Goede werk privé balans? 10 tips voor meer vitaliteit!

Goede werk privé balans? 10 tips voor meer vitaliteit!

Goede werk privé balans? 10 tips voor meer vitaliteit!

Hoe zorg je in deze bizarre tijd en onzekere voor een goede werk privé balans? Dat is een vraagstuk dat velen van ons bezig houdt. 

Je bent de hele dag druk om boodschappen te doen voor je ouders, steekt je alleenstaande buurman een hart onder de riem, bent juf of meester voor je kinderen, als het kan werk je nog een paar uur thuis en 's avonds plof je uitgeblust op de bank neer. Jammer toch? In dit artikel tips voor meer evenwicht en vitaliteit in je leven, ook in deze onzekere tijd. Want een goede werk-privé balans draagt zeker bij aan een betere weerstand!

Zorgen voor een goede werk privé balans

1. Neem even tijd voor jezelf

Begin je dag relaxed en reserveer wat tijd voor jezelf. Sta 10 tot 15 minuten eerder op en doe wat meditatie- of yogaoefeningen. Zo start je ontspannen en vitaal je nieuwe dag.

2. Haast je niet

Is het ’s ochtends spitsuur in je huis? Omdat je een gezin hebt? Ben je druk met wassen, aankleden, ontbijten en lunches klaarmaken? Doe jezelf een lol en bereid de lunches ’s avonds, zet het ontbijt klaar en sta allemaal wat eerder op. Je hebt zo meer tijd en begint je dag zonder haast.

3. Plan je tijd

Maak met je gezin een planning van de week. Van wanneer je werkt, de huishoudelijke klussen doet tot tijd om leuke dingen te doen met je partner en/of kids. Je kunt zo goed je grenzen aangeven en voorkomen dat werk en privé door elkaar gaat lopen. En maak niet de fout elke onbenutte minuut te plannen. Want voor je het weet, is de balans weer zoek!

4. Leer nee zeggen

Sta je altijd voor iedereen klaar? Dat kan een goede werk privé balans belemmeren. Want, voor je het weet slibt je agenda dicht met allerlei onverwachte activiteiten en word je geleefd. En doet iemand een beroep op je? Zeg dan dat je erover na wilt denken. Probeer het. Oefening baart kunst.

5. Vergeet je me-time niet

In balans zijn draagt bij aan je vitaliteit. Dat betekent ook tijd voor jezelf reserveren ofwel me-time nemen. Plan dat in en laat de boel even de boel. Verwen jezelf bijvoorbeeld met baddermoment of maak een landeling. Ontdek hoe fijn het is als de spanning van je af glijdt. Je krijgt nieuwe energie en dat verhoogt je weerstand en vitaliteit.

6. Focus je op wat energie geeft

Een goede werk-privé balans realiseer je ook door te weten wat je energiegevers en –vreters zijn. Zoek het uit. Van activiteiten met mensen tot klussen en werk. Schrap wat energie vreet, delegeer en/of bedenk andere oplossingen. Focus je vervolgens op wat je batterij oplaadt. Dat geeft je immers een goed gevoel, zorgt voor een beter evenwicht in je leven en verhoogt je vitaliteit.

7. Bekijk het van de positieve kant

Een positieve mindset draagt bij aan een goede werk-privé balans. Je staat immers luchtiger en vrolijker in het leven en dat helpt je zeker in deze rare tijd. Je pakt problemen aan en lost het op. Dat zorgt ervoor dat je meer ontspannen leeft, meer balans ervaart en geen onnodige energie verspilt omdat je tegen dingen opziet.

8. Zet je mobiel eens uit

Je herkent het vast wel. De mobiele telefoon die om de haverklap trilt en piept omdat er weer een whatsappje, mailtje, like of telefoontje binnenkomt, van je werk, familielid of vriend(in). Daarnaast vlegen de nieuwsberichten en updates rondom de Corona crisis je om de oren en dat kan je onrustig maken en uit balans brengen. Doe jezelf een plezier en zet je mobieltje af toe eens uit of op stil en geniet van de rust. Drink een kop thee, lees een boek of staar in het niets. Of creëer een digitaalvrije zone in huis. Heerlijk rustig en het geeft je de ruimte om quality-time met je gezin door te brengen.

9. Stop met uitstellen

Uitstelgedrag verstoort een goede werk-privé balans behoorlijk, want er breekt een moment aan waarop uitgestelde klussen, taakjes, activiteiten enzovoort thuis of op je werk klaar moeten zijn. Tja… en dan? Paniek! Stress! Weg evenwicht! Want, al je vrije tijd gaat plots in die uitgestelde zaken zitten. Jammer hoor! Schuif daarom liever niets op de lange baan. Hak grote klussen in kleine behapbare stukken op en doe elke dag iets. Dat voorkomt onnodige onrust, vreet minder energie en is al met al beter voor je gezondheid.

10. Zorg voor een gezonde eet- en leefstijl

Uiteraard is een gezonde eet- en leefstijl onderdeel van in balans zijn, want dat bevordert je weerstand en vitaliteit. Dus eet gezond en gevarieerd en let op je vet-, zout- en suikerinname. Drink volop water en nuttig, zeker in deze tijd, alcohol met mate. Beweeg dagelijks minimaal 30 minuten. Ga bijvoorbeeld wandelen en probeer wat krachtoefeningen thuis. Zorg er daarnaast voor dat je genoeg slaapt krijgt, gemiddeld zo’n 7 uur per nacht. Je lichaam heeft het echt nodig om onder andere de dagelijkse indrukken te verwerken en bij te komen van geleverde inspanningen. Doe het stap voor stap en voel je binnen no-time een stuk vitaler en beter in balans.

Gratis proefles Opleiding Stress en Burn-out Coach

Proefles Stress en Burn-out Coach
  • Lees een hoofdstuk uit de lesmap
  • Leer over de oorzaken en functie van Stress
  • Lees over communicatievaardigheden
  • Ontvang interessante en aanvullende informatie
Download proefles

Reactie toevoegen

CAPTCHA
De volgende vraag wordt gesteld om geautomatiseerde inzendingen te voorkomen.

De proefles ook in je mailbox ontvangen?

Laat dan je gegevens achter. Wil je de proefles niet in je mailbox ontvangen? Klik dan direct op de button 'Nu downloaden'.