Ga direct naar de inhoudGa direct naar de hoofdnavigatie
Bel ons gerust: 0418 51 57 82
Logo Sonnevelt opleidingen10 keer op rij verkozen tot beste opleider van Nederland
Ga naar alle opleidingen
LinkedINInstagramFacebookTwitterYouTube

Motivatietips

Tip 1

Maak kleinere stappen om je grote doel uiteindelijk te bereiken. Op die manier voelt het niet de hele tijd alsof je faalt om je doel te behalen. Als je eenmaal onderweg bent, kan je makkelijk je motivatie verliezen.

Tip 2

Je kunt niet stilzitten en wachten tot inspiratie je beweegt, want dan gebeurt er nooit wat. Als je een doel voor ogen hebt, begin dan gewoon. Zet al die afslankvoornemens die je de afgelopen jaren hebt gemaakt vandaag nog om in daden. Stel het niet nogmaals uit tot morgen!

Tip 3

Denk je dat bewegen niets voor jou is, dat je het niet vol kunt houden? Stel niet te hoge eisen aan jezelf, maar begin bijvoorbeeld met een korte wandeling van 10 minuten en breid dit steeds verder uit. Je zult merken dat je vanzelf meer conditie krijgt en de 30 minuten gemakkelijk vol krijgt (bron 30minutenbewegen.nl).

Tip 4

Heb je moeite om te beginnen met bewegen of trainen? Bedenk dat wat je doet goed is voor je lichaam en geest. Ga niet tot het uiterste, maar geniet van het actieve gevoel in je spieren. Adem diep in door je buik en voel dat je lichaam flink aan het werk is. En….wees na het sporten trots op jezelf. Geniet van het goede gevoel, dat legt de basis voor de volgende training. Verwen naderhand je spieren met een warme douche en je inwendige mens met een eigengemaakte havermoutmuffin.

Tip 5

Noteer niet alleen je vorderingen in het afslanken, maar ook je gevoelens en wat je zoal hebt meegemaakt. Lees er regelmatig in. Je wordt zo bewuster waar je mee bezig bent. Door dit bij te houden krijg je een beeld van je gevoelens en hoe je hier tijdens het afvallen op reageert. Begin je veel te snoepen in periodes van stress? Of merk je dat je een gezelligheidseter bent? Dan kun je er iets aan doen.

Tip 6

Samen eten en drinken is gezellig. Dat maakt het lastig om een taartje te weigeren op een verjaardag of geen zoutjes te pakken, terwijl de rest dat wel doet. Vraag hulp aan die mensen waarvan je weet dat ze je zullen steunen. Ze houden rekening met je en zullen je niet snel iets opdringen. Of je kunt samen gaan sporten of een (avond)wandeling maken.