Ga direct naar de inhoudGa direct naar de hoofdnavigatie

18 juni is de online informatieavond. Ben jij erbij?

Bel ons gerust: 0418 51 57 82
Logo Sonnevelt opleidingen10 keer op rij verkozen tot beste opleider van Nederland
Ga naar alle opleidingen
LinkedINInstagramFacebookTwitterYouTube

Voedingstips

Tip 1

Behalve exotische soorten biedt de Hollandse bodem ook allerlei superfoods! Even voor de definitie, een superfood is een natuurlijk voedingsmiddel dat erg rijk is aan gezonde voedingsstoffen. Veel supergroente wordt op Hollandse bodem geteeld, de topper der superfoods onder de groente is toch wel spinazie! Andere groente die je zeker af en toe op het menu moet zetten vanwege is broccoli. En denk in de winter ook aan spruitjes en boerenkool!

Tip 2

Je kunt jezelf heel makkelijk aanwennen om direct ’s morgens te beginnen met het drinken van citroenwater. De verfrissende smaak zorgt er niet alleen voor dat je ’s morgens goed wakker wordt, het helpt ook bij het op gang brengen van de spijsvertering en het voltooit de natuurlijke ontgiftingsprocessen van het lichaam. Bovendien zitten citroenen vol met vitamine B, C, calcium ijzer, magnesium, kalium, enzymen, antioxidanten en vezels.

Tip 3

Kant en klare voedingsmiddelen zitten vaak vol met ongezonde ingrediénten. Met een kleine moeite maak je je eigen gezonde havermout muffin (met blauwe bessen of noten) of bak je een bananenbrood. Voeg naar eigen behoefte lijnzaad, noten en/of gedroogd fruit toe en je hebt een heerlijke lunch of tussendoortje. Je kunt het makkelijk bewaren in de vriezer (in plakjes). Dat is pas lekker zondigen!

Tip 4

Tijdens het bewegen en trainen ga je transpireren. Zorg ervoor dat je dit vochtverlies aanvult. Gewoon water drinken is voldoende. Wil je een frisse smaak aan je water geven? Dan kun je er wat schijfjes citroen of munt in doen. Vruchtensappen of energiedrankjes bevatten suikers en die wil je net niet hebben.

Tip 5

Zonder een plan voor de dag dan leef je teveel in het moment en ga je je snel te buiten aan bovenmatig snackgedrag. Heb je echter al een plan of schema voor jezelf opgesteld, dan weet je wat en wanneer je wat gaat eten. Ten eerste houd je zo beter controle over wat je op een dag eet. Ten tweede kun je zo beter omgaan met je hongergevoel, aangezien je van te voren weet wanneer je weer kan eten. 

Tip 6

Ga je op vakantie niet zelf koken? Kies dan regelmatig voor maaltijden met groente of fruit en vraag sauzen apart. Begin de dag aan het buffet met fruit en eieren en eet brood met mate.

Kook je wel zelf? Eet dan zoveel mogelijk vers en lokaal. Daarmee voorkom je allerlei toevoegingen aan je eten én spaar je het milieu. Tip: neem een paar van je favoriete recepten en/of ingrediënten mee.