Ontvang nu 500 euro Sonnevelt budget voor je opleiding in maart! Meer >

Je stofwisseling verhogen? Zo doe je dat!

De snelheid van je stofwisseling – ofwel hoeveel energie je verbrandt – wordt bepaald door verschillende factoren. Denk aan leeftijd, lengte, geslacht, hormoonhuishouding en erfelijkheid. Toch zijn er allerlei manieren om meer energie te verbruiken. Hieronder een aantal tips die je helpen je metabolisme naar een hoger niveau te tillen.

1. Beweeg meer

Dagelijks bewegen is goed en gezond. Dat weten we inmiddels allemaal. Het devies is: gemiddeld zo’n 30 minuten matig intensief per dag. Het bestrijdt stress, zorgt dat je in shape blijft en houdt bovendien je stofwisseling actief. Dus, ga op je fiets naar je werk, stap een halte eerder uit de bus of trein. Pak de trap, loop op en neer als je belt en maak van lunchwandelen een gewoonte. Ben je ‘s avonds thuis? Plof dan niet meteen op de bank, maar maak een wandeling, fiets een stuk of speel een partijtje voetbal met je kids.

2. Kweek spiermassa

Spieren verbruiken meer energie dan vet, ook als je niets doet. Zorg daarom voor genoeg spiermassa of bouw het op. Een halve kilo spieren verbrandt pakweg 35 calorieën op een dag terwijl eenzelfde gewicht aan vet maar 2 calorieën verbruikt. Wil je je stofwisseling versnellen? Enkele keren per week trainen met gewichten is een prima manier om meer spiermassa te kweken.

3. Neem voldoende nachtrust

Krijg je stelselmatig onvoldoende slaap? Dan raakt je biologische klok behoorlijk in de war en je spijsvertering vertraagt. Zo heeft je lichaam onder andere moeite om koolhydraten te verwerken. Je bloedsuikerspiegel raakt ontregelt en er ontstaat disbalans tussen de hormonen greline (ik heb zin in eten) en leptine (ik heb genoeg gegeten). Want, slaapgebrek bevordert je eetlust. Wil je je metabolisme een boost geven? Zorg dan dat je voldoende nachtrust krijgt.

4. Eet genoeg eiwitten

Het verteren van eiwitrijke voedingsmiddelen kost je lichaam meer energie dan vetten en koolhydraten. Zorg er daarom voor dat je hier genoeg van op je dagelijkse menu zet zonder de balans te verliezen wat betreft gezond eten. Want, eiwit dat je lichaam niet verbruikt wordt omgezet in vet. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is voor mannen zo’n 60 gram eiwit en voor vrouwen 50 gram. Goede eiwitten zitten in onder andere peulvruchten, noten, tofu, vis, schaaldieren, zuivelproducten, gevogelte en eieren.

5. Drink genoeg water

Krijg je onvoldoende water binnen? Dan droogt je lichaam uit en vertraagt je stofwisseling. Immers, je lichaam bestaat voor ruim de helft uit water en heeft dat nodig voor allerlei lichaamsfuncties. Van onder andere het regelen van de lichaamstemperatuur, transporteren van voedsel, het zuiveren van je lichaam van afvalstoffen tot je metabolisme optimaal laten functioneren. Dus maak er een goede gewoonte van om gedurende de dag regelmatig een glas water te drinken. Start er bij het opstaan mee en houd dat de hele dag vol. Je hebt ongeveer 1,5 liter per dag nodig.

6. Kies jouw ontbijtmoment

Start  jij de dag met een goed en gezond ontbijt? Zo komt je lichaam uit z’n slaapstand en krijg jij energie om te beginnen. Maar wat tegenwoordig ook veel besproken is, is juist bewegen vóór je ontbijt, nuchter bewegen dus. Na je portie beweging eet je alsnog je gezonde ontbijt. Nuchter bewegen kan overigens prima worden gecombineerd met intermittent fasting. Voor allebei zijn goede redenen te vinden, voel vooral wat bij jou en jouw lichaam past.

7. Maak het spicy

Houd je van gekruid eten? Voeg dan rode (chili)pepers toe aan je maaltijd. Het chemische stofje capsaïcine in pepertjes verhoogt je metabolisme met zo’n 20% tot zeker een half uur na het eten ervan.

8. Stop met lijnen

Streng diëten betekent meestal dat je je calorie-inname fors reduceert. Inderdaad je valt lekker snel af. Echter, vaak bevordert het niet een gezond eetpatroon en bovendien gaat het ten koste van je spiermassa en zo ook je stofwisseling. Die schiet door je strenge dieetexercitie in de spaarstand en slaat energie op als vet. Ben je op je streefgewicht en hervat je je reguliere eetpatroon? Inderdaad dan vliegen de kilo’s eraan. Kortom, honger jezelf niet uit. Eet gezond, gevarieerd, niet teveel en doe aan sport.

Meer tips voor verhogen stofwisseling

Wens je meer informatie om gezonder te leven en je metabolisme te bevorderen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt dan regelmatig tips die bijdragen aan je geestelijke en lichamelijke gezondheid.

Een gezond en vitaal lichaam staat centraal bij de opleidingen Fysiek Vitaal.