Opnieuw gezond leren eten

Opnieuw gezond leren eten

Wil je opnieuw gezond leren eten? Weten welke voedingsmiddelen je daadwerkelijk nodig hebt? Die je niet alleen vullen, maar ook daadwerkelijk voeden? In dit artikel meer over het belang van gezond eten en hoe je ermee aan de slag gaat.

Waarom opnieuw gezond leren eten?

Dat gezonde voeding belangrijk is voor je gezondheid weet je maar al te goed. En… je wilt ook wel gezond eten, maar op de een of andere manier komt het er niet van. Onder andere te weinig tijd, geen fut hebben om te koken na een lange werkdag en/of niet goed weten wat voor gezonds je eigenlijk moet bereiden. 

Herken je dat en wil je graag aan de slag met gezond eten? Bijgaand vind je een aantal algemeen bekende en goede regels betreffende gezonde voeding.

Wat is gezonde voeding?

Voor wie opnieuw gezond wil leren eten, is het allereerst belangrijk om te weten wat zoal onder gezonde voeding wordt verstaan. De belangrijkste basisingrediënten voor een gezond eetpatroon zijn namelijk:

  • Eet dagelijks minimaal 250 gram groente en neem ook 200 gram fruit. Beiden zijn rijk aan vezels, vitamines en mineralen. 
  • Kies voor volkoren graanproducten die zijn gezond, vezelrijk en voedzaam. Van volkoren brood en dito pasta tot zilvervliesrijst, quinoa en havermout. 
  • Neem genoeg (plantaardige) eiwitten. Eiwit is belangrijk, want het levert essentiële aminozuren en is onder andere belangrijk voor je spieren. Plantaardige eiwitten zitten vooral in graanproducten, peulvruchten, noten en paddenstoelen. Bronnen van dierlijke eiwitten zijn bij voorkeur mager vlees, vette vis, zuivel en eieren.
  • Wees niet bang voor de zogenaamde goede onverzadigde vetten. Je vindt die in olijfolie, vette vis, avocado’s, noten en zaden. Laat de ongezonde verzadigde en transvetten staan. Ze zitten onder meer in bewerkt vlees, maar ook koekjes, chips en snacks.  
  • Kies voor onbewerkt vlees. Matig vervolgens je inname van rood en bewerkt vlees, want die hebben een negatief effect op je gezondheid.
  • Let op je suiker- en zoutconsumptie. Voeg geen suiker toe aan eten en drinken. Dat geldt eveneens voor zout, want in bijna alle producten zit al zout. 

Gezond leren eten tips

Hieronder een aantal praktische tips als je opnieuw gezond wilt leren eten.

Ontbijt altijd

Skip je ontbijt nooit. Niet zo’n trek ’s morgens? Neem je boterham of yoghurtje een uurtje later. Sla verder ook geen maaltijden over en neem 1 tot maximaal 4 kleine gezonde tussendoortjes. Dat zorgt ervoor dat je de hele dag energie hebt en gaat snaaigedrag tegen.

Houd ook je vochtinname in de gaten

Drink als volwassene dagelijks tussen de 1,5 en 2 liter. Het doet je goed, want het bevordert de verwerking van voedingsstoffen en helpt de afvalstoffen afvoeren. Drink zo weinig mogelijk fris-, yoghurt- of energiedranken. Daar zit vaak veel suiker in.

Lekkere trek?

Kamp je met lekkere trek? Zin in snaaien? Wees dat voor en neem bij de koffie een gezond tussendoortje.  

Moeite met fruit eten?

Neem je je fruit meestal weer in je tas mee naar huis? Eet dan standaard een stuk fruit bij je lunch, als tussendoortje of ontbijt ’s ochtends met fruit en yoghurt.

Te weinig groente?

Kost het je moeite om dagelijks voldoende groente te eten? Neem altijd een kleine salade bij je lunch of maak een soep van groenten. Ook kun je ontbijten met groenten. Maak bijvoorbeeld een bietensmoothie of groenteomelet. Zo maak je genoeg groente eten een stuk makkelijker.

Mealprepping

Heb je het ontzettend druk en nauwelijks tijd om gezond eten te koken? Doe dan aan mealprepping. Bijvoorbeeld door geregeld een extra portie te koken die je invriest. Ben je druk? Dan ontdooi je zo’n gezonde zelfgemaakte maaltijd. Voeg een salade toe en klaar. Bereid zo weinig mogelijk dingen uit een pakje of zakje. Die bevatten doorgaans veel extra zoete en zoute toevoegingen voor de smaak, geur en houdbaarheid. 

Maak wekelijks een eetplan

Wil je opnieuw gezond leren eten? Stel dan elke week een eetplan op en doe aan de hand daarvan bewust boodschappen. Zo zie je niet alleen of je alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt. Vervolgens voorkom je ook dat je na een lange werkdag nog moet winkelen en makkelijk bezwijkt voor een ongezonde kant-en-klaar hap.

Kies voor verse, pure voedingsmiddelen

Koop bij voorkeur verse en pure producten. Die zijn gezonder omdat ze niet zijn bewerkt en er niets aan toe is gevoegd. Denk aan smaakversterkers, conserveermiddelen, kleurstoffen en dergelijke. Wil je toch uit een potje eten? Check dan het etiket. Staan er meer dan 5 ingrediënten op? Begrijp je niet wat de ingrediënten zijn? Koop het dan liever niet, want dan is het meestal flink bewerkt.

Zorg voor volop variatie

Ook variëren is van belang. Kies voor het ontbijt of de lunch ook eens voor zelfgemaakte havermoutkoekjes, een spinaziesmoothie, groenteomelet of combineer yoghurt met noten, fruit of havermout. Maak het jezelf makkelijk door met de seizoenen mee te eten. Zo krijg je alle benodigde voedingsstoffen, vitamines en mineralen binnen.

Voeding is slechts een onderdeel van een gezonde leefstijl. Download gratis het e-book 'Gezond leven doe je zo' en lees hoe je vitaal oud kunt worden.

Sonnevelt biedt opleidingen aan op het gebied van vitaliteit en gezond leven. Bekijk ons aanbod.

Gratis proefles Opleiding Vitaliteitscoach

Proefles opleiding Vitaliteitscoach
  • Lees het interview met Albert Sonnevelt
  • Leer meer over de Vitaliteitspiramide
  • Oefening: ben jij in balans?
  • Ontvang interessante en aanvullende informatie
Download proefles

Reactie toevoegen

CAPTCHA
De volgende vraag wordt gesteld om geautomatiseerde inzendingen te voorkomen.

De proefles ook in je mailbox ontvangen?

Laat dan je gegevens achter. Wil je de proefles niet in je mailbox ontvangen? Klik dan direct op de button 'Nu downloaden'.