Welke opleiding past bij jou?

Doe de studiekeuzetest!

Amanda Cooiman

Klaslokaal in de achtertuin

Misschien ben ik wel juf geworden omdat ik dit als kind graag deed, in de achtertuin, in mijn zelf gevormde klaslokaal, een kring met vriendjes en vriendinnetjes. Van mijn vader begreep ik dat hij zich toen zo verwonderde over de aandacht die 'mijn leerlingen' toen voor mij hadden en hoe natuurlijk ik die aandacht wist te vangen.

Grote affiniteit met persoonlijke ontwikkeling

Ik ben heel nieuwsgierig naar levensverhalen en heb een grote affiniteit met transformatie/ persoonlijke ontwikkeling/ persoonlijk leiderschap. Ik vind het heel mooi om anderen te zien ontwikkelen, groeien, waar ze vandaan komen, het groeiproces wat ze doormaken, wat ze daarin tegenkomen en waar ze uitkomen. Het blijft zo boeiend hoe ieder zijn/haar unieke pad daarin bewandelt. Hoe ze verrast en verwonderd zijn over wat ze blijken te kunnen, maar ook hoe ze tegen zichzelf aanlopen zonder dat ze dat verwachtten. Ik vind het bijzonder om op dat pad een stukje mee te lopen, erbij te blijven als het moeilijk wordt en successen mee te vieren. Daarbij wil ik graag mijn ervaring als coach delen en zo toekomstig coaches inspireren.

Regelmatig vertragen

Vitaal leven is voor mij holistisch leven. Het begint bij aandachtig waarnemen en zelfreflectie. Dit doe ik door met regelmaat in de volheid van een actief leven als werkende moeder, partner, dochter en vriendin, te vertragen en zo te voelen hoe het met me is, om vervolgens te voelen wat ik nodig heb. Zowel op fysiek, mentaal, sociaal en spiritueel gebied. Wat heb ik nodig om - steeds weer - de balans te vinden tussen geven wat het leven van mij vraagt en ontvangen wat ik daarvoor nodig heb. Een golfbeweging tussen betekenis- en zingeving en rust en verstilling, mijn werk en mijn gezin, me verdiepen in thema's, nieuwe dingen leren en intuïtief Zijn.

Ik heb veel interesses, ben enthousiast en gepassioneerd in wat ik doe, ben creatief, muzikaal en leergierig. Om me vitaal te voelen en mezelf op al deze vlakken te voeden, maar ook met regelmaat te 'unwinden' , ga ik vaak de natuur in. Het spel van de elementen in de natuur brengt me in verbinding met het Grote Geheel en mijn essentie. Daar voel ik wat ik nodig heb, wat er wil ontstaan in de verschillende activiteiten waar ik mee bezig ben, daar ontstaat zo nodig helderheid over wat er 'echt' -onder de oppervlakte- van mij gevraagd wordt en hoe ik daarvoor de volgende stap kan zetten. Daarbij is zingen een tweede natuur voor mij. Wereldmuziek en mantra's, tijdens een cirkel rond het vuur, als rituele expressie bij een (uitvaart) ceremonie, aan bed in het hospice als ook voor mijzelf en (misschien wel het mooiste) voor mijn jongste zoon als ritueel voor het slapen gaan.

Herkenning

Sonnevelt wil bijdragen aan opleidingen waarin studenten genieten, inspireren, raken en verrijken. Daar herken ik me in. Het mooie van coaching vind ik dat je tegelijkertijd je coachee begeleidt in zijn/haar ontwikkeling en zelf ook je eigen proces doormaakt. Door wat je geeft en hoe je begeleidt en wat er ontstaat, kan je zelf ook weer een laag dieper zakken. Dat vind ik inspirerend. Het je verbinden met de ander en de groep, je durven laten raken door wat er op persoonlijk niveau maar ook in de groepsdynamiek aangeraakt wordt dat verrijkt, jezelf, de ander maar ook het grote geheel.

Een tekst die dit voor mij mooi verwoord is: "If there is light in de soul, there will be beauty in de person. If there is beauty in the person, there will be harmony in the house. If there is harmony in the house, there will be order in the nation. If there's order in the nation, there will be peace in the world." Chinese Proverb.

Mijn achtergrond

Ik begon mijn loopbaan als klinisch - paramedisch logopedist in het ziekenhuis en verpleeghuis. Na ongeveer 10 jaar me hierin gespecialiseerd te hebben, heb ik een opleiding tot Lifecoach gevolgd. Niet lang daarna kreeg ik de mogelijkheid om ook als docent en studieloopbaanbegeleider op de opleiding Logopedie te werken. Door omstandigheden heb ik daarna toch weer een aantal jaren als therapeut gewerkt, tot (door een burn-out) duidelijk werd dat daar mijn pad niet meer lag. Ik heb me toen verder gespecialiseerd tot Natuurcoach waarbij ik o.a. de verbinding heb gemaakt tussen natuur, zingeving, vitaliteit en ouderenzorg in het project Natuurlijk Vitaal. Sinds enkele jaren verdiep ik me in mens-, team- en organisatieontwikkeling vanuit o.a. de visie van Theory U, Blue Zone Principles en verschillende culturen en levensbeschouwingen.

Mijn vakgebied

Mijn vakgebied bij Sonnevelt is Seniorencoaching. Het grootste deel van mijn loopbaan tot nu toe heb ik met senioren gewerkt. Ik heb altijd affiniteit gehad met deze levensfase. De levensverhalen waar mensen op die leeftijd op terug kunnen kijken en de levenswijsheid die is ontstaan en hoe mensen dit vervolgens meenemen in wat het leven van hen vraagt in het derde trimester vind ik heel boeiend. Met name wanneer de kracht en waarde hiervan erkend wordt, zoals dat in diverse andere culturen gebeurt. Ik denk dat we daar in Nederland nog veel meer van kunnen leren. Dan is ouder worden geen verlies of afbouwen, maar een verrijking, verdieping, afronding en voorbereiding op een andere bewustzijnsniveau tegelijk. Ik vind het een geschenk dat ik als docent Seniorencoach mag bijdragen aan het vormen van de visie en werkwijze van toekomstig Seniorencoaches die op hun beurt senioren gaan begeleiden in het vitaal, krachtig, waardig en zinvol ouder worden en overgaan.