Gezond en vitaal oud worden: 6 belangrijke ingrediënten!

Gezond en vitaal oud worden: 6 belangrijke ingrediënten!

Gezond en vitaal oud worden

Gezond en vitaal oud worden is een onderwerp dat steeds meer aandacht krijgt. Dat is niet vreemd, want de gemiddelde levensverwachting stijgt. Wil je niet alleen nu, maar ook straks nog volop meedoen en genieten? Dan moet je investeren in je lichamelijke en geestelijke gezondheid. In het boek ‘de Levenscode’ staat uitgebreid beschreven hoe je dat doet. Hieronder een samenvatting van de 6 belangrijkste factoren voor een vitale en gezonde oude dag.

1. Sociaal actief en betrokken

Gezond en vitaal oud worden doe je niet in je eentje. Juist een goed sociaal netwerk hebben en onderhouden, zorgt dat je betrokken blijft bij het leven. Bij wat er speelt in je naaste omgeving en de maatschappij. Maak bijvoorbeeld regelmatig een praatje en wissel ervaringen uit met degenen die je graag mag. Onderneem samen activiteiten en doe dingen die je interesse hebben. Denk aan een buurtevenement, een wekelijkse sportactiviteit, hobbyclub of andere bezigheid. Dat zorgt ervoor dat je mentaal en sociaal volop in het leven blijft staan en maatschappelijk blijft meedoen. Ook op latere leeftijd.

2. Eet volop groenten en fruit

Een gezond voedingspatroon draagt bij aan gezond en vitaal oud worden. Want, als je ouder wordt stijgt de kans op allerlei welvaartsziekten. Hart- en vaataandoeningen, hoog cholesterol, hoge bloeddruk, overgewicht en diabetes type 2. Voorkom dat door te kiezen voor gezonde en natuurlijke voeding zonder conserveringsmiddelen, kleur-, geur- en smaakstoffen. Zet ruime hoeveelheden onbewerkte en – bij voorkeur –biologische groenten en fruit op je menu. Wees matig met vlees en eet vaker vette vis. Beperk je zoutinname en laat geraffineerde suikers, dierlijke vetten en snelle koolhydraten staan. Dat gecombineerd met regelmatig eten, de tijd ervoor nemen en niet meer eten dan je lichaam nodig heeft, doet je gezondheid goed.

3. Ga slijtage tegen

In beweging blijven is niet alleen goed voor je botten en spieren, maar ook voor je hart en bloedvaten. Elke dag minimaal een half uur lichamelijk matig-intensief inspannen is dan ook goed. Wandel, fiets, werk in de tuin, ga zwemmen, dansen of doe aan yoga. Je behoudt zo je spierkracht en blijft soepeler waardoor je een ouderdomskwaal als slijtage tegengaat. Bovendien is sporten en bewegen prima om je te ontdoen van spanningen, het levert energie, maakt je productiever, zorgt dat je beter slaapt en houdt je lichaam in vorm. Kortom, bewegen hoort bij een gezonde levensstijl.

4. Heb een doel

Een doel hebben, geeft richting en zin aan je leven. Het geeft je voldoening, plezier en energie. Heb jij een doel in je leven? Een onderwerp waar je nooit over uitgepraat raakt? Waar je doelgericht aan werkt? Zo ja? Dan leid je een zinvol leven. Dat kan vrijwilligerswerk zijn, een hobby of andere passie. Het laat je stralen en je bent zelfs bereid er midden in de nacht voor op te staan. Jouw doel maakt je leven de moeite waard ongeacht je situatie. Wat maakt jouw leven zinvol? Zoek het uit, want het draagt bij aan gezond en vitaal oud worden.

5. Don’t worry be happy

Zie je het leven rooskleurig in? Dus heb je doorgaans positieve gedachten, ervaringen en gevoelens? Dan voel je je tevreden en blij, heb je controle over je leven en denk je dat alles wel op z’n pootjes terecht komt. Het fijne van zo’n levenshouding is dat je gezondheid er wel bij vaart. Spanningen hebben minder grip op je, je immuunsysteem is daardoor minder kwetsbaar en je leeft gemakkelijker gezonder, omdat je je daar fijn bij voelt. Dus wil je gezond en vitaal oud worden? Maak je dan minder druk en omarm het principe van: ‘don’t worry be happy’.

6. Gezond en vitaal oud worden? Doe aan stressmanagement

Stress ervaren we allemaal tegenwoordig. Elke dag. Thuis en op het werk. De juiste balans vinden lijkt lastig. Wil je gezond ouder worden? Bouw dan dagelijks je spanningen af. Zodat je elke dag weer met een schone lei begint. Stress verminderen doe je door te sporten, maar ook mediteren of yoga beoefenen is zeer effectief. Of doe aan mindfulness. Het voorkomt dat gevoelens, gedachten en ervaringen met je aan de haal gaan. Omdat je leeft in het nu, op dit moment. Om je stress te managen is het gewoon superbelangrijk dat je regelmatig de tijd neemt om tot rust te komen en genoeg te slapen, zodat je lichaam en geest de kans krijgen zich te herstellen.

Meer lezen over gezond en vitaal oud worden? Het boek ‘De Levenscode’ helpt je stap voor stap op weg. Of download het gratis e-book ‘Leef vitaal, zonder stress’ gebaseerd op ‘De Levenscode’. Daarnaast bieden wij opleidingen aan gericht op gezonder en vitaler leven, zoals de opleiding Vitaliteitscoach.

Proefles Vitaliteitscoach

Download gratis proefles Opleiding Vitaliteitscoach

Privacy: We sturen je geen SPAM. Je gegevens zijn 100% Veilig.

Reactie toevoegen

CAPTCHA
De volgende vraag wordt gesteld om geautomatiseerde inzendingen te voorkomen.