In balans door gezond leven

In balans door gezond leven

Leef gezond! Dat is de beste investering die je in jezelf kunt doen!                   

Gezond leven, dat klinkt zo eenvoudig. Toch zijn er tegenwoordig maar heel weinig mensen die dat doen. Er bestaat geen eenvoudig en eenduidig recept voor. Alle mensen zijn anders. Wat voor de een goed is, hoeft dat voor de ander niet te zijn. Toch zijn er wel een aantal algemene richtlijnen die de gezondheid van iedereen ten goede komen.

Gezond eten is een belangrijk onderdeel van een gezonde levensstijl. Het lichaam heeft bouwstoffen nodig om zijn zeer ingewikkelde taken allemaal goed te kunnen uitvoeren. Hoe gezonder en vitaler de voeding is, hoe beter het lichaam kan functioneren. Gezonde volwaardige voeding helpt het lichaam om het natuurlijke afweersysteem in topvorm te houden en dat afweersysteem biedt bescherming tegen ziekten en kwalen.

“Ik ben het levende bewijs van wat gezond leven kan doen”  

In dit artikel ga ik in op mijn persoonlijke zoektocht naar balans in mijn leven. Voordat ik ‘volgens de artsen’ ongeneeslijk ziek werd, leidde ik een druk leven. Ik had redelijk veel stress, at ongezond, rende van hot naar her en had weinig rust. Totdat ik in 2005 de diagnose borstkanker kreeg met metastases (uitzaaiingen) in de lever, dat was voor mij een keerpunt in mijn leven. Vanaf dat moment:

• Ben ik gezond gaan leven en gebruik ik veel vitaminen en mineralen.
• Ben ik me gaan verdiepen in natuurvoeding.
• Volgde ik een vegetarische kookcursus.
• Ben ik op yoga gegaan
• Zorg ik er voortaan voor dat ik voldoende ontspanning heb.
• Laat ik een paar keer per jaar een darmspoeling doen (waar ik veel baat bij heb).
• Heb ik De helende reis van Brandon Bays gedaan,  NEI-therapie gedaan en  veel boeken gelezen over gezond leven.

En al die dingen bij elkaar deden hun helende werk. In 2009 kreeg ik een PET-scan in het academisch ziekenhuis in Maastricht waar ik te horen kreeg dat ze helemaal niets meer konden vinden wat op kanker leek. Van top tot teen was er geen enkel plekje meer in mijn lichaam te vinden.

Overgewicht

Nadat de specialisten in het academisch ziekenhuis niets meer konden vinden in mijn lichaam wat op kanker leek, kwam er voor mij een ander probleem op mijn pad: overgewicht. Na de chemotherapie heb ik aanvullend hormoontherapie voorgeschreven gekregen (Tamoxifen)  en was ik in zes jaar tijd twintig kilo aangekomen, ondanks mijn gezonde voeding. Dat vond ik heel erg. In het ziekenhuis kreeg ik te horen dat ik er mee moest leren leven “Het gaat er toch om dat je beter bent……”, zeiden ze dan. Dat is natuurlijk ook zo, maar toch vond ik dat overgewicht heel erg vervelend. Ik wilde me er niet bij neerleggen en ben op  internet op zoek gegaan naar mogelijke oplossingen. Daar las ik dat veel vrouwen die hormoontherapie volgen, last hebben van gewichtstoename. Toen vond ik de oplossing en die kwam uit onverwachte hoek ‘De Hormoonfactor’.                                                                         

De Hormoonfactor

Ik ben de opleiding Trainer Hormoonfactor en Natuurvoedingsadviseur gaan volgen bij Sonnevelt. De opleiding Trainer Hormoonfactor is gebaseerd op de boeken van Ralph Moorman: De Hormoonfactor en het Hormoonbalans dieet. De boeken van Moorman bevatten veel  feiten over gezondheid en onze voeding. Ik kan ze iedereen aanraden. Door het in balans brengen van de belangrijkste hormonen in het lichaam, kunnen de meest uiteenlopende klachten worden opgelost. Ik ben het op mezelf gaan toepassen en daardoor ben ik in 6 maanden tijd 18 kilo afgevallen.                               

Ik eet heel gezond, de belangrijkste dingen die ik anders doe dan voorheen is geen brood eten (geen gluten), heel erg letten op de E-nummers (E621 smaakversterker) en erop letten of er ergens gistextract in zit. Gistextract lijkt een onschuldige smaakmaker maar is dat niet. Ook de typische overgangsklachten zoals opvliegers, waarvan vrouwen vaak te horen krijgen dat ze ‘er nu eenmaal bijhoren’ blijken bij nader inzien best te vermijden. Ze hangen nauw samen met het gebruik van suiker. Via de opleidingen Trainer Hormoonfactor en Natuurvoedingsadviseur heb ik veel geleerd over alles wat met voeding te maken heeft en ben ik nog bewuster gaan leven.

Bewuster leven

Door alles wat ik de afgelopen jaren heb geleerd en gelezen over gezondheid, ben ik een stuk bewuster gaan leven, iets waar ook mijn omgeving van profiteert. Ik ben het levende bewijs van wat gezond leven kan doen. Ik heb veel meer rust en balans in mijn leven  en ik heb enorm veel energie. Ik kan zeggen dat ik me beter voel  dan ooit. Ik ben ook heel erg blij dat ik dit aan mijn kinderen en mijn omgeving kan doorgeven. “Het zijn als kringen in het water die zich steeds verder verspreiden.

GOUDEN TIPS…voor een gezonde eet- en leefwijze:

• Eet gevarieerd.
• Eet minstens 300 gram verse groenten en 2 stuks fruit per dag. Producten van biologische teelt hebben de voorkeur.
• Eet zo weinig mogelijk geraffineerde suiker. (Suiker bevat geen bruikbare stoffen en is ronduit schadelijk voor onze gezondheid.) Beperk ook de consumptie van natuurlijke suikers zoals honing en graanstropen.
• Gebruik weinig of geen alcohol.
• Wees heel matig met zout en gebruik anders zeezout.
• Roken is absoluut niet goed.
• Eet niet teveel tarwe, maar kies ook regelmatig andere granen.
• Neem voldoende tijd om te eten en besteedt voldoende aandacht aan het kauwen.
• Eet zoveel mogelijk verse, onbewerkte producten.
• Drink veel water, ook regelmatig heet water.
• Geen koffie en zwarte thee.
• Neem voldoende beweging.
• Probeer eens een aantal keren per dag bewust op uw ademhaling te letten.
• Probeer stress zoveel mogelijk te beperken.
• Wees kritisch in het gebruik van medicijnen.
• Matig je consumptie van dierlijke eiwitten.
• Kaas en melk brengen heel veel slijm in het lichaam.
• Eet geen sterk gebraden of gebakken spijzen.
• Zorg voor voldoende gezonde ontspanning.
• Wees lief voor je omgeving, je krijgt er beslist wat fijns voor terug.
• Tevredenheid is een heerlijke eigenschap.
• Probeer alles wat op tafel komt er leuk en lekker uit te laten zien.
• Zorg voor voldoende slaap en rustmomenten.
• Besteed extra aandacht aan je darmen en darmflora.
• Eet niet teveel, soberheid doet de mens goed.
• Gooi restjes altijd weg.
• Drink niet vlak voor, tijdens en direct na het eten.
• Beschouw pijn altijd als een signaal.
• Speel je eigen wedstrijd, pak voldoende tijd voor jezelf en luister goed naar je eigen lichaam.
• Gebruik dagelijks wat aanvulling op je voeding in de vorm van supplementen. Wat extra vitaminen en mineralen en ook goede vetten hebben wij allemaal nodig.

Kies voor een gezonde leefwijze!

Hippocrates vatte het 2500 jaren geleden zo treffend samen: “Laat voeding uw medicijn zijn, en medicijn uw voeding”. Daarom is het van groot belang dat je de juiste voedingsmiddelen en voedingstoffen tot je neemt hetgeen niet zo makkelijk is gedaan  als gezegd.

Neem vandaag de eerste stap naar een gezonde leefstijl en bekijk de opleiding Natuurvoedingadviseur of Trainer Hormoonfactor voor meer informatie.

Gratis proefles Opleiding Natuurvoedingsadviseur

Proefles Natuurvoedingsadviseur | Sonnevelt
  • Leer de basisprincipes van natuurvoeding.
  • Lees meer over fruit en groente(consumptie).
  • Ontdek de verschillende soorten koolhydraten.
  • Krijg inzicht in de unieke Sonnevelt leermethode.
  • Ontvang interessante en aanvullende informatie.
Download proefles

Reactie toevoegen

CAPTCHA
De volgende vraag wordt gesteld om geautomatiseerde inzendingen te voorkomen.

De proefles ook in je mailbox ontvangen?

Laat dan je gegevens achter. Wil je de proefles niet in je mailbox ontvangen? Klik dan direct op de button 'Nu downloaden'.