Ontvang nu 500 euro Sonnevelt budget voor je opleiding in maart! Meer >

Neem je voldoende tijd om te rusten tijdens het werk? Zo doe je dat!

Neem je voldoende tijd om te rusten tijdens het werk? Of ga je maar door tot je alles hebt afgerond? Waarom regelmatig pauzeren tijdens je werk gezond is en hoe je korte adempauzes inlast!

Waarom regelmatig pauzeren tijdens je werk?

Er liggen nog tig klussen en taken op je te wachten. Maar continu doorgaan is zeker geen oplossing. De kans dat je vermoeid wordt, fouten maakt en minder plezier hebt in je werk en gestresst raakt groeit. Onderbreek daarom je werk op z’n tijd. Het is goed voor je lichaam en geest. Zo helpen mini-breaks om je stijve spieren in je rug, nek en schouders even los te maken. Tegelijkertijd geven die kleine adempauzes je de kans om je hoofd even lekker te legen. En tot slot: blijf je je energiek voelen. Het resultaat? Geen stress, je blijft scherp en werkt doelgericht. Bovendien komt het je productiviteit en creativiteit ten goede. Koppel jezelf daarom geregeld even los van je werk en ga daarna met een frisse blik en fit gevoel verder.

Zo neem je voldoende tijd om te rusten tijdens het werk! 6 tips

Vraag je je af hoe je tijdens een drukke werkdag geregeld een mini-pauze inlast? Om de opgebouwde stress te verminderen? Je hoofd even leeg te maken? Zodat je zowel op je werk als daarbuiten genoeg energie hebt om te genieten? Hieronder een aantal direct toepasbare en bewezen tips om meer rust te ervaren en energie te behouden.

1. Omarm microbreaks

In 90 seconden even helemaal tot rust komen? Begin dan met microbreaks. Dit zijn kleine ontspannende spieroefeningen voor je hele lichaam. Je kunt ze zowel zittend, staand als liggend doen. En het fijne is… op elk gewenst moment. Thuis, als je shopt en ook op je werk. Na afloop ben je heerlijk relaxed en heb je volop energie om verder te gaan.

2. Socialize met collega’s

Ook de banden met je collega’s aanhalen, helpt om even je werk te laten rusten. Heb je dorst? Haal niet alleen wat te drinken voor jezelf, maar verras ook je collega’s of - als je thuiswerkt - je thuiswerkende partner wat vaker. Maak verder regelmatig een praatje, deel leuke en grappige dingen en lach samen. Op die manier neem je voldoende tijd om te rusten tijdens het werk. Waarom? Socializen met je collega’s ontspant, vermindert de stress en geeft je nieuwe positieve energie. Doen!

3. Haal eens diep adem

Een aantal keren goed in- en uitademen helpt je lekker te ontspannen. Dus ga relaxed en rechtop zitten. Adem in door je neus en via je buik. Houd je adem even vast en laat de lucht vervolgens ontsnappen door je mond. Je voelt de spanning uit je lichaam verdwijnen. Herhaal de ademhalingsoefening een paar keer. Trouwens ook je zuurstofniveau stijgt. Dat geeft je nieuwe energie en verhoogt tevens je prestaties. Fijn toch! Trouwens, simpele meditatieoefeningen zijn ook een prima manier om even aan de werkstress te ontsnappen en je weer energiek te voelen.

4. Doe een powernap

Je geest en lichaam in no time even oppeppen? Maak er dan een gewoonte van om nu en dan een powernap te doen. Want, ook zo neem je voldoende tijd om te rusten tijdens het werk. Want, een kort hazenslaapje van pakweg 5 tot 10 minuten heeft al een positief effect. Je reduceert stress en bent daarna veel alerter. Ook werk je stukken efficiënter en boost het je creativiteit. Dus dreig je weg te dommelen tijdens je werk? Sluit je ogen even en gun jezelf een powernap!

5. Strek wat vaker je benen

De hele dag zitten, is sowieso niet gezond. Strek daarom gedurende de werkdag wat vaker je benen. Dat is goed voor de doorbloeding van je spieren. Verder verhoogt een korte wandeling door het kantoorgebouw ook je energiepeil. Immers, tijdens het wandelen wordt er extra zuurstof door je lijf gepompt en dat merk je direct. Daardoor voel je je weer veel scherper en fitter.

6. Droom even weg

Zit je het overgrote deel van je werkdag achter een beeldscherm? Gun je ogen dan geregeld even een korte pauze. Denk aan wat fijns en droom even weg. Zo bestrijdt je niet alleen branderige ogen en dat opkomende slaapgevoel. Het biedt je eveneens de kans om de drukte in je hoofd te verstommen en te ontspannen op je werk.

Natuurlijk zijn er nog meer manieren om op je werk even los te komen van de drukte. Wil je je daar verder in verdiepen? Anderen graag helpen met het beantwoorden van de vraag: Neem je voldoende tijd om te rusten tijdens het werk? De opleiding Stress en Burn-out Coach biedt je dan de juiste handvatten.

Proefles Opleiding Stress en Burn-out Coach

Gratis proefles opleiding Stress en Burn-out Coach

  • Inkijkje in de lesmap.
  • Oorzaken en functie van stress.
  • Leer over stressfysiologie.