Ontvang nu 500 euro Sonnevelt budget voor je opleiding in maart! Meer >

Het veranderen van een ongezonde levensstijl is mogelijk

Gedragspatronen veranderen vraagt geduld. Jouw gedrag is ook niet van de ene op de andere dag ontstaan. Onder invloed van genetische factoren, je omgeving en blootstelling aan allerlei prikkels, ben je geworden wie je nu bent. Wil je daar verandering in aanbrengen, dan is het verstandig om daar de tijd voor te nemen. De geschiedenis heeft laten zien dat voor inzicht en bewustwording een langere periode van ander gedrag nodig is. Lees hoe je tot een positieve gedragsverandering kunt komen.

Veertig dagen nodig om te veranderen

Hoeveel tijd heb je nu nodig om van denken naar doen te komen? Uit de christelijke traditie weten we dat Jezus veertig dagen de woestijn in ging om te vasten en te mediteren. Het is de periode van aswoensdag na Carnaval tot aan Pasen. In bepaalde geloofsstromingen vieren ze feest als een overledene veertig dagen dood is. Het is hun overtuiging dat de ziel dan pas los is van de aarde. Uit de verslavingszorg weten we dat mensen met een afhankelijkheidsstoornis de grootste kans op terugval, relaps, hebben binnen drie maanden. Als ze die periode eenmaal clean zijn doorgekomen, dan hebben ze meer mogelijkheden om definitief van hun verslaving af te komen. Blijkbaar is dat de tijd die ons brein nodig heeft om van ‘denken’, naar ‘doen’ naar ‘zijn’ te komen. Voor een werkelijke gedragverandering moet je dus zes tot twaalf weken uittrekken. Het gaat in deze periode minder over wilskracht, maar meer over discipline. Iedere dag een klein stapje zetten richting jouw voorgenomen doel.

Verander je omgeving

Je bent het resultaat van alle keuzes die je bewust en onbewust hebt gemaakt. Als je daar verandering in wilt aanbrengen, dan is het noodzakelijk dat je ook in je omgeving kleine wijzigingen gaat doorvoeren.

Zorg dat je de oude ingesleten patronen gaat doorbreken:

  • Als je gewend bent om altijd op een vast tijdstip naar de koelkast te lopen om een zoete frisdrank te pakken, verander die dorstlesser dan voor iets waar géén suiker in zit. (Nee, ook geen lightproduct, want de aspartaam die daar in zit is wellicht nog schadelijker.)
  • Als je het lastig vindt om te gaan hardlopen, zet dan vast uw joggingschoenen bij de voordeur.
  • Wil je bewuster omgaan met je kijkgedrag op tv, haal dan de batterijen uit de afstandsbediening.
  • Enzovoorts.

Niet denken, maar doen

Twijfel zit in je hoofd, geloof in je hart. Geef daarom deze tips het voordeel van de twijfel. Als het je lukt om ze zes weken lang uit te voeren, zonder een dag over te slaan, dan praten we verder. Je zult merken dat je brein zich langzaam maar zeker gaat aanpassen aan de veranderende omstandigheden.

Wil je ook leren hoe je bewuster met jouw levensstijl kunt omgaan? Sonnevelt biedt diverse opleidingen aan op het gebied van vitaliteit. Meer informatie.

Proefles opleiding Leefstijlcoach

Gratis proefles opleiding Leefstijlcoach

  • Inkijkje in de lesmap.
  • Stress en ontspanning als leefstijlaspect.
  • Oorzaken en gevolgen van overgewicht.