Ontspannen is vooral een kwestie van dagelijks oefenen | Sonnevelt Opleidingen

Ontspannen is vooral een kwestie van dagelijks oefenen

Druk, druk, druk…dat is wat ik mensen hoor zeggen als ik vraag hoe gaat het met je? Onze samenleving is gewend om de hele dag door te rennen en te vliegen. We gunnen onszelf bijna geen rust. Steeds meer mensen krijgen last van stressklachten. We mogen ons wel inspannen maar gunnen onszelf niet de tijd om te ontspannen. Onze ontspanningsmomenten en herstelmomenten hebben we nodig om ons te ontladen en weer energie te geven om de dag door te komen.

Om dagelijks te kunnen ontspannen is het van belang om iets te zoeken wat bij je past.  Op het moment dat je iets doet wat je bezielt, wat je passie geeft of wat jij leuk vindt, is het makkelijker om iets vol te houden. Hieronder geef ik  tips op vijf niveaus die je kunnen helpen om beter te kunnen ontspannen en vooral om dagelijks te kunnen ontspannen.  

Ontspannen op lichamelijk niveau

Het eerste waar we aan denken is aan sporten en/of bewegen. Zo zijn er individuele sporten, teamsporten, dansen of een stevige wandeling maken. Daarnaast kunnen we denken aan onze ademhaling. Er zijn diverse manieren om hier aandacht aan te besteden. Er zijn korte ademhalingsoefeningen die je overal kunt doen, zelfs in de auto of wachtend voor de kassa. In plaats van de rookpauze op je werk, kun je de tijd nemen om een ademhalingsoefening te doen.

Ontspannen op gevoelsniveau 

Aanraking is één van de behoeftes die een mens heeft.  Gun jezelf tijd voor een massage.  Jezelf een korte gezicht/hoofd of handmassage geven bestaat uit deze mogelijkheden. Daarnaast is het goed om jezelf af en toe een massage te gunnen.  Jezelf creatief uiten is ook een mogelijkheid. Hierbij kun je denken aan schilderen, beeldhouwen, naaien of bijvoorbeeld zingen.

Ontspannen op gedachtenniveau

Dit is het niveau waarop jij denkt, waarin jij gelooft, wat jouw gedachten zijn. Deze gedachten kunnen je sterk maken, maar er zijn ook gedachten die je kleiner kunnen maken. Gedachten zijn krachten!!!  Hierbij  kun je gebruik maken van een positieve gedachte (affirmatie). Een voorbeeld : “Ik mag mijn tijd nemen”.

Ontspannen op relationeel niveau

Samen dingen doen is heel ontspannend, samen sporten, samen ademhalingsoefeningen doen, samen naar de sauna gaan of elkaar masseren. Neem  de tijd voor elkaar. Met een goede vriendin of vriend is het fijn om samen te delen en daar haal je ook je ontspanning uit.

Ontspannen op het spirituele niveau

Visualiseren en mediteren kunnen je helpen om je gedurende de dag te ontspannen. Ook hier zijn diverse korte oefeningen voor, die jou kunnen helpen om te ontspannen.

Kortom neem je tijd, ontspan jezelf elke dag met iets wat je passie geeft. Als je iets doet wat je leuk vindt, lukt het ook veel makkelijker om het vol te houden. Elke dag ontspannen, al is het maar vijf minuten, helpt vaak meer omdat het dan een routine wordt. 

Reactie toevoegen

CAPTCHA
De volgende vraag wordt gesteld om geautomatiseerde inzendingen te voorkomen.