Werken met een burn-out: zo bevorder je het herstel

Welke opleiding past bij jou?

Doe de studiekeuzetest!

Welke opleiding past bij jou?

Doe de studiekeuzetest!

Werken met een burn-out: zo bevorder je het herstel

Werken met een burn-out: langzaam opbouwen

Om te herstellen van een burn-out moet je aan de slag. Erkennen dat je lichamelijk en geestelijk volledig op bent en hulp zoeken bij bijvoorbeeld een stress en burn-out coach. Want, op de bank zitten piekeren en wachten tot je beter wordt, werkt niet. Eenvoudigweg omdat het niets verandert aan jezelf en je situatie. Dit tonen inmiddels diverse onderzoeken aan. Enkele adviezen om weer te gaan werken als je een burn-out hebt.

Burn-out, wat betekent dat?

Heb je een burn-out? Dan ben je te lang over je eigen grenzen heen gegaan. Geen weken, maar maanden of zelfs jaren. Je hebt jezelf in die periode dusdanig uitgeput dat je batterij zo leeg is dat opladen niet meer lukt. Je voelt je lichamelijk en geestelijk extreem vermoeid. Een compleet wrak.

Wil je herstellen van je burn-out? Dan kost dat vaak enige tijd en ook heb je daarbij hulp nodig. Niet alleen van je familie, vrienden en werkgever, maar ook professionele ondersteuning van iemand die precies weet wat opgebrand en uitgeblust zijn betekent. Om beter te worden en zeker ook om herhaling te voorkomen.   

Werken met een burn-out: tips voor je herstel

Erken dat je opgebrand bent

Heb je een burn-out? Dan is een eerste stap erkennen dat je stelselmatig over je eigen grenzen heen bent gegaan. Dat is best pittig, want je wilt niet ziek zijn. Anderzijds kun je ook niet meer. Je bent helemaal op. Verschrikkelijk vermoeid en daarom uiteindelijk ook compleet ingestort. Dit proces duurt even. Immers, je hebt jezelf niet van de ene dag op de andere dag opgebrand. Het recupereren ervan kost daarom ook tijd.

Neem een stress en burn-out coach in de arm

Wanneer je een burn-out hebt, helpt professionele begeleiding. Bijvoorbeeld van een stress en burn-out coach (ook wel stresscounselor genoemd). Die heeft de kennis en vaardigheden om je te begeleiden, te adviseren en te ondersteunen om weer te gaan werken met een burn-out. Natuurlijk niet van vandaag op morgen, maar wel zo spoedig mogelijk. Want alleen maar thuis zitten lost niets op.

Leuke dingen doen

Om te herstellen van een burn-out is het naast rust nemen ook belangrijk weer wat te doen. Immers, niets doen bevordert piekeren. Het helpt dan om wat te ondernemen dat leuk is. Want, door wat te doen ga je naar buiten, komt in beweging en hebt een doel. Bovendien verzet bezig zijn je gedachten, zorgt dat je minder piekert en er rust in je hoofd komt. Tegelijkertijd krijg je van bezig zijn weer energie. Misschien niet meteen, maar wel na verloop van tijd. Een stress en burn-out coach kan je hierin begeleiden. Die kan je adviseren en motiveren in actie te komen. Daarbij krijg je ook technieken aangereikt om beter te ontspannen.

Meer gaan bewegen

Door te bewegen train je je lichaam, krijg je weer energie en bevorder je eveneens je mentale gesteldheid. Omdat er allerlei fijne hormoonstofjes vrijkomen. Daarom is lopen, fietsen, zwemmen, hardlopen, yoga enzovoort goed. Natuurlijk moet je dat niet te intensief doen, want dat werkt averechts. Onder begeleiding en met steun van een stress en burn-out coach kun je dat stap voor stap opbouwen zonder dat je lichaam weer in de stress schiet.

Mentaal sterker worden

Heb je een burn-out? Dan moet je niet alleen opnieuw lichamelijke conditie opbouwen. Ook werken aan je mentale fitheid is essentieel. Dat kun je doen door de energiegevers en -slurpers eens op een rij te zetten. In het begin focus je je vooral op waar je energie van krijgt en gaandeweg voeg je beetje bij beetje weer wat activiteiten toe die energie kosten. Zo verken je onder andere je grenzen van belastbaarheid en ontdek je wat de beste balans voor jou is. Ook daarbij kan een stresscoach je helpen. 

Werken en burn-out: langzaam opbouwen

Ben je mentaal en fysiek weer aangesterkt? Ken je je grenzen? Dan kun je langzaam aan weer gaan werken. Relevant is wel te kijken of je oude functie nog bij je past, hoeveel uren je gaat werken et cetera. Samen met onder meer je stresscoach en je werkgever kun je daarover praten. In overleg kan een plan van aanpak worden gemaakt. Met het aantal uren dat je gaat werken, je werkzaamheden, je productiviteit en dergelijke. Dat geeft jezelf duidelijkheid, schept geen valse verwachtingen bij collega’s en verkleint de kans dat je opnieuw overbelast raakt. Gaan werken met een burn-out gebeurt op therapeutische basis en is gericht op jouw herstel. Je bouwt het aantal werkuren, werkzaamheden en belastbaarheid in kleine stappen op.

Ga niet multitasken

Werken na een burn-out kan best lastig zijn. Want, misschien heb je de neiging om weer allerlei dingen tegelijkertijd te gaan doen. Wil je herstellen van je burn-out? Zorg er dan voor dat je niet gaat multitasken. Doe 1 taak per keer voor de volle 100%. Maak die klus af en start dan met een volgende. Die manier van werken geeft rust en bevordert een tevreden gevoel over jezelf. Dit in tegenstelling tot een lijst half afgemaakte taken. Die maken onrustig en kosten bakken met energie. Zorg er vervolgens voor dat je na werktijd je ontspant. Onderneem leuke dingen, blijf bewegen, eet gezond en neem voldoende rust.

Overleg regelmatig met je coach

Ga je weer aan de slag na een burn-out? Heb dan geregeld overleg met je coach/begeleider. Koppel de ervaringen met je werk terug. Wat gaat er goed en wat loopt er minder. Sta ook stil bij hoe je je voelt. Waar kun je nog wat hulp en steun gebruiken. Een cursus of training om assertiever te worden? Je zelfvertrouwen vergroten? Wees je ervan bewust dat herstellen van opgebrand zijn tijd kost. En loopt je re-integratie niet lekker? Geef het aan! Bespreek het met je coach, werkgever en bedrijfsarts. Je voorkomt zo dat je wederom ziek thuis komt te zitten.

Dit was in vogelvlucht wat er zoal komt kijken bij werken met een burn-out. Het belangrijkste is dat wanneer je merkt dat je stress je dusdanig opslorpt en je niet meer tot rust komt, dat je gas terugneemt. Lukt je dat niet? Schakel dan hulp in van een stresscounselor of  burn-out coach. Want, voor je het weet ben je opgebrand en dan duurt het vaak veel langer om te herstellen.  

Wil je graag werken als stress en burn-out coach? Om mensen te helpen stressproblemen bijtijds aan te pakken? Overspannen raken voorkomen? Hulp bieden bij werken met een burn-out? Bekijk dan eens onze Opleiding Stress en Burn-out Coach (voorheen Stresscounselor) of vraag een gratis proefles aan.

Lees meer over werkstress.

Gratis proefles Opleiding Stress en Burn-out Coach

Proefles Stress en Burn-out Coach
  • Download de proefles van de opleiding Stress en Burn-out Coach
  • Lees een hoofdstuk uit de lesmap
  • Interessante en aanvullende informatie
Download proefles

Reactie toevoegen

CAPTCHA
De volgende vraag wordt gesteld om geautomatiseerde inzendingen te voorkomen.

De proefles ook in je mailbox ontvangen?

Laat dan je gegevens achter. Wil je de proefles niet in je mailbox ontvangen? Klik dan direct op de button 'Nu downloaden'.