Help ik ben onzeker! Wat kan ik hier aan doen? 10 tips!

Help ik ben onzeker! Wat kan ik hier aan doen

Onzeker zijn speelt iedereen wel eens parten. Of het nu is vanwege je werk, je uiterlijk, kwaliteiten als ouder, hoe je omgaat met anderen et cetera. En dat kan je behoorlijk belemmeren in het dagelijkse leven. Benieuwd hoe je die gevoelens van onzekerheid kunt overwinnen? Hieronder tips om direct mee aan de slag te gaan.

1. Leg de lat niet te hoog

Je onzeker voelen, kan komen omdat je te hoge eisen aan jezelf stelt en/of te hoge verwachtingen hebt. Kijk daar eens kritisch naar. Wees wat milder en reëler. Stel minder hoge eisen aan jezelf en formuleer doelen die haalbaar zijn. Slaag je daarin? Wees dan trots. Dat is goed voor je ego. En check ook eens hoe je over jezelf denkt. Moet je altijd? Kun je niets. Lukt het je nooit? Probeer die negatieve gedachten om te buigen. Denk positiever dat helpt je zelfverzekerder te voelen.

2. Gedachtenlezen? Stop daarmee!

Je druk maken over wat anderen van je denken en vinden, voedt je onzekerheid. Doe dat dus niet. Trouwens, die gedachten van anderen kun je niet lezen. Echt niet! Focus je liever op de positieve dingen in het leven. Doe wat je prettig vindt en een goed gevoel geeft. Dat maakt je minder onzeker.

3. Let op je houding

Wat voor houding straal je in het dagelijkse leven uit? Zijn je schouders gebogen? Zit je als een zak aardappelen achter je bureau? Heb je steeds een norse uitdrukking op je gezicht? Sta je nooit eens echt stil? Let er eens op. Je houding weerspiegelt hoe je je voelt en anderen zien dat. Besteed er eens aandacht aan. Ga rechtop staan, zitten en lopen. Tover regelmatig een glimlach op je gezicht. Je voelt je daardoor al veel zelfverzekerder.

4. Onzeker? Geef complimenten

Ja, complimentjes geven is goed tegen onzekerheid. Waarom? Omdat een compliment geven niet alleen een ander een fijn gevoel geeft, maar ook jou goed doet. Want, geef je complimenten? Dan krijgt je die ook vaker terug. Kortom: win-win. En… je mag jezelf ook best schouderklopjes geven als je trots bent op jezelf, dat werkt evenzogoed om meer zelfvertrouwen te ervaren.

5. Lach vaker en relativeer

Het is algemeen bekend dat lachen energie geeft en positiviteit uitstraalt. Maak daar gebruik van. Neem het leven niet te serieus. Zie de humor in van gebeurtenissen en lach wat vaker per dag. Je voelt je beter, vijzelt je zelfvertrouwen op en dat straal je dan ook eerder uit.

6. Dankbaar en tevreden zijn

Schrijf eens op wat je goed aan jezelf vindt, wat je bijzondere talenten zijn, mooie doelen die je hebt bereikt in je leven. Kortom: wat maakt je trots, geeft een fijn en tevreden gevoel. En? Inderdaad: jij mag er zijn, zoals je bent. Denk daar eens aan als je je weer onzeker voelt.

7. Breng jezelf in topvorm

Gezonde en fitte mensen voelen zich vaak een stuk zelfverzekerder. Neem daarom eens je eet- en beweegpatroon onder de loep. Eet je goed en gezond? Sport je voldoende? Ga ermee aan de slag. Want, voel je je gezonder en fitter? Dan ben je meer in balans en heb je minder last van onzekerheid.

8. Kleren maken de man

Zo luidt een bekend spreekwoord en wil zoveel zeggen als: zie je er op en top verzorgd uit? Dan voel je je ook goed. Dus kijk eens naar hoe je je kleedt. Besteed er aandacht aan. Zorg dat het schoon en netjes is. Dat je je er comfortabel in voelt. Ga naar de kapper, doe een lekker geurtje op enzovoort. Trouwens jezelf verwennen boost eveneens je zelfvertrouwen. Dus verras jezelf met een glossy magazine, ontspanningsmassage, bereidt je favoriete drankje, eten en dergelijke. Het draagt bij aan meer zelfvertrouwen.

9. Vergroot je kennis

Ben je regelmatig onzeker? Ga dan cursussen, trainingen en workshops volgen. Zo vergroot je je kennis en verbeter je je vaardigheden. Het resultaat? Je zelfbewustzijn gaat met sprongen vooruit. Heus!

10. Laat los

Ben je boos op jezelf, omdat je een blunder hebt begaan? Op je werk? In de supermarkt? Tijdens een gesprek met je buren? Dat kan aan je blijven knagen en je onzeker maken. Stop daarmee. Laat het los. Schrijf het desnoods van je af op een stuk papier. Maak er een prop van en gooi die in de prullenbak. Over en klaar! Ga verder me je leven. Echt! Dat soort dingen gebeuren gewoon.

Vind je het leuk om mensen te helpen om het beste uit zichzelf te halen? In de opleiding Mental Coach ervaar je hoe je mensen kunt begeleiden die worstelen met gebrek aan zelfvertrouwen, angsten en werkdruk of mensen die geen keuzes kunnen maken. 

Gratis proefles Opleiding Mental Coach

Proefles Mental Coach | Sonnevelt
  • Download de proefles van de opleiding Mental Coach.
  • Lees een hoofdstuk uit de lesmap.
  • Interessante en aanvullende informatie.
Download proefles

Reactie toevoegen

CAPTCHA
De volgende vraag wordt gesteld om geautomatiseerde inzendingen te voorkomen.

De proefles ook in je mailbox ontvangen?

Laat dan je gegevens achter. Wil je de proefles niet in je mailbox ontvangen? Klik dan direct op de button 'Nu downloaden'.