Waarom is bewegen belangrijk en hoeveel? | Sonnevelt Opleidingen

Waarom is bewegen belangrijk en hoeveel?

Waarom is bewegen belangrijk en hoeveel

Waarom is het eigenlijk zo belangrijk om te bewegen? Over het belang van bewegen, hoeveel lichaamsbeweging je nodig hebt en enkele eenvoudige tips om elke dag meer te bewegen.

Waarom is bewegen zo belangrijk? 6 redenen

In beweging zijn is gezond en goed voor je weerstand. Regelmatig aan lichaamsbeweging doen, is goed voor je fysieke én mentale gezondheid: het vermindert gezondheidsklachten, je voelt je lekker en het houdt je fit. In vogelvlucht 6 redenen om regelmatig aan lichaamsbeweging te doen.

1. Goed voor je hart

Lichaamsbeweging draagt bij aan een gezond hart. Je voorkomt onder andere dat je aders dichtslibben en je houdt je bloeddruk op peil. Verder verminder je de kans op diabetes, een hoog cholesterol, aderverkalking en zwaarlijvigheid.

2. Sterke botten

Voldoende bewegen draagt verder bij aan sterke botten. Dat is essentieel, omdat na je 30e jaar de botdichtheid vermindert. Door beweegactiviteiten te doen waarbij je botten worden belast met je eigen gewicht worden en/of blijven ze sterk. 

3. Bestrijd stress

Tijdens het sporten maakt je lichaam onder meer endorfines aan. Het prettige ervan is dat die zogenaamde gelukshormonen stress bestrijden. Verder hebben die hormonen een ontspannend effect en zorgen voor een goed humeur. Allemaal positieve effecten die we in deze onzekere tijd wel kunnen gebruiken.

4. Stimuleren je stofwisseling

Wanneer je fysiek actief bent zwengel je je stofwisseling aan. Door te sporten verbrand je immers energie, bouwt spiermassa op en je conditie gaat erop vooruit. Win win win dus. En sport je frequent? Dan helpt het in combinatie met een gezond en gevarieerd eetpatroon ook om overgewicht tegen te gaan.

5. Positief voor je brein 

Ook je hersenen hebben profijt van regelmatig bewegen. Bewegen bevordert namelijk je bloedsomloop waardoor er meer zuurstof in je hersenen komt en je brein beter functioneert.

6. Verhoogt je vitaliteit

Door geregeld aan lichaamsbeweging te doen voel je je ook fitter en energieker. Je krijgt meer (spier)kracht, je longinhoud stijgt en je uithoudingsvermogen gaat met sprongen vooruit. Kortom, je gaat beter in je vel zitten en je straalt levenslust uit.

Nieuwe beweegnorm

Volwassenen moeten minstens 150 minuten per week matig intensieve inspanning verrichten, hier bovenop moet er minstens twee keer per week spier en botversterkende activiteiten verricht worden (voor ouderen gecombineerd met balans oefeningen), tot slot moeten volwassenen stilzitten zoveel mogelijk proberen te voorkomen.

Kinderen moeten iets meer bewegen dan volwassenen. Kinderen moeten minstens één uur per dag matig intensieve inspanning leveren en drie maal per week spier en botversterkende activiteiten verrichten. Voor kinderen geldt hetzelfde als voor volwassenen, stilzitten moet zoveel mogelijk voorkomen worden.

Tips voor meer lichaamsbeweging

Hoe pak je fysiek meer actief zijn in je dagelijkse leven aan? Eigenlijk is het helemaal niet zo heel erg ingewikkeld. Het gaat erom dat je elke dag wat tijd neemt voor wat meer beweging. En dat kan op velerlei manieren.

  1. Maak er een goede gewoonte van om elke dag een stuk te wandelen. Bijvoorbeeld in de ochtend, tijdens je lunch of in de avond na het eten.
  2. Laat wat vaker je auto staan. Doe je boodschappen te voet of op de fiets. En breng je kinderen liever niet met de auto naar school. Geef het goede voorbeeld.
  3. Rijd je met de auto naar je werk? Parkeer je auto dan wat verderop en loop de rest. Reis je met het openbaar vervoer? Stap een halte eerder uit of een halte later op. Overweeg verder eens of een (elektrische) fiets een optie is om naar je werk te gaan. Ook dan beweeg je meer.
  4. Heb je de keus tussen de trap of de lift? Kies dan sowieso altijd de trap.
  5. Moet je bellen? Word je gebeld? Blijf dan niet zitten, maar ga staan en wandel rond. Of nog beter: trek je jas aan en loop een blokje om.
  6. Gebruik een stappenteller en daag jezelf uit elke dag 10.000 stappen te zetten. 
  7. Zoek een sportmaatje en ga samen sporten. Samen bewegen is gezelliger en motiveert doorgaans meer dan in je uppie trainen.

Gratis proefles Opleiding Beweegcoach

Proefles opleiding Beweegcoach
  • Download de proefles van de opleiding Beweegcoach
  • Lees een hoofdstuk uit de lesmap
  • Interessante en aanvullende informatie
Download proefles

Reactie toevoegen

CAPTCHA
De volgende vraag wordt gesteld om geautomatiseerde inzendingen te voorkomen.

De proefles ook in je mailbox ontvangen?

Laat dan je gegevens achter. Wil je de proefles niet in je mailbox ontvangen? Klik dan direct op de button 'Nu downloaden'.