Stress en gezonde voeding

Stress en gezonde voeding

Stress en gezonde voeding hebben veel met elkaar te maken. Juist als je gestrest bent, moet je goed en gezond eten. Stress roept emoties op en emoties prikkelen om iets te eten wat een fijn gevoel geeft. Het eten gaat dan niet om het bevredigen van het hongergevoel maar om het vervullen van een emotie.

Als je veel last hebt van stress, heb je vaak geen tijd of zin om uitgebreid te gaan koken. Door een natuurlijk mechanisme in ons lichaam eten we onder stress minder, maar dat is niet bij iedereen zo. Sommige mensen grijpen onder stress snel naar een snelle hap of snack zoals snoep, chips, koekjes, ijs, pizza of een maaltijd uit de magnetron. Juist deze voedingsmiddelen geven een lusteloos gevoel en zorgen ervoor dat je minder goed met stress om kunt gaan.

Vezelrijke voeding met veel groente en fruit is de beste voeding tijdens stress om ziektes te voorkomen. Deze voeding kalmeert en zorgt voor voldoende voedingsstoffen om het immuunsysteem te sterken.

Redenen om aan gezonde voeding te denken tijdens stress

  • Als je last hebt van stress komen er vrije radicalen in je bloed en deze zijn niet goed voor je gezondheid. Je kunt ze tegengaan door te zorgen voor genoeg antioxidanten zoals vitamine C en E.  De beste manier is om veel groeten en fruit te eten.
  • Als je last hebt van stress en daarbij depressief bent is gezonde voeding erg belangrijk. Extra aandacht voor vette vis is onontbeerlijk. De omegavetzuren die in vette vis zitten zijn speciaal goed voor je hersenen, zo kun je rustiger blijven. Het is goed om minder vlees en meer vis te eten. Als je vegetarisch bent, denk dan aan een voedingssupplement vitamine B12.
  • Als je last hebt van stress, scheidt je veel magnesium uit. Dus moet je ook extra op je voeding letten om je magnesium op peil te houden. Voor extra magnesium is het goed om granen te eten. In plaats van tarwe is het beter om zuurdesembrood, haver, bruine rijst en boekweit te eten. Ook in noten zit veel magnesium. De toppers zijn paranoten maar ook in amandelen, walnoten en zaden als sesamzaad zit veel magnesium. Neem dagelijks een handje noten. In donkergroene groenten zit ook magnesium.
     
  • Als je last hebt van stress dien je de volgende voedingsmiddelen te laten staan: suiker, cafeïne, alcohol, snoep, koek, chips, fastfood, witte rijst, witbrood, witte pasta. Deze producten kunnen mineralen uit je lichaam onttrekken en zijn niet goed voor je hormoonhuishouding. Het beste is om suiker, witte rijst en meelproducten helemaal van je menu te schrappen.

Ontbijt:  Eet eens komkommer, tomaat en sla bij je boterham. Eet een restje groenten van de vorige avond. Om meer granen te eten kun je een papje van havervlokken, gierstvlokken of gerstvlokken maken. Ook in muesli van de natuurvoedingswinkel zitten meer soorten granenvlokken.
Lunch:  Je hoeft niet perse brood te eten. Je kunt ook eens salade maken met sla, feta en olijven, ook makkelijk om mee te nemen naar je werk. Als je veel calorieën nodig hebt, kun je kiezen uit rogge- haver- of gerstbrood. Als je al aan tekorten lijdt, zal een multivitaminensupplement je snel meer energie geven.

Tot slot:zorg goed voor jezelf.

In tijden van langdurige en overmatige stress, is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Eet gezond, eet bewust met aandacht en drink voldoende vocht, bij voorkeur 2 liter per dag.

Gratis proefles Opleiding Natuurvoedingsadviseur

Proefles Natuurvoedingsadviseur | Sonnevelt
  • Lees een hoofdstuk uit de lesmap.
  • Leer de basisprincipes van natuurvoeding en eiwitten.
  • Lees meer over biologische landbouw en veeteelt, wat gebeurt daar allemaal?
  • Krijg inzicht in de unieke Sonnevelt leermethode.
  • Ontvang interessante en aanvullende informatie.
Download proefles

Reactie toevoegen

CAPTCHA
De volgende vraag wordt gesteld om geautomatiseerde inzendingen te voorkomen.

De proefles ook in je mailbox ontvangen?

Laat dan je gegevens achter. Wil je de proefles niet in je mailbox ontvangen? Klik dan direct op de button 'Nu downloaden'.