Hoe moet je gezond leven?

Hoe moet je gezond leven?

Gezond leven staat bij veel mensen hoog op de agenda. Het verkleint de kans op allerlei aandoeningen, zorgt dat je je fit voelt en lekker in je vel zit. Maar, hoe leef je nu zo gezond mogelijk? Hieronder eenvoudige tips die een gezonde leefstijl bevorderen.

Tip 1: Gezond leven? Eet voeding die voedt!

Voeding is brand- en bouwstof voor je lichaam. Het zorgt dat je lichaam energie heeft en zich kan onderhouden. Kies daarom voor gezonde, verse en onbewerkte producten. Alles wat aan de boom/struik of in de grond groeit, rond rent, zwemt of vliegt kan je eten. Dus (kant-en-klare) pakjes en zakjes uit de supermarkt kan je beter links laten liggen.

Eet veel verse groenten en fruit. Neem standaard volkoren producten. Of het nu gaat om brood, pasta, rijst of crackers. Eet minimaal 1 keer per week vis en niet vaker dan 1 keer in de week rood vlees. Gebruik verder weinig zout en laat suikerrijke voedingsmiddelen staan. Hier vaart je gezondheid wel bij.

Tip 2: Drink voldoende vocht op een dag

Drink dagelijks minimaal 1,5 tot 2 liter vocht. Het zorgt dat je lijf gehydrateerd blijft en afvalstoffen goed kan afvoeren. Water en kruidenthee zijn aanraders in deze. Wees verder zeer matig met alcohol. De Gezondheidsraad adviseert tegenwoordig slechts 1 glas per dag! Let ook op met vruchtensappen. Die bevatten veel suikers en zorgen snel voor een calorieoverschot.

Tip 3: Zorg voor voldoende lichaamsbeweging

Regelmatig bewegen, bevordert gezond leven. Zo helpt het je onder andere fitter voelen, geeft energie en reduceert spanningen. Daarbij zorgt genoeg sporten voor een goede nachtrust, draagt bij aan een gezond gewicht en is goed voor je hart- en bloedvaten. Het devies is doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning. Denk aan fietsen, wandelen, huishoudelijk werk, flink tuinieren enzovoort. Zorg er daarnaast voor dat je minimaal 2 keer per week spier- en botversterkende activiteiten onderneemt en voorkom tot slot dat je te veel zit.

Tip 4: Relax geregeld

Wil je gezond leven? Dan is het belangrijk dat je weinig last hebt van (langdurige) stress. Want, dat werkt chronische klachten (lichamelijk en geestelijk) in de hand. Neem daarom – het liefst dagelijks – even de tijd om spanningen te verminderen. Ontspanningsoefeningen of mediteren zijn prima manieren om te ontstressen. Maar, ook tijd in de natuur doorbrengen, een saunabezoek, muziek luisteren, dansen of gewoon regelmatig op de dag even in het niets staren, reduceren je spanningen. Ook sporten helpt om dagelijkse stress los te laten en/of je hoofd leeg te maken.

Tip 5: Slaap goed en voldoende

Een goede nachtrust van pakweg 7 tot 8 uur bevordert eveneens een gezond leven. Immers, je lichaam en geest krijgen dan voldoende rust om zich te herstellen van wat er op de dag is gebeurd. Minder tv-kijken en minder schermgebruik dragen eveneens bij aan goed en voldoende slapen. Denk je dat je uitrust tijdens het televisie kijken of als je door je social media accounts scrolt? Onbewust zijn je hersenen dan nog actief en rust je niet uit. Daarbij is de kans groot dat je er ongemerkt meer tijd in steekt dan je denkt. Zet liever 2 uur voor je gaat slapen alle schermen uit en start je avondritueel. Doe even helemaal niets, lees een boek, neem een bad enzovoort. Het doet je lijf en gezondheid goed!

Tip 6: Onderhoud je sociale netwerk

Ook een fijn en hecht sociaal netwerk draagt bij aan een gezond leven. Goede sociale contacten verminderen onder andere depressies, verlagen je bloeddruk en verkleinen de kans op hart- en vaataandoeningen. De redenen? Een lieve familie, beste vrienden, goede kennissen en fijne collega’s zijn er niet alleen voor je in goede tijden, maar steunen je ook in moeilijke periodes. Daarbij inspireren en motiveren ze je om nieuwe dingen te doen, kunnen je advies geven, als klankbord dienen, je helpen bij bepaalde taken en klussen, je uit de dagelijkse sleur halen door samen leuke activiteiten te ondernemen enzovoort. Kortom, een hecht sociaal netwerk doet je goed. Het geeft je een fijn en veilig gevoel, maakt je blij en daar vaart al met al je gezondheid wel bij.

Tip 7: Wees optimistisch en heb een doel

Sta je optimistisch in het leven? Dan kun je beter relativeren. Je blijft minder makkelijk hangen in negatieve gebeurtenissen. Ja, zelfs als het je tegenzit. Thuis, op je werk of sociaal én daar is je gezondheid bij gebaat. Dat geldt ook voor een doel hebben in je leven. Het voorkomt eveneens dat je gaat piekeren en somberen over ervaren verdriet, teleurstellingen, tegenslagen en dergelijke. Heb je een streven waar je voor gaat? Waar je je hart en ziel in legt? Dat je vleugels geeft en/of de wereld om je heen even doet vergeten? Dan voel je je fijn, positief en blij en dat bevordert een gezond leven.

Wil je meer leren over gezond leven en vitaliteit? Download dan een gratis proefles van een van onze opleidingen.

Gratis proefles Opleiding Leefstijlcoach

Proefles Leefstijlcoach | Sonnevelt
  • Download de proefles van de opleiding Leefstijlcoach.
  • Stress en ontspanning als leefstijlaspect
  • Lees over de oorzaken en gevolgen van overgewicht
  • Interessante en aanvullende informatie.
Download proefles

De proefles ook in je mailbox ontvangen?

Laat dan je gegevens achter. Wil je de proefles niet in je mailbox ontvangen? Klik dan direct op de button 'Nu downloaden'.