Ethische Code | Sonnevelt Opleidingen

Welke opleiding past bij jou?

Doe de studiekeuzetest!

Welke opleiding past bij jou?

Doe de studiekeuzetest!

Ethische Code

Iedere coach of adviseur die een diploma van Sonnevelt heeft behaald onderschrijft en verbindt zich aan onze ethische code en hanteert onderstaande uitgangspunten voor de uitoefening van het coachvak.

De naleving van de Sonnevelt waarden voor coaching wordt gedragen door alle deelnemers. Deelnemers worden vertegenwoordigd door een ethische commissie. Wij nodigen je van harte uit om als deelnemer lid te worden van de ethische commissie. Stuur hiervoor een email naar info@sonneveltopleidingen.nl. Onze kwaliteitsmanager neemt dan contact met je op.

Ethische code Sonnevelt

Sonnevelt streeft naar een samenleving waarin vitaal leven voor iedereen bereikbaar en vanzelfsprekend is. Een Sonnevelt coach wil inspireren, raken en verrijken en heeft de ambitie om mensen te helpen een gezonde levensstijl te ontwikkelen. Een Sonnevelt coach neemt verantwoordelijkheid voor het eigen gedrag en gunt het iedereen om te genieten van het leven. Deze ethische code bevordert het welzijn en de veiligheid van de te begeleiden cliënten.

(Hoogst)Persoonlijk

Een belangrijke waarde voor een Sonnevelt coach is een hoogstpersoonlijke benadering van anderen. De coach begeleidt een cliënt op basis van gelijkwaardigheid en is bereid om ook de eigen kwetsbaarheid te tonen. De coach erkent daarbij zijn of haar bijzondere verantwoordelijkheid voor de cliënt die zich in een kwetsbare en afhankelijke positie bevindt. De coach begeleidt een cliënt met  respect, met zuivere intenties en is integer en onpartijdig. De coach is zich scherp bewust van een goede zorgplicht en zal geen schade doen aan de cliënt.

Vitaliserend

De coach neemt de verantwoordelijkheid om bij te dragen aan de emotionele en lichamelijke gezondheid van de cliënt. De Sonnevelt coach heeft kennis van het model ‘De Levenscode’ en gebruikt dit model om cliënten te coachen op levensgebieden die bezieling behoeven. De coach zal in de uitoefening van zijn of haar vak er ook voor zorgen geen schade te doen aan het natuurlijke milieu van de mens en alles dat leeft.

Betrouwbaar

De coach handelt uitsluitend in het belang van de cliënt en komt alle gemaakte afspraken na. De coach is zich bewust van de eigen grenzen en van de grenzen aan het vak van coachen. Tijdens de begeleiding en tot 6 maanden na beëindiging van de begeleiding van een cliënt kan er geen sprake zijn van enig seksueel contact tussen de coach en de cliënt. Voor een kindercoach of gezinscoach wordt met cliënt hier de ouder/verzorger van een kind bedoeld. De coach begeleidt niet meerdere cliënten tegelijk die in een sociaal verband met elkaar staan en waarvan kan worden verwacht dat dit tot belangenverstrengeling leidt. Dit geldt ook voor mensen uit het eigen sociale netwerk van de coach. De coach houdt zich aan de Nederlandse wet en de algemene culturele normen en regels van het fatsoen. De coach maakt de Sonnevelt ethische code bekend aan de cliënt in zijn of haar praktijk.

Professioneel

De coach behandelt iedereen gelijk en staat open voor iedereen die begeleiding wenst. De coach werkt doorlopend aan de eigen persoonlijke en professionele ontwikkeling zodat de cliënt erop kan vertrouwen dat de coach, als nodig, doorverwijst naar een specialist in de reguliere zorg of een collega. De coach heeft kennis van regels rondom het voeren van een zelfstandige praktijk en houdt deze kennis ook toepasbaar. De coach houdt een zorgvuldige administratie bij met (persoonlijke) gegevens van de cliënt. Door zich te verbinden aan deze code, verbindt de coach zich aan de regels rondom vertrouwelijkheid. Informatie die direct van de cliënt of indirect via een andere bron over de cliënt bekend is, zal niet worden gedeeld. En in het geval van intervisie of supervisie alleen volledig geanonimiseerd. Zonder schriftelijke toestemming van de cliënt zal de coach geen informatie inwinnen bij voorgaande of andere begeleiders. In het geval de Nederlandse wet voorschrijft dat informatie over de cliënt moet worden gedeeld, zal de coach dit te allen tijde eerst met cliënt overleggen of in het geval dat cliënt overleden is, met zijn of haar directe naasten. De coach maakt condities en voorwaarden, waaronder wordt gewerkt, vooraf bekend aan cliënt en deze blijven geldig ook nadat de begeleiding stopt. Een voorwaarde is in ieder geval dat de deelnemer zorgt voor een passende en veilige ruimte waarin begeleiding kan plaatsvinden. Een deelnemer die coacht in de natuur of reizen maakt, zorgt ervoor dat vooraf duidelijk is welke verzekeringsvoorwaarden gelden. Condities en voorwaarden voldoen aan deze code.

Deelnemers

Iedereen met een diploma van Sonnevelt verbindt zich aan de ethische code en is daarmee deelnemer.

Deelnemers onderling

Deelnemers gaan respectvol en integer met elkaar om.  Als een deelnemer redenen heeft om aan te nemen dat een andere deelnemer onethisch handelt in het contact met een cliënt, zal hij of zij de deelnemer confronteren. Als dit geen gewenst resultaat oplevert, dan kan een beroep worden gedaan op de ethische commissie om het gesprek met de deelnemer aan te gaan.

De ethische commissie en haar deelnemers

Sonnevelt  kent een ethische commissie die tot taak heeft:

  • het opstellen, publiceren en bewaken van de ethische code
  • het behandelen van klachten van en over deelnemers

De ethische commissie wordt jaarlijks opnieuw samengesteld en bestaat uit vijf leden, die uit hun midden een voorzitter benoemen. Van de vijf leden is één lid de kwaliteitsmanager van Sonnevelt die ook de administratie van de commissie voert en geen voorzitter kan zijn. De overige vier leden vertegenwoordigen ieder een vakgroep binnen Sonnevelt: Basiskennis, Gezondheid, Massage en Psychologie. Iedere deelnemer kan zich aanmelden om zitting te nemen in de ethische commissie. Benoemen van leden gebeurt voor één jaar en op volgorde van aanmelding. De ethische commissie rapporteert jaarlijks aan de deelnemers.

Iedere deelnemer kan, indien een andere deelnemer zich niet houdt aan deze ethische code, een klacht indienen bij de ethische commissie. Een klacht wordt schriftelijk en duidelijk omschreven gericht aan de voorzitter van de ethische commissie per adres: Sonnevelt, Nieuwstraat 8, 5301 EW in Zaltbommel. Wanneer de klacht gaat over de voorzitter van de ethische commissie, wijst de ethische commissie een andere voorzitter aan. Binnen twee weken wordt de ontvangst van de klacht schriftelijk aan de klager bevestigd. De inhoud van de klacht wordt naar de deelnemer waar de klacht betrekking op heeft, gestuurd.

Beide deelnemers hebben recht op een mondelinge uitleg bij de ethische commissie. Dit kan gezamenlijk of apart van elkaar. De leden van de ethische commissie hebben een geheimhoudingsplicht. Wanneer bemiddeling door de ethische commissie slaagt, wordt de klacht als afgehandeld beschouwd. Als dit niet lukt, neemt de ethische commissie een besluit en stuurt dit besluit schriftelijk aan beide deelnemers.

Sancties die kunnen worden opgelegd zijn:

  • een dringend advies
  • een berisping
  • schrapping uit het deelnemersbestand

Een schrapping wordt schriftelijk gemeld aan alle deelnemers, zonder vermelding van persoonlijke gegevens van de klager of de inhoud van de klacht. Alle administratie over klachten wordt twee jaar bewaard.

Geldigheid

De ethische code treedt voor het eerst in werking op 1 januari 2017. Gewenste wijzigingen kunnen worden voorgelegd aan de ethische commissie die na een besluit alle deelnemers op de hoogte stelt van de wijziging.