Overspannen symptomen man: 6 signalen | Sonnevelt

Overspannen symptomen man: 6 signalen om in de gaten te houden

Overspannen symptomen man

In een korte periode veel stress hebben zonder ontspanning werkt overspannen symptomen in de hand. Gestresste mannen kennen een acute, heftige stressreactie. Als gevolg daarvan zijn zij vatbaarder voor infectieziekten, hoge bloeddruk, agressie en alcohol- en drugsmisbruik. Hoe raak je overspannen en hoe herken je de symptomen van overspannenheid bijtijds?

Overspannen raken: de oorzaak

Overspannen raken heeft eigenlijk alles te maken met stress. Het gaat dan niet om de stress die je alert maakt. De spanning die ervoor zorgt dat je een deadline haalt, een goed sollicitatiegesprek voert of zorgt dat je met vlag en wimpel slaagt voor een belangrijk examen. Dat is een fijne en positieve spanning. Is het moment suprême voorbij? Dan ebt de spanning weg en ontspan je.

De stress die overspannenheid in de hand werkt, heeft alles te maken met negatieve dan wel ongezonde stress. Vaak veroorzaakt doordat er in je leven verschillende zaken plots samenkomen. Denk aan een andere baan, verhuizing, verbouwing, een kind krijgen, ziekte of overlijden van een dierbare en relatie- of financiële zorgen die de kop opsteken. En dan plots trek je het niet meer. Je loopt vast. De problemen, verplichtingen en gebeurtenissen blijven aan je plakken. Ze komen steeds terug in je gedachten en houden je ’s nachts wakker. Je voelt je reddeloos en krijgt lichamelijke, geestelijke en emotionele klachten. Normaal functioneren lukt niet meer. Niet thuis, niet op je werk, in het verkeer enzovoort. Je bent over je grenzen heengegaan.

Signalen overspannen man

De vraag is natuurlijk: “wanneer merk je dat je last hebt van ongezonde stress en meer hooi op je vork neemt dan je aankunt?” Bijgaand een aantal veelvoorkomende symptomen om ook voor mannen in de gaten te houden, namelijk:

1. Lichamelijke klachten

Door de aanhoudende stress en overbelasting span je ongemerkt steeds je nek-, rug- en schouderspieren. Verkrampte spieren, spierpijn en geregeld hoofdpijn is hiervan het gevolg. Ook misselijkheid, duizelingen, pijn op de borst, hartkloppingen en maagproblemen zijn klachten die opspelen bij overspannenheid.

2. Fysiek moe

Naast lichamelijke klachten overvalt je ook een algehele lusteloosheid. Matheid. Apathie. Je hebt nergens zin in. De hele dag niet. Het kost je enorm veel moeite om in beweging te komen. Het ene been voor de andere te verzetten lijkt een eindeloze opgave. 

3. Mentaal uitgeput

Niet alleen lichamelijke moeheid is een van de symptomen. Ook geestelijk zit je er compleet doorheen. Nadenken en je concentreren op allerlei taken lukt je amper. Noch thuis, noch op je werk of elders. Eigenlijk gaat alles compleet langs je heen. Ook verwardheid en vergeetachtigheid zijn klachten die nogal eens optreden.

4. Slecht slapen

Steeds gespannen zijn, heeft invloed op je nachtrust. Je ligt te woelen en te draaien in je bed. Maalt en piekert eindeloos. Het gevolg is moeilijk inslapen, vaak wakker worden en geradbraakt zijn bij het opstaan. Lichamelijk en geestelijk kom je eenvoudigweg niet tot rust. Dat zorgt er ook weer voor dat je zo enorm moe bent.

5. Prikkelbaar

Zeer gespannen zijn en je nerveus gedragen zijn bekende symptomen. Daardoor kun je snel geïrriteerd zijn, kortaf reageren of opeens in woede ontsteken dan wel agressief reageren. Ook zeer emotionele reacties zijn niet ongewoon. Denk aan plotseling in tranen uitbarsten om niets.

6. Ongezonde gewoontes

Ook kun je allerlei ongezonde gewoontes gaan ontwikkelen als overspannenheid je meer en meer in de greep krijgt. Denk aan overmatig veel cafeïne consumeren, meer roken en vluchten in drank, pillen, gokken en dergelijke.

Signaleer je deze symptomen tijdig? Dan is het goede nieuws dat het omkeerbaar is. Ofwel: neem je de oorzaak van je spanningen weg? Dan herstel je spoedig.

Tips omgaan met overspannen symptomen bij mannen

Herstellen van overspannenheid doe je onder andere door te erkennen dat je ziek bent. Je zult pas op de plaats moeten maken, verantwoordelijkheden en taken afstoten en tijd nemen voor jezelf. Om te ontspannen en tot rust te komen. Ook yoga, meditatie en ontspanningsoefeningen zijn een goede manier om te relaxen. Eveneens helpt dagelijks bewegen als fietsen, hardlopen of een stevige wandeling maken om je stress te reduceren. Combineer dat met gezond en gevarieerd eten en regelmaat en rust. Pak je je ongezonde stress en/of overspannenheid niet aan? Dan is de kans groot dat je in een burn out terecht komt.

Lukt het je niet om zelf je spanningen het hoofd te bieden? Dan kun je professionele hulp inschakelen van bijvoorbeeld een stress en burn-out coach of stresscounselor.

Wil je oorzaken, gevolgen en oplossingen van stress leren begrijpen en/of mensen helpen die kampen met stressproblemen, overspannen zijn of zelfs in een burn-out terecht zijn gekomen? Volg dan de opleiding Stress en Burn-out Coach. Download de gratis proefles.

Gratis proefles Opleiding Stress en Burn-out Coach

Proefles Stress en Burn-out Coach
  • Lees een hoofdstuk uit de lesmap
  • Leer over de oorzaken en functie van Stress
  • Lees over communicatievaardigheden
  • Ontvang interessante en aanvullende informatie
Download proefles

Reactie toevoegen

CAPTCHA
De volgende vraag wordt gesteld om geautomatiseerde inzendingen te voorkomen.

De proefles ook in je mailbox ontvangen?

Laat dan je gegevens achter. Wil je de proefles niet in je mailbox ontvangen? Klik dan direct op de button 'Nu downloaden'.