Wat is runningtherapie? | Sonnevelt

Welke opleiding past bij jou?

Doe de studiekeuzetest!

Welke opleiding past bij jou?

Doe de studiekeuzetest!

Wat is runningtherapie?

Runningtherapie

Hardlopen als therapie en behandelmethode, dat is bondig gezegd waar runningtherapie om draait. Wekelijks rennen in de buitenlucht. Onder begeleiding van een runningtherapeut; individueel of in groepsverband. Als je onder andere kampt met allerlei (ernstige) stressklachten, een burn-out hebt, depressief bent of angst ervaart. Maar, wat houdt hardlopen als therapievorm nu in? En hoe draagt het bij aan je fysieke en mentale gezondheid?

Waarom runningtherapie?

In de jaren 90 vorige eeuw werd hardlooptherapie al toegepast bij depressies, maar bijvoorbeeld ook in de verslavingszorg. En inmiddels is er ook wetenschappelijk bewijs (o.a. Duke University) dat lichaamsbeweging, waaronder hardlopen, net zo goed werkt als medicijnen slikken wanneer je last hebt van psychische aandoeningen als depressies en stress gerelateerde klachten. Alleen dan zonder de nadelige bijwerkingen ervan.

Runningtherapie staat weer volop in de schijnwerpers. Niet vreemd waarschijnlijk, want stress en aanverwante aandoeningen zijn de belangrijkste oorzaak van ziekteverzuim. Hoe dat komt? De aanhoudende druk in de huidige maatschappij. Want, druk zijn en druk ervaren, is aan de orde van de dag. Zowel aan het thuisfront, op het werk en ook op sociaal vlak. Van het bekende hollen, rennen, vliegen van hot naar her en werkdruk tot tig sociale verplichtingen. Ongemerkt geeft dat stress. Van een beetje tot heel veel en gedurende korte tijd of misschien wel langdurig. Wil je er niet aan onderdoor gaan? Dan is het goed geregeld te ontstressen. Even stoom af te blazen en je hoofd wat rust gunnen. Dat zorgt dat je in balans blijft.

Doe je dat niet? Dan is de kans groot dat je op een gegeven moment allerlei vage lichamelijke en geestelijke klachten krijgt. Niet voor niets zijn overspannenheid, burn-out en depressiviteit belangrijke redenen voor ziekteverzuim. Dat kan je overkomen wanneer je draaglast en draagkracht niet langer in balans is. Op den duur verg je dan te veel van jezelf.

Wat houdt runningtherapie in?

Onder begeleiding van een runningtherapeut ga je individueel of in groepjes hardlopen. Meestal 2 keer per week gedurende 30 tot 60 minuten. Hierbij draait het om bewegen en niet om praten over wat er aan de hand is. Want, als je rent is daar geen ruimte voor. Het draait om het rennen, je ademhaling en juiste loopritme vinden. Ofwel: ‘niet langer in je hoofd zitten’. Daarnaast loop je in je eentje wekelijks ook nog een keer. En geleidelijk aan ga je je steeds wat beter voelen. Lichamelijk en ook geestelijk.

Natuurlijk bouw je dat hardlopen stapje voor stapje op. Want, als je overspannen bent, depressief of een burn-out hebt, dan kan de gedachte aan elke vorm van inspanning al teveel zijn. Maar starten met runningtherapie en in beweging komen is al een belangrijke stap. Een eerste stap naar het hervinden van een nieuw evenwicht: rust in je hoofd krijgen, je fitter gaan voelen en lekkerder in je vel komen te zitten.

Positieve effecten van hardlooptherapie

Je vraagt je waarschijnlijk af waarom duursporten als hardlopen en bijvoorbeeld ook fietsen effectief zijn bij stressklachten en andere psychische aandoeningen. Hieronder enkele positieve voordelen van runningtherapie, namelijk:

- Duursporten stimuleren de aanmaak van de stemmingsstofjes dopamine en serotonine. Daarnaast maak je het gelukshormoon endorfine aan. Daardoor voel je je na een loopsessie een stuk fijner en gelukkiger.

- Je lichamelijk matig tot matig intensief inspannen ofwel bewegen zorgt ervoor dat je conditie verbetert. Je voelt je lichamelijk fitter en energieker. Hebt gewoon meer kracht en dat draagt bij aan je zelfbeeld en bevordert zo het zelfvertrouwen.

- Je gedachten komen tot rust waardoor je meer balans ervaart. Minder piekert, beter gaat slapen, minder onrust ervaart enzovoort. Ofwel: na regen komt zonneschijn. Positiviteit krijgt weer de overhand en krijgt weer plezier in het leven.

- Je komt in contact met lotgenoten. Hierdoor heb je niet langer het gevoel de enige te zijn. Het bijkomende voordeel is dat je elkaar kunt stimuleren en motiveren en dat is zeer zeker ook een fijne oppepper.

- Ook draagt hardlopen bij aan je totale gezondheid. Niet alleen draagt het bij aan wat overgewicht verliezen, want bewegen stimuleert je stofwisseling. Daarbij verbetert de bloedcirculatie wat goed is voor onder andere je hart- en bloedvaten.

Kortom, heb je veel last van spanningen? Pieker je geregeld? Ben je oververmoeid? Speelt concentratieverlies je parten? Heb je een kort lontje? Kamp je met sombere gedachten? Misschien dat runningtherapie het medicijn is om weer lekker in je vel te komen. Je gezonder, energieker en vitaler te voelen.

Wil je meer leren over Runningtherapie? Dan is de na- en bijscholing Runningtherapie wellicht iets voor jou.

Gratis proefles Opleiding Beweegcoach

Proefles opleiding Beweegcoach
  • Download de proefles van de opleiding Beweegcoach
  • Lees een hoofdstuk uit de lesmap
  • Interessante en aanvullende informatie
Download proefles

Reacties

Goedemiddag, Samen met mijn klasgenoot doe ik een onderzoek waarbij wij deze informatie gebruiken. Nu is onze vraag: door wie is dit artikel geschreven en in welk jaar? Ik hoor graag van u, Met vriendelijke groeten, Marjoke Werkman

Beste Marjoke Dit artikel over Runningtherapie is uit 2016 en geschreven door onze blogschrijfster. Met vitale groet, Team Sonnevelt

Reactie toevoegen

CAPTCHA
De volgende vraag wordt gesteld om geautomatiseerde inzendingen te voorkomen.

De proefles ook in je mailbox ontvangen?

Laat dan je gegevens achter. Wil je de proefles niet in je mailbox ontvangen? Klik dan direct op de button 'Nu downloaden'.