Verminder stress met meditatie

Mediteren helpt onze gezondheid te verbeteren, onze stressreserves te onderhouden, de stressreactie te neutraliseren en leert ons minder reactief en onbewust met stress om te gaan. Meditatie is een ondersteunende techniek en voor alle duidelijkheid nooit een volledig alternatief of oplossing voor een probleem.

Wat is Meditatie?

Mediteren is een techniek die ons in staat stelt lichaam en geest te ontspannen en bovendien onze geest te verlossen van onnodige gedachtes en hersenactiviteit.
 

  • Tijdens het mediteren focus je de aandacht op je ademhaling, een woord in gedachten, je lichaam of op een fysiek object.
  • Je focust je aandacht op het hier en nu, waardoor het denken steeds rustiger wordt en het lichaam zich gaat ontspannen.
  • Tegelijkertijd probeer je zo alert mogelijk het denken en/of lichamelijke reacties te observeren.
  • Na een aantal minuten mediteren merk je vaak meteen al dat je alerter wordt en tegelijkertijd een ontspanningsreactie in het lichaam kan waarnemen.

Meditatie gaat veel verder dan alleen ontspannen…

Door te mediteren geef je je over aan de weldadige verlaging van de frequentie (alfagolven) van je hersengolven en haal je de spierspanning uit je lichaam. Dat geeft een heerlijke innerlijke rust en een gevoel van nieuwe kracht en energie. Je krijgt het idee ‘alles weer aan te kunnen’.

Regelmatige perioden van diepe ontspanning door middel van meditatietechnieken zullen stress verminderen en ons minder vatbaar maken voor aan stressgerelateerde ziekten, zoals bijvoorbeeld:

  •  angsten
  •  depressie
  •  hoge bloeddruk
  •  hartklachten
  •  slapeloosheid
  •  diabetes
  •  overgewicht
  •  maagzweren

Een ander effect van volledige ontspanning door meditatie is, dat de activiteit van de rechterhersenhelft wordt gestimuleerd, zodat het denken meer intuïtief en creatief wordt. Er ontstaat een evenwicht tussen de linker- en de rechterhelft, waardoor er ruimte ontstaat voor nieuwe impulsen.

De techniek van mediteren is eenvoudig en door iedereen te leren en kan het beste aangeleerd worden door persoonlijke instructie. Velen hebben leren mediteren en ervaren dagelijks de positieve effecten van meditatie.

Proefles opleiding Lichaamsgericht Coach

Gratis proefles opleiding Lichaamsgericht Coach

  • Inkijkje in de lesmap.
  • Leer over coachen en waarnemen.
  • Ontdek de rol van emoties.