Lachen is het beste medicijn tegen stress | Sonneveltopleidingen D7

Lachen is het beste medicijn tegen stress

Lachen is het beste medicijn tegen stress

Hoe vaak wordt er niet gezegd: “Ik heb in tijden niet meer zo gelachen?”. Het is toch eigenlijk raar dat iets wat zo leuk is om te doen en zo bevrijdend kan zijn voor lichaam en geest, iets is geworden wat vaak niet meer spontaan komt?

Lachen tegen stress

Wat gebeurt er eigenlijk echt in je lichaam als je lacht? Lachen betekent dat je spieren ontspannen, je bloeddruk daalt en in je bloed komen afweerstoffen vrij die goed zijn voor de werking van het immuunsysteem. De hypofyse (brein) pompt het pijnstillende 'euforiehormoon' endorfine in je bloed, ook wel bekend als het gelukshormoon. De temperatuur van het lichaam gaat omhoog, je bloed gaat sneller stromen en dat verbetert de doorbloeding. Lachen werkt hierdoor stressverlagend en stimuleert het immuunsysteem van het lichaam. Je kunt concluderen dat lachen een goed medicijn is tegen stress, maar vooral leuk is om te doen.

Heeft lachen een functie?

Wat is de functie van lachen en wanneer doen we het? Lachen doe je vaak met elkaar en nog fijner is als je om elkaar kunt lachen. Lachen is vaak een uiting waarin je laat zien dat je elkaar accepteert en sympathiek vindt. Vaak zie je ook dat lachen binnen een groep zo aanstekelijk werkt dat de rest van het gezelschap vanzelf meelacht. 

Humor laat zich niet omschrijven

Humor is wat door het denkend vermogen van de mens ingezet wordt als tool. Als er gezegd wordt: “Die persoon heeft humor”, weet je eigenlijk niets over de persoonlijkheid van deze persoon. Humor is niet gelijk aan gelukkig zijn of jezelf grappig vinden, maar een tool om anderen aan het lachen te maken en jezelf te profileren. De grootste komieken ter wereld, vinden zich zelf absoluut geen lolbroek en dragen vaak vormen van depressiviteit met zich mee. 

Welke lach ken jij?

Ga eens voor jezelf na hoeveel keer per dag je eigenlijk lacht en welke van onderstaande voer je dan uit?
- een glimlach
- een grijns
- een giechellach
- de slappe lach

Vaak is de conclusie dat er veel te weinig gelachen wordt. Soms wordt het ook als not done beschouwd, met name naarmate we ouder worden, zien we nog maar weinig de lol ergens van in.

Kun je lachen stimuleren?

Je kunt lachen zeker stimuleren. Veel mensen gaan hiervoor naar een theatervoorstelling, maar veel mooier zou het zijn om het lachen dichter bij huis te vinden. Kijk jezelf eens goed aan in de spiegel en lach om wat je ziet. Laat wat schroom vallen en maak tijd vrij om te lachen, wat gebeurt er als je op jouw werk even de aandacht vraagt om een paar minuten te lachen.

Humorcoach!

Een andere mogelijkheid is om je aan te sluiten bij een individuele groepswandeling om gezamenlijk een lachwandeling te maken. Bij het meedoen spelen natuurlijk je eigen beperkende overtuigingen een rol en is het je kracht om je snel over te kunnen geven aan het onbekende. Zo maak je korte tijd, met totale vreemden, veel lol, krijg je pijn in je kaken en voel je je superfijn. Zo maak je het lachen weer eigen! 

Gratis proefles Opleiding Stress en Burn-out Coach

Proefles Stress en Burn-out Coach
  • Lees een hoofdstuk uit de lesmap
  • Leer over de oorzaken en functie van Stress
  • Lees over communicatievaardigheden
  • Ontvang interessante en aanvullende informatie
Download proefles

Reactie toevoegen

CAPTCHA
De volgende vraag wordt gesteld om geautomatiseerde inzendingen te voorkomen.

De proefles ook in je mailbox ontvangen?

Laat dan je gegevens achter. Wil je de proefles niet in je mailbox ontvangen? Klik dan direct op de button 'Nu downloaden'.