Bewegingsadvies laat iedereen bewegen | Sonnevelt Opleidingen

Bewegingsadvies laat iedereen bewegen

Bewegingsadvies door beweegcoach

Bewegingsadvies kan je helpen om eindelijk je goede voornemens waar te maken. Want je kunt wel bedenken dat je meer wilt bewegen en ambitieuze plannen maken om dat waar te maken, maar zonder goed bewegingsadvies loop je kans dat je snel weer opgeeft of blessures oploopt en teveel van jezelf vraagt. Goed bewegingsadvies kan je helpen om op een prettige en laagdrempelige manier te gaan bewegen.

Bewegen is goed tegen overgewicht en houd je spieren soepel. Maar wist je dat bewegen voor veel meer dingen heel gezond is?

  • Bij voldoende beweging vergroot je je weerstand tegen ziektes, verlaagt je bloeddruk en cholesterolgehalte en voorkom je osteoperose en diabetes type 2.
  • Door verbetering van je conditie kun je het verbruik van je spieren verhogen, waardoor je meer calorieën verbrandt en je vetpercentage daalt.
  • Ook je mentale gesteldheid verbetert door beweging: het werkt als een antidepressivum, bevordert een gezond slaappatroon, stimuleert gelukshormonen en geeft je een gezond en fit gevoel, ook als je lichamelijke klachten hebt.
  • Tot slot is beweging goed als behandeling van rugklachten en helpt het ouderen om minder vaak te vallen en stabieler te blijven. Kortom, bewegen is van belang voor iedereen, jong en oud.

Algemeen bewegingsadvies

In het algemeen geldt een bewegingsadvies van zeker 5 keer per week 30 minuten ‘matig intensief’ bewegen. Matig intensief wil zeggen: stevig wandelen, stevig doorfietsen of zwemmen. Volgens sommigen moet je daarbij zeker twee keer per week 20 minuten intensief bewegen, waarbij je harslag op circa 70% van de maximale hartslag zit. Daarnaast zou je dan nog twee keer per week 8 a 10 spierversterkende oefeningen moeten doen. Dit soort algemene adviezen zijn goede richtlijnen, maar zijn voor lang niet iedereen haalbaar. Althans, dat gevoel hebben veel mensen. Vaak blijkt het wel haalbaar te zijn, als je met behulp van bewegingsadvies van een bewegingscoach een goed plan opstelt.

Bewegingsadvies bij tijdgebrek

Een veelgehoord excuus om niet te bewegen is tijdgebrek. Mensen die het te druk hebben en gestresst zijn, willen vaak geen tijd maken om te bewegen. Dat kost immers tijd en levert daarom meer stress op. Juist voor deze mensen kan een bewegingscoach grote hulp zijn. Een bewegingscoach kan helpen om sporten in te plannen in het drukke programma en je leren dat sporten juist ontspannend kan werken, zodat je de stress daarna weer beter aankunt. Misschien is yoga – een combinatie van beweging en meditatie – wel een goede optie tegen de stress.

Motivatie

Veel mensen willen wel sporten en besluiten ook wel er tijd voor te maken, maar houden het niet vol door gebrek aan motivatie. Ook daarmee kan een bewegingscoach helpen met bewegingsadvies. Samen ga je kijken naar de doelen die je wil bereiken. In het bewegingsadvies worden doelen opgenomen, en tussentijdse doelen. Zo weet je steeds waar je naar toe werkt en wat je moet doen om die doelen te bereiken. De bewegingscoach helpt je je voortgang bij te houden. Als je eenmaal bewegingsadvies hebt gekregen, helpt de coach je om gemotiveerd te blijven om het vol te houden. Want uiteindelijk is motivatie de belangrijkste drijfveer als je net begint met bewegen. Is het eenmaal gewoonte geworden, dan zal je merken dat je vanzelf behoefte krijgt aan bewegen en je die motivatie minder nodig hebt.

Wil jij mensen adviseren op het gebied van sporten en bewegen? Bekijk dan de opleiding beweegcoach.

Gratis proefles Opleiding Beweegcoach

Proefles opleiding Beweegcoach
  • Download de proefles van de opleiding Beweegcoach
  • Lees een hoofdstuk uit de lesmap
  • Interessante en aanvullende informatie
Download proefles

Reactie toevoegen

CAPTCHA
De volgende vraag wordt gesteld om geautomatiseerde inzendingen te voorkomen.

De proefles ook in je mailbox ontvangen?

Laat dan je gegevens achter. Wil je de proefles niet in je mailbox ontvangen? Klik dan direct op de button 'Nu downloaden'.