Slaapcoach worden

Slaapcoach worden

Steeds meer mensen kampen met slaapproblemen. Meer dan 60% van de Nederlanders is zelfs ontevreden over hun eigen slaapkwaliteit.1 In dit artikel meer over de oorzaken en gevolgen van problemen met slapen en wat werken als slaapcoach inhoudt.

Stijging slechte slapers

De afgelopen jaren is er een groeiende vraag naar slaapcoaches. Niet zo vreemd, want er zijn steeds meer mensen in deze ‘overprikkelde’ maatschappij met slaapproblemen.

De ervaren klachten zijn onder andere: moeilijk inslapen vanwege gebrek aan rust in lichaam en geest, niet kunnen doorslapen doordat piekergedachten telkens opdoemen, regelmatig even wakker worden in de nacht en veel te vroeg ontwaken. Het gevolg van deze slaapklachten is vermoeid wakker worden, niet uitgerust zijn en niet optimaal kunnen functioneren op de dag (werk, school, thuis).

Gevolgen slaapproblemen

Als slaapcoach weet je als geen ander wat de gevolgen zijn van slaaptekort. Op de korte termijn zorgt slaapgebrek voor vergeetachtig zijn, concentratieproblemen, slechter presteren, fouten maken en is het een stuk moeilijker om te dealen met problemen die je pad kruisen, zowel op je werk als privé. Eenvoudigweg omdat je moe bent, je futloos voelt, slecht gehumeurd en/of prikkelbaar bent en dat gaat ten koste van je levenskwaliteit.

De negatieve effecten van slecht slapen zijn op de lange termijn nog erger. Het te weinig slapen kan chronisch worden. Dan slaap je gedurende drie maanden zeker 3 dagen per week slecht. De gevolgen van chronisch slecht slapen worden in verband gebracht met een groter risico op angststoornissen, depressie en dementie. Verder stijgt ook de kans op lichamelijke aandoeningen als obesitas, hart- en vaatziekten en diabetes type 2.

Oorzaken te weinig en slecht slapen

Slaapcoach worden, betekent ook dat je de oorzaken van slaapproblemen in kaart leert brengen en duiden. Zo kunnen de problemen met slapen samenhangen met je zorgen maken en spanningen ervaren. Ook lichamelijke klachten als hartkloppingen, nachtzweten, kuitkramp of rusteloze benen staan te boek als slaapverstoorders. Dat geldt ook voor psychische problemen als angst of een depressie.

Verder kunnen allerlei gewoontes ertoe bijdragen dat je als slechte slaper door het leven gaat. Enkele voorbeelden zijn overmatig veel cafeïne drinken als koffie en energiedrankjes. Maar ook het bekende alcoholische slaapmutsje, ongezonde (vet en suikerrijk) voeding en/of laat op de avond nog wat eten. 

Tot slot draagt de moderne technologie bij aan slaapproblemen. De verschillende schermen (smartphones, tablets, tv en laptop) zorgen ervoor dat je steeds alert bent en bij wijze van spreken altijd ‘aan staat’. Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Social media checken, werkmails lezen, appjes beantwoorden, nog even werken, netflixen enzovoort. Je gaat vervolgens laat slapen en bouwt nergens een heus rustoment in. Dat wreekt zich op je lichaam en geest. Dat je slecht of weinig slaapt is dan niet vreemd. Na inspanning op de dag heb je ontspanning nodig en dat ontbreekt tegenwoordig nogal eens. Er wordt continu maar doorgejakkerd.

Slaapcoach worden en slaapcoaching: regie over de slaap

Wens je van slaapcoaching je werk te maken en wil je slaapcoach worden? Dan begeleid je slechte slapers onder meer aangeleerd slaapgedrag positief te veranderen en help je hen nieuwe gezonde slaaproutines te ontwikkelen. Tijdens een opleiding of cursus tot slaapcoach leer je alle ins en outs van gezond slapen. Van het belang van slaap, de oorzaken en gevolgen van slecht slapen, de invloed van eet- en leefstijl op slapen plus methoden en technieken die een goede nachtrust bevorderen. Kortom, als slaapcoach geef je slechte slapers de regie terug over hun slaap. Dit zorgt ervoor dat zij veel beter functioneren; lekker in hun vel zitten, zich fit voelen, energiek zijn en levensvreugde ervaren. 

Heb je interesse in slaapcoaching? Bekijk dan de cursus tot slaapcoach. Deze wordt gegeven in samenwerking met Floris Wouterson, slaapexpert en auteur van de bestseller Superslapen.

1 Onderzoek Hersenstichting en Trimbos Instituut, maart 2019.

Publicatiedatum: 
maandag, 25 januari, 2021 - 16:45