Zitten is slecht voor je gezondheid. | Sonnevelt Opleidingen

Welke opleiding past bij jou?

Doe de studiekeuzetest!

Welke opleiding past bij jou?

Doe de studiekeuzetest!

Zitten is slecht voor je gezondheid. Waarom en tips voor meer beweging!

Zitten is slecht voor je gezondheid. Waarom en tips voor beweging

Te lang zitten is slecht voor je gezondheid. Dus, ga je dit artikel lezen? Kom uit je stoel en lees de tekst staand. Want, de kans is groot dat je meer zit dan goed voor je is. Nederlanders zitten gemiddeld maar liefst 6,8 uur per dag en zijn daarmee Europees koploper. Dit blijkt uit de Rapportage Sport 2014 van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Oh ja, en dacht je zitgedrag te compenseren door regelmatig te sporten? Dat is niet zo! Waarom te veel zitten ongezond is en hoe je dat ongezonde gedrag doorbreekt.

Zitten is slecht voor je gezondheid en wel daarom!

Dat te lang en veel zitten niet goed voor je is, is op zich geen nieuws. Diverse onderzoeken en studies bewijzen dat. Bijvoorbeeld uit TNO onderzoek blijkt dat onvoldoende bewegen en langdurig zitten de kans op het ontwikkelen van diabetes type 2, hart- en vaatziekten, obesitas en bepaalde vormen van kanker verhoogt. Deze bevindingen van TNO staan niet op zich.

Hidde van der Ploeg, senior onderzoeker bij de afdeling Sociale Geneeskunde en EMGO Instituut van het VU medisch centrum, verkondigde in een uitzending van Een Vandaag over ‘Het gevaar van zittend leven’ onomwonden: “Zitten is dodelijk”. Waarom? Omdat als je zit je lichaam in een shut-down-mode gaat en zuinig met energie omspringt. Je gebruikt je spieren dus niet en daardoor worden vet en suikers minder uit je bloed opgenomen en dat brengt gezondheidsrisico’s met zich mee.

Een andere grootschalig onderzoek aan de University of Leicester concludeert eveneens: veel en lang zitten is slecht voor je gezondheid. Volgens dit onderzoek verdubbelt langdurig zitten de kans op hart- en vaatziekten en diabetes. Tijdens het onderzoek zijn de resultaten van 18 studies gehouden onder 800.000 mensen vergeleken. Tevens bleek dat wanneer je regelmatig sport je de effecten van lang en veel zitten niet teniet doet. Kortom: met enkele keren per week joggen, je in het zweet werken in de sportschool of wekelijks tennissen of voetballen, compenseert je zitgedrag niet. Een publicatie in Medical News Today staaft deze bevindingen.

Wat moet je wel doen?

Okay, zitten is slecht voor je gezondheid. Duidelijk. Maar, wat moet je dan wel doen? Het beste is om elk half uur zeker twee minuten te bewegen. Nou is dat waarschijnlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Toch doe je er goed aan je zitmomenten meerdere keren per dag te onderbreken. Door zitten en staan regelmatig af te wisselen en staan weer door te bewegen. Zo haal je je lichaam uit de slaapmodus en boost je je metabolisme. Dat heeft volgens onderzoek de meest positieve effecten. Overigens hoef je je volgens Hans Savelberg, bewegingswetenschapper aan de Universiteit Maastricht, niet in het zweet te werken om de negatieve effecten van veel zitten te compenseren. Savelberg concludeerde in 2013 op basis van onderzoek dat licht intensief bewegen, zoals slenteren beter voor je gezondheid is dan intensief sporten.

Tips hoe je minder zit en meer beweegt

Het devies is dus minder zitten en meer bewegen. Maar, hoe pak je bijvoorbeeld de negatieve effecten van zitten is slecht voor je gezondheid aan als je een zittend beroep hebt? Met de auto of openbaar vervoer naar je werk reist? In de avond ter ontspanning nog een filmpje kijkt? Online surft of games speelt? Enkele alledaagse tips om vanaf vandaag in praktijk te brengen.

Gebruik een stappenteller

Een stappenteller is een handige manier om te achterhalen hoeveel je beweegt. Daag jezelf uit en installeer een handige stappenteller app op je smartphone en houd bij hoeveel stappen je zet. Organiseer eventueel wedstrijdjes met collega’s, familieleden of vrienden wie de meeste stappen maakt op een dag.

Neem altijd de trap

Laat de lift en roltrap links liggen. Op je werk, maar ook op het station of wanneer je shopt. Kies waar je ook bent er altijd voor om met de trap naar boven of beneden te gaan.

Meer bewegen op je werk

Ben je op je werk? Loop dan het liefst elk half uur een rondje. Er zijn handige programma’s die je er attent op kunnen maken. Haal verder je eigen koffie, thee et cetera en doe dat ook wat vaker voor je collega’s. Print je werk uit op printers die het verst van je werkplek staan. Stel voor om wandelvergaderingen te houden à la Steve Jobs. Mail je collega’s wat minder vaak. Loop naar ze toe en zeg het face-to-face. En doe je nog niet aan lunchwandelen? Start er vandaag mee.

Workout oefeningen

Ook eenvoudige oefeningen achter je bureau, thuis op de bank en dergelijk kunnen bijdragen aan wat extra beweging. Zeker als je veel tijd zittend doorbrengt. Google voor de mogelijkheden maar eens op ‘workouts achter je bureau’ of  ‘workouts voor de tv’.

Zitten is slecht voor je gezondheid: telefoneer staand

Maak er een gewoonte van om te bewegen als je een telefoongesprek voert. Dat kan zowel thuis, onderweg als op je werk. Wandel heen en weer, loop een trap op en af….

Werkgever

Trouwens ook werkgevers kunnen hun medewerkers stimuleren minder te zitten. Niet alleen door het onderwerp bespreekbaar te maken, maar ook door te investeren in stabureaus, deskbikes, loopbandbureaus enzovoort. Verder kun je als werkgever onder andere printers en water- en koffiemachines verder van de werkplek plaatsen.

Werk je in de gezondheidsbranche? En houd je je bezig met het bevorderen van een gezonde leefstijl? Kijk dan eens bij de opleiding Beweegcoach. Je leert tijdens deze opleiding hoe je mensen adviseert, begeleidt en motiveert meer te bewegen.

Gratis proefles Opleiding Beweegcoach

Proefles opleiding Beweegcoach
  • Download de proefles van de opleiding Beweegcoach
  • Lees een hoofdstuk uit de lesmap
  • Interessante en aanvullende informatie
Download proefles

Reactie toevoegen

CAPTCHA
De volgende vraag wordt gesteld om geautomatiseerde inzendingen te voorkomen.

De proefles ook in je mailbox ontvangen?

Laat dan je gegevens achter. Wil je de proefles niet in je mailbox ontvangen? Klik dan direct op de button 'Nu downloaden'.