Verschil tussen gevoelens en emoties | Sonnevelt

Welke opleiding past bij jou?

Doe de studiekeuzetest!

Welke opleiding past bij jou?

Doe de studiekeuzetest!

Verschil tussen gevoelens en emoties

Verschil tussen gevoelens en emoties

In de les over emoties in het 2e jaar voetreflextherapie komt het verschil tussen gevoelens en emoties aan bod. Gevoel kun je beschrijven als ongeconditioneerde energie. Het is een basisgevoel wat als prettig of onprettig ervaren wordt. Een emotie is een manier waarop we onze gevoelens uiten. Het is vaak aangeleerd gedrag: we hebben vanuit onze opvoeding geleerd op een bepaalde manier te reageren, we kijken vanuit onze eigen bril naar dezelfde situatie en vanuit dit aangeleerde patroon reageer je.

Wat is geluk?

Als je blij, vrolijk en gelukkig bent is dat een positief en prettig gevoel. Volgens Wikipedia kan geluk (of gelukkig zijn) gedefinieerd worden als het tevreden zijn met de huidige levensomstandigheden. Ongelukkig zijn is het tegenovergestelde van gelukkig zijn. Je kunt dan een gevoel van ontevredenheid hebben. Hoe deze ontevredenheid geuit wordt, is afhankelijk van door welke bril je kijkt en dus afhankelijk van de persoon.

Vergeten te genieten

Bewezen is dat personen die genieten, gelukkiger zijn en meer zelfvertrouwen hebben. Maar wat verstaan we onder genieten? Je zou in elk geval kunnen zeggen, dat je aandacht hebt voor de kleine, gewone en mooie dingen in het leven. Als je hoofd vol zit met allerlei to-do-lijstjes kan het zomaar gebeuren dat je je niet meer bewust bent van de mooie tekening die je dochter voor je gemaakt heeft of het glas vers geperst sinaasappelsap wat je achteloos naar binnen giet, zonder ook maar iets te proeven van dat sap. Je neemt het voor gewoon aan, zonder er echt van te genieten. We vergeten vaak de gewone dingen te waarderen en schenken er onvoldoende aandacht aan. Met andere woorden: we vergeten te genieten!

Wat kun je nog meer doen om gelukkig te zijn?

Een belangrijk iets is je te laten aanraken. Op het moment dat je aangeraakt wordt, bijvoorbeeld door voetreflexmassage, maak je het gelukshormoon oxytocine aan. Dit zorgt ervoor dat je kunt ontspannen en je blij voelt. Dus knuffel je vriend of je vriendin, masseer zijn of haar voeten een keer als je samen lekker op de bank zit. Gewoon door de voeten aan te raken, met lichte druk ontspannen te strijken of rondjes te draaien.

Geef eens wat aandacht aan je voeten

Dit kun je doen door zelf je voeten te masseren. Neem een zacht balletje (bijvoorbeeld een stressballetje), ga op een stoel zitten en doe je schoenen uit. De sokken kun je aanlaten, je kunt ze ook uitdoen als je dat prettiger vindt. Leg het balletje onder je rechter voet en rol het balletje een aantal keer van de bal van de voet naar de hak en weer terug. Je hoeft niet heel hard te drukken. Wil je wat meer druk uitoefenen, dan kun je je arm/hand op je knie leggen en wat druk geven. Zet je rechter voet op de grond en ga even met gesloten ogen zitten. Voel eens of er verschil is tussen je linker- en je rechtervoet. Leg het balletje vervolgens onder je andere voet. Rol ook nu het balletje enkele keren heen en weer onder je voet. Op deze manier ben je op een milde manier je voeten aan het masseren. Het gevolg is dat je de doorbloeding in je voeten op gang brengt en je de aandacht van je hoofd weer in je voeten brengt.

Wil je meer leren over de kracht van aanraken? Dan kun je bijvoorbeeld de opleiding Basis voetreflexmasseur volgen.

Geschreven door Brigitte Koch.

Gratis proefles Opleiding Voetreflexmasseur Basis

Reactie toevoegen

CAPTCHA
De volgende vraag wordt gesteld om geautomatiseerde inzendingen te voorkomen.