De positieve effecten van bewegen

Welke opleiding past bij jou?

Doe de studiekeuzetest!

Welke opleiding past bij jou?

Doe de studiekeuzetest!

De positieve effecten van bewegen

Overal ter wereld doen mensen aan bewegen met ieder zijn eigen doel. Mensen die zo hard mogelijk rennen om wellicht het hedendaagse leven te ontvluchten, mensen die zoveel mogelijk gewichten optillen om zich machtig te voelen of aan hun ultieme lichaamsideaal te bouwen, mensen die zich in het zweet werken om zich uiteindelijk te kunnen ontspannen en mensen die de bal tegen het touw willen schieten omdat ze dan het ultieme geluksgevoel ervaren.

Toch beweegt een groot deel van onze landgenoten te weinig. Helaas brengt te weinig bewegen enorme gezondheidsrisico’s met zich mee. Zo is de kans op hart en vaatziekte, diabetes of depressie velen malen groter als er te weinig aan beweging gedaan wordt.

Positieve effecten

Het goede nieuws: we kunnen iets doen aan onze gezondheid en dat is nog leuk ook! Hieronder geeft Mitchel van der Drift, docent Beweegcoach bij Sonnevelt Opleidingen en eigenaar van Drift Power Sports, een aantal voorbeelden van de positieve effecten van bewegen.

Humeur

''Met een gestrest en bezorgd gevoel komen de meeste klanten binnen. Werkdruk, zorgen voor het gezin, ziekte of andere hedendaagse problemen hebben ervoor gezorgd dat er die dag misschien wel weinig bewogen is en te weinig tijd is geweest voor ontspanning. De eerste vijf minuten van de trainingen merken we vaak dat mensen nog in die modus bivakkeren maar naarmate de training vordert begint de klant zich te ontspannen en worden de zorgen opzij gezet. Nieuwe inzichten, vernieuwde energie en kracht krijgen de overhand. Niets mooiers om de stralende ogen van de klant te zien na afloop van de training. Zo krachtig is bewegen dus!''

Gewichtscontrole

''Door middel van een uitgebalanceerd en persoonlijk trainingsschema kunnen we ervoor zorgen dat de stofwisseling verhoogd en de processen in het lichaam beter geregeld worden. Hierdoor zorg je ervoor dat de balans tussen spiermassa en vetmassa positief verandert en het lichaam dus in gezondere staat is!''

Balans en stabiliteit

''Naarmate we ouder worden neemt de stabiliteit en balans af. Dit is één van de redenen waarom oude mensen vaak vallen en zichzelf verwonden. Door middel van kracht, stabiliteit en coördinatie training zorgen we ervoor dat dit proces vertraagd wordt en kunnen mensen langer fit en zelfstandig leven.''

Opleiding beweegcoach

''Maar wat is nu gezond bewegen en wat is een verkeerde manier van bewegen? Wat draagt bij aan een fitter leven en wat totaal niet? Hoe vaak moet ik nu eigenlijk bewegen? Allemaal logische vragen die we ons zouden kunnen afvragen. De Opleiding Beweegcoach geeft antwoord op elk van deze vragen. Tijdens de opleiding gaan we in op verschillende beweegvormen, hun positieve effect, de grenzen van de beweegcoach en bewegen in het algemeen. Het fijne van deze opleiding is dat we de theoretische kennis daadwerkelijk gaan uittesten in de praktijk. We gaan alle beweegvormen oefenen en we gaan elkaar doceren. Hierdoor leer je al snel waarom het lichaam op bepaalde manieren reageert, wat de effecten zijn, en het allerbelangrijkste, hoe jij in staat bent om andere mensen vitaler te maken door middel van beweging. Na de opleiding kun je desgewenst een eigen praktijk starten, vanuit je huidige werk het onderdeel bewegen toevoegen of het onderdeel bewegen onder de aandacht brengen binnen jouw bedrijf of organisatie!''

Onderdeel runningtherapie

''Voor mensen die bewegen krijgen voorgeschreven vanuit de nulde- of eerstelijnszorg kan runningtherapie een zeer gewenst effect opleveren. Kenmerkend voor runningtherapie is het rustig opbouwen van hardlopen onder deskundige begeleiding van de running therapeut. Door het regelmatig rustig hardlopen komen er stoffen vrij in je hersenen (dopamine, endorfine, serotonine) die ervoor zorgen dat je je beter gaat voelen en neemt het stresshormoon cortisol af. Hierdoor krijg je een goed gevoel, word je actiever, brengt het je gedachten tot rust en kun je beter omgaan met stress. Je bent beter bestand tegen de dingen die in het dagelijks leven op je afkomen. Tot je klantenkring behoren mensen met: dagelijkse stress, burnout, depressie, vermoeidheidsklachten, hartproblemen, (lip)oedeem , pychiatrische stoornissen, bijvoorbeeld bi-polariteit en borderline.''

Koppeling met de opleiding beweegcoach

''Tijdens de lesdag behandelen we hiervoor thema’s als: Wat is je missie en visie als beweegcoach cq. Running therapeut, wat doet runningtherapie met ons brein en lichaam, wie zijn je cliënten, het thema runningtherapie in relatie tot beweegcoach, hoe past het binnen het beweegprogramma, hoe ziet runningtherapie er in de praktijk uit?''

Ben je als beweegcoach ook een hardloper en/of wil je je na de opleiding Beweegcoach met name in de praktijk nog meer verdiepen in deze sportieve methode? Dan kun je de 2-daagse specialisatie Runningtherapie volgen.

Gratis proefles Opleiding Beweegcoach

Proefles opleiding Beweegcoach
  • Download de proefles van de opleiding Beweegcoach
  • Lees een hoofdstuk uit de lesmap
  • Interessante en aanvullende informatie
Download proefles

Reactie toevoegen

CAPTCHA
De volgende vraag wordt gesteld om geautomatiseerde inzendingen te voorkomen.

De proefles ook in je mailbox ontvangen?

Laat dan je gegevens achter. Wil je de proefles niet in je mailbox ontvangen? Klik dan direct op de button 'Nu downloaden'.