaker duiken er berichten in de media op over eenzaamheid onder met name ouderen. Wees dat voor. Besteed tijd en energie aan het opbouwen en bijhouden van je vriendenkring. Want, beschik je over een goed en hecht relatienetwerk? Dan sta je er niet alleen voor in het leven. Wanneer het nodig is is er een troostende schouder, luisterend oor, een warme knuffel, een opbeurend woord, een inspirerend gesprek, een helpende hand, een ontspannende activiteit et cetera. Kortom, zorg dat je genoeg vrienden hebt die er in goede en slechte tijden voor je zijn.

3: Positief denken

Ook hoe je denkt heeft invloed op je gezondheid. Wanneer je hoofd vol zit met sombere en negatieve gedachten kan dit zorgen voor lichamelijke klachten. Omgekeerd geldt hetzelfde. Heb je een positieve kijk op het leven? Zie je de zonnige kant in van allerlei gebeurtenissen? Dan zorgt je relativeringsvermogen ervoor dat het je niet achtervolgt. Hierdoor ben je uiteindelijk lichamelijk, geestelijk en emotioneel beter in balans en dat heeft zo z’n weerslag op je gezondheid.

4: Regelmatig herstellen

Zorgen voor rust en herstel draagt bij aan je vitaal te voelen. Steeds maar doorhollen en jakkeren doet je geen goed. Dat wreekt zich uiteindelijk op je gezondheid. Van prikkelbaar zijn, vermoeid tot compleet gestresst thuis zitten. Wees dat voor. Realiseer je dat je alleen topprestaties kunt leveren als je balans aanbrengt tussen de inspanningen die je levert en de ontspanning die je nodig hebt. Neem daarom tijdens de dag geregeld even een pauze om spanningen af te bouwen en wat rust te pakken. En vergeet niet om ’s avonds bijtijds je mandje op te zoeken. Want tijdens de nacht geef je dagelijkse gebeurtenissen een plek én pleegt je lichaam het hoognodige herstel aan de lichaamscellen. Zorg je voor regelmatige herstelmomenten? Je draagt dan zeker bij aan je algehele vitaliteit.

5: Genoeg bewegen

Bewegen is niet alleen goed voor je botten en spieren, maar houdt ook je hart en vloedvaten in conditie. Zeker als je het combineert met onder meer gezonde voeding. Daarbij helpt dagelijks lichamelijk actief zijn om spanningen los te laten. Wanneer je matig intensief beweegt produceert je lichaam onder andere endorfines die de stresshormonen bestrijden. Daarbij maakt je lichaam ook nog eens feelgood hormonen aan die je vrolijk stemmen. En uiteraard krijg je er ook energie van! Verder is lichamelijke activiteit goed om welvaartsziekten als overgewicht, hartziekten en diabetes te voorkomen.

6: Goede voeding

Goede voeding is gezond eten waarbij je alle benodigde bouwstoffen binnenkrijgt om lichamelijk en geestelijk optimaal te functioneren. Denk aan de benodigde vitamines, mineralen, eiwitten, goede koolhydraten en essentiële vetten. Kies in dit kader bij voorkeur voor voeding dat zo weinig mogelijke bewerkingen heeft ondergaan. Dus zo natuurlijk en biologisch mogelijk. Zonder kleur-, geur- en smaakstoffen. En het spreekt voor zich dat je let op je zout- en suikerinname, kiest voor meervoudige onverzadigde vetten, snelle koolhydraten mijdt, volop verse groenten en fruit op je menu zet, matig bent met het gebruik van alcohol en genoeg water op een dag drinkt. Hierdoor blijf je goed gehydrateerd zodat onder andere afvalstoffen je lichaam gemakkelijk kunnen verlaten. Kies er verder voor met aandacht te eten, dat zorgt dat je sneller verzadigd bent. En… eet om de juiste redenen. Omdat je lichaam en geest brandstof nodig hebben en niet omdat je zo gespannen bent.

Meer weten over vitaliteit?

Wil je meer lezen over hoe vitaal te leven en te voelen? Het boek ‘De Levenscode’ reikt je tips en adviezen plus een compleet uitgewerkt zes-weken-vitaliteitsplan waarmee je een vitaal gedragspatroon ontwikkelt.

Je kunt ook via Sonnevelt een opleiding of (erkende) workshop volgen waarmee je aan je vitaliteit kunt werken.

Proefles Vitaliteitscoach

Download gratis proefles Opleiding Vitaliteitscoach

Privacy: We sturen je geen SPAM. Je gegevens zijn 100% Veilig.

Reacties

Je kunt de tekst selecteren en uitprinten en/of het boek ‘De Levenscode’ van Albert Sonnevelt lezen voor meer informatie. In dit boek vind je een selectie van de veelal wonderbaarlijke gesprekken die Albert had met vitale ouderen. Daarnaast staat ieder hoofdstuk boordevol praktische tips, leerzame testjes en ondersteunende adviezen die je direct kunt toepassen. Achter in het boek vind je een volledig uitgewerkt zes-weken-vitaliteitsplan. Daarmee ontwikkel je op geleidelijke wijze een effectief vitaal gedragspatroon.

Reactie toevoegen

CAPTCHA
De volgende vraag wordt gesteld om geautomatiseerde inzendingen te voorkomen.