Ellen van de Veerdonk (1974), getrouwd en moeder van drie dochters, vertelt over haar reis van leerkracht naar coachen in het onderwijs. Na een lange zoektocht vielen bij Ellen alle puzzelstukjes op z'n plek. Ze wordt nu als zzp’er ingehuurd binnen het onderwijs en begeleidt onder andere kinderen binnen basisscholen op sociaal emotioneel gebied. Daarnaast runt ze haar eigen ‘Kindercoachpraktijk ZIJN’. Ellen deelt graag haar ervaringen na het volgen van de Kindercoach opleiding bij Sonnevelt.
“Na jaren werkzaam geweest te zijn in het basisonderwijs als leerkracht, inmiddels moeder geworden van 3 meiden en een hele heftige burnout/depressie verder, besloot ik in het diepe te springen en te stoppen in het onderwijs. Ik koos voor mezelf en mijn gezin! Ik kreeg letterlijk ruimte om te genieten van het moederschap, mijn eigen gevoeligheid verder te ontdekken en hiermee mezelf en mijn kinderen handvatten te geven om deze eigenschap als kracht te gaan zien en in te zetten in de wereld. Een hele weg met vallen en opstaan.
Na een jaar thuis begon het toch weer te kriebelen en bleef ik steeds terugkomen op de site van Sonnevelt Opleidingen bij Kindercoach opleiding. Vooral omdat dit geen opleiding was vanuit het hoofd maar vanuit het hart die prachtig paste bij de verschuiving die ik persoonlijk aan het maken was. Ik heb mijn gevoel gevolgd, mijn innerlijke criticus gerustgesteld en de weerstand van mijn omgeving genegeerd. En ik startte….
Er ging een wereld voor mij open, een wereld van voelen, veel gelijkgestemde mensen, herkenning, nog meer kennis over gevoelig zijn en een nieuw veranderingsproces in mezelf. Door mijn eigen proces was er al veel in gang gezet maar deze opleiding gaf mij weer nieuwe tools en inzichten.
Ik begon niet aan deze opleiding met de intentie om zelf kindercoach te worden of een eigen praktijk te starten, maar ik wilde gewoon meer handvatten om mezelf te helen en mijn kinderen zo weinig mogelijk ‘van mijn ballast’ mee te geven.”
"Na de opleiding ben ik op de school van een vriendin en oud-collega ‘stage’ gaan lopen omdat ik graag ervaring op wilde doen. Eigenlijk was het in de praktijk brengen wat ik had geleerd op de opleiding, in combinatie met mijn onderwijsachtergrond. Maar na een half jaar kwam de kans voorbij om voor een half jaar met ons hele gezin naar Australië te gaan voor het werk van mijn man. Dit hebben we gedaan. Een hele spannende maar fantastische ervaring! Ook deze ervaring bracht mij als mens veel nieuwe inzichten en zo kon ik ook mezelf weer verder ontwikkelen. Daar in Sydney heb ik besloten om mijn hart te volgen en bij thuiskomst te gaan starten met mijn eigen kindercoach praktijk.
En zo is ‘Kindercoachpraktijk ZIJN’ ontstaan. Een aantal jaar heb ik vanuit huis kinderen en ouders gecoacht. Natuurlijk een nieuwe enorme zoektocht! Wat past bij mij? Welke klanten wil ik aantrekken? Wat heb ik te bieden? En waar sta ik voor? Ik ervaarde dat het best pittig was om een goed lopende praktijk op te zetten. Hoe trek ik klanten aan? Hoe zorg ik voor mond-tot-mond reclame? Etc.”
“Mijn eigen kinderen werden groter en er ontstond letterlijk meer tijd en ruimte! Ik voelde ergens heel diep vanbinnen dat ik meer wilde dan zo hap snap wat klanten in mijn eigen praktijk. Ook wilde ik meer kinderen en ouders kunnen bereiken dan alleen ouders die mij konden vinden of konden betalen. Maar wat vond ik dit spannend!
Een hele zoektocht begon van solliciteren, lijntjes uitzetten, mensen in mijn omgeving laten weten dat ik meer wilde dan alleen werken vanuit mijn praktijk zoals ik nu deed. Misschien wel het belangrijkste was steeds voelen en afstemmen. Wat past bij mij en wat voelt goed voor mij en mijn gezin? Dit was een grote verandering aangezien ik altijd gewend was geweest me aan te passen aan wat wordt er van mij gevraagd werd.”
“Heel toevallig ging ik lunchen met een vriendin die ik al ken vanaf mijn PABO tijd en zij is werkzaam binnen het onderwijs. Ik vertelde over mijn zoektocht en zij vertelde mij dat binnen de stichting waar zij werkt, ze op zoek zijn naar zzp-ers om arrangementen te begeleiden. Je wordt dan als zzp-er ingehuurd om kinderen waar “meer” voor nodig is te ondersteunen binnen het onderwijs. Dat klonk goed en was een geweldige aanvulling op mijn eigen praktijk!
Ik ben het gesprek binnen de stichting aangegaan en ik kwam op een lijst te staan als zzp-er met mijn specialisme. Hier konden scholen zelf zoeken met wie zij contact opnamen. Ik was er helemaal klaar voor maar reacties bleven uit! Tot ik zo baalde en ik ging doen wat ik mezelf beloofd had nooit meer te gaan doen: solliciteren in het onderwijs. Niet omdat ik dat het liefste wilde, maar omdat daar naar mijn idee de ingang zat om te kunnen brengen wat ik wilde doen.
Door de grote vraag binnen het onderwijs en veel gesprekken verder had ik de keuze uit 3 banen in het onderwijs. En wat gebeurde er? Net voordat ik mijn keuze moest maken ging de telefoon en belde er een school vanuit de stichting dat zij 5 kinderen hadden binnen één school waar zij iemand voor zochten om deze kinderen ieder individueel te gaan begeleiden. Ik geloof nog steeds dat dit zo heeft moeten zijn. Ik heb alle scholen afgebeld en hen laten weten naar welke keuze mijn hart uitging: En dat was het begeleiden van kinderen via een arrangement binnen de basisschool op sociaal emotioneel gebied!”
“Het allermooiste vind ik dat in dit werk voor mij alles samen kwam. Mijn ervaringen als leerkracht, ervaring binnen de (oude)structuren van het onderwijs en hoe deze vanuit het hart vorm te kunnen gaan geven, mijn coaching tools en mijn eigen ervaringen vanuit mijn eigen levensprocessen. Het leek alsof alle puzzelstukjes op zijn plek vielen na een lange zoektocht.
In razend tempo breidde mijn werk zich uit! Van individuele arrangementen waarin ik kinderen begeleidde naar processen waarin ik ook ouders en leerkrachten betrok bij het proces. En zo groeiend naar groepsarrangementen waarin ik in groepen kwam en voelde wat nodig was om de leerkracht weer in zijn of haar kracht te zetten en individuele kinderen zo te kunnen geven wat zij nodig hebben. Er ontstaan zulke mooie prachtige dingen als ieder mag en kan zijn wie hij vanuit zijn kern is.
Vaak ben ik een korte maar krachtige periode in de groep. Wat ik breng is mijn energie. Ik doe veel sociaal-emotionele activiteiten met de groep en met individuele kinderen. Ik werk veel met de innerlijke criticus, negatieve overtuigingen en werk aan patronen. Daarnaast maak ik gebruik van alles wat ik geleerd heb vanuit het gedachtengoed “Colours of our heart” van Wilga Zibel. Vanuit dit gedachtengoed wat verweven zit in heel mijn zijn, lever ik op scholen een bijdrage om de overgang te maken van de oude naar de nieuwe tijd!”
"Ik ben ervan overtuigd dat er binnen het onderwijs nog veel stappen te maken zijn om een omgeving te creëren waarin de kinderen van deze tijd echt vanuit hun kern mogen en kunnen ontwikkelen maar ergens moet de shift gemaakt worden. Ik hoop dat ik bij kan en mag dragen aan deze overgang binnen het onderwijs om zo voor elk kind een omgeving te kunnen creëren waarin het mag ZIJN, waar geen goed en fout is en waar het kind, de leerkracht en de ouders mogen leren en ontwikkelen met en door de ander vanuit verbinding.
Ik voel dat deze weg nog steeds in ontwikkeling is! En ik hoop door mijn innerlijk licht zo fel mogelijk te laten schijnen, ik heel veel lichtjes aan mag steken om de kinderen van deze tijd bij hun kern te kunnen laten blijven. Zodat zij niet in de oude structuren van deze prachtige kern verwijderd raken en zij kunnen doen waar zij voor komen op deze aarde."