Waarom die ‘altijd druk-mentaliteit’ helemaal niet gaaf is

Waarom die ‘altijd druk-mentaliteit’ helemaal niet gaaf is

altijd druk-mentaliteit is niet gaaf

Heb je het altijd druk? Ren, hol en vlieg je dagelijks van hot naar her? Ben je een echte multitasker en plemp je je agenda overvol? Kun je geen nee zeggen? Ho! Stop! Druk zijn is niet cool en gaaf, volgens de Britse bedrijfspsycholoog Tony Crabbe en auteur van het boek ‘Nooit meer druk’. Door die altijd druk-mentaliteit verlies je de controle, ben je minder succesvol en… het maakt je niet gelukkiger. Wat je wel moet doen? Enkele tips die Crabbe aanreikt om minder hectiek te ervaren en meer tijd en/of rust te krijgen.

1. Laat de controlfreak in je los

Alles onder controle willen houden, maakt dat je continu druk bent. Met van alles en nog wat. Je huis(houden), je werk, je sociale leven, je kinderen enzovoort. Aan het einde van de dag ben je daardoor uitgeput. Strompel je dodelijk vermoeid je bed in met een hoofd vol met to-do’s voor morgen, overmorgen enzovoort. Maar, wat als je de teugels wat laat vieren? Loopt de boel werkelijk in het honderd als je nonchalanter in het leven staat? Je aandacht richt op wat je echt belangrijk vindt? Gewoon doen! Laat die controlfreak in je los. Streef niet naar perfectie. Maar, focus je op wat je echt wilt en kies daarvoor. Je weet immers zelf dondersgoed dat het ene belangrijker is dan het andere. Maak daar onderscheid tussen en laat los wat er niet toe doet. Zo krijg je meer grip op je leven en uiteindelijk ook meer tijd en energie. Want, je doet wat je belangrijk vindt.

2. Durf gewoon niets te doen

Kun je dat? Gewoon even niksen? Niet reageren op telefoontjes, e-mailberichten, whatsappjes en Facebookupdates? Elk wakker moment vullen met van alles en nog wat? Doe het gewoon eens niet! Zet alles eens uit en doe even helemaal niets. Verveel je voor de verandering een keer. Eng? Probeer het eens. Je komt los van alles. Voelt je relaxter en krijgt rust in je hoofd. En weet je wat het fijne daarvan is? Het werkt inspirerend dat niets durven te doen. Want, juist dan borrelen nieuwe ideeën en inzichten op. Als je altijd maar druk, druk, druk bent is daar eenvoudigweg geen ruimte voor.

3. Zet het mes in je o, zo uitgebreide vriendenkring

Sociale contacten zijn goed voor je gezondheid. Dat is algemeen bekend. En dan draait het niet om die honderden aanhangers op social media waar je dagelijks druk mee bent. Want, hoe echt en hecht zijn die vriendschappen? Juist door je te concentreren op een selectief en dierbaar groepje, geeft je meer voldoening en maakt je gelukkiger. De reden? Minder vrienden hebben betekent meer aandacht en tijd hebben voor degenen die er echt toe doen! Ofwel: zet het mes in die zogenaamde vriendenkring. Luister naar je innerlijke waarden en investeer in het verdiepen van een aantal vriendschappen. Ga niet voor het drukke en hectische uiterlijk vertoon – denk aan succes, status en imago - dat de boventoon voert op social media. Luister liever naar je innerlijke waarden. Investeer in én verdiep het contact met een selectief vriendengroepje.

4. Stop met je tijd managen

Probeer je ook steeds alle ballen in de lucht te houden door je tijd slimmer in te delen dan wel te managen? En denk je dat alles goed loopt als je daar een kei in bent? Maar, weet je dat dat helemaal niet klopt? Want, schakelen tussen die tig bezigheden, kost enorm veel tijd. Je versnippert immers je aandacht waardoor je concentratie daalt en uiteindelijk ben je gewoon minder effectief. Stel daarom prioriteiten én geef gedurende enkele uren een taak 100% je aandacht. Dat geeft rust en levert tijdswinst op. Je raakt dan namelijk niet verstrikt in het eeuwige ik moet dit en dit en dat nog doen. Ook taken bundelen helpt minder druk te zijn. Bijvoorbeeld dagelijks 1 uur aaneengesloten actief zijn op social media kost minder van je tijd dan elk kwartier je tijdlijn, mails of tweets checken.

5. Geef gewoonweg niet toe

Inderdaad een open deur en superlastig om in praktijk te brengen. Toch is het de moeite waard. Gebruik bijvoorbeeld niet je smartphone als wekker. Dat voorkomt dat je bij het ontwaken je mails of andere online activiteiten checkt en direct weer in die druk, druk, druk modus schiet. Stel het uit tot je op je werk bent. En… kom je thuis uit je werk? Zet die smartphone uit en kruip ook niet achter je tablet, laptop of tv. Houd even een pauze! Wees onbereikbaar en geniet van die ouderwetse weldaad. Ga voor tijd met je gezin et cetera. Praat, lach, eet, relax en geniet samen. Kun je er echt niet zonder? Wacht dan tot je kids in bed liggen en houd het kort. Echt, de wereld vergaat niet als er even geen gerinkel, getril en gezoem is!

Direct toepasbare tips tegen druk zijn

Nog enkele kleine tips om meteen minder druk te zijn. Zet elke week een streep door 1 taak die niet relevant is. Of: stop met die to-do-lijstjes. Waarom? Omdat er eigenlijk niets gewichtigs op staat. Echt! Tijd met je kinderen doorbrengen? Een avondje vrijmaken voor je partner? Die staan er niet op, maar zijn juist superbelangrijk! En… zeg een keer vaker nee. Doen. Oefening baart kunst. Het levert je tijdswinst op! Tot slot: verdubbel de tijd die je nodig denkt te hebben voor een taak of activiteit. Want, dan kom je niet structureel in tijdsnood en voorkom je dat je het D-woord te pas en te onpas in de mond neemt!

Wil je meer lezen over keuzes maken en keuzestress? Bekijk dan de pagina over keuzestress met tips, een video en meer informatieve artikelen.

Proefles Stresscounselor

Download gratis proefles Opleiding Stresscounselor

Privacy: We sturen je geen SPAM. Je gegevens zijn 100% Veilig.

Reactie toevoegen

CAPTCHA
De volgende vraag wordt gesteld om geautomatiseerde inzendingen te voorkomen.