Ontvang nu 500 euro Sonnevelt budget voor je opleiding in maart! Meer >

Ruststofwisseling omhoog, vetpercentage omlaag!

Je ruststofwisseling is de hoeveelheid energie dat je lichaam verbrandt in rusttoestand. Met een moeilijk woord ook wel basaal metabolisme genoemd. Het is de hoeveelheid energie dat je lijf nodig heeft om de vitale functies uit te voeren zoals ademhalen, je lichaam op temperatuur houden, of voor je spijsvertering. Je zou het volgende kunnen stellen: als je slaapt, in volledige rust bent, verbrand je nog een bepaalde hoeveelheid calorieën. Het is dus meestal de bedoeling dat je je ruststofwisseling verhoogt. Zo verbrand je op een makkelijke manier extra vet.

Factoren die van invloed zijn op de stofwisseling

Er zijn natuurlijk een aantal factoren die vaststaan en die je niet kunt beïnvloeden, zoals je lichaamslengte. Hoe groter je lijf, hoe meer oppervlakte je bijvoorbeeld moet verwarmen.  Verder hebben mannen over het algemeen meer spiermassa en minder vet dan vrouwen. Je spiermassa is actief weefsel en vraagt veel meer energie dan vetweefsel.  Het is gedeeltelijk erfelijk bepaald hoe snel je stofwisseling werkt. Let wel, bij 99% van de mensen met overgewicht is het een kwestie van ongezonde voeding en te weinig beweging! Ook je leeftijd is van invloed. De snelheid van je stofwisseling neemt langzaam af rond je veertigste jaar. Met dezelfde hoeveelheid eten en met dezelfde lichamelijke activiteiten krijgen veel oudere mannen toch makkelijker een buikje.

Drijf je stofwisseling op

Hoe kun je nu toch je stofwisseling opdrijven? Meer lichaamsbeweging is belangrijk. Wissel lopen, fietsen, crosstrainen enzovoort af in duur en in intensiteit, zodat je lichaam zich niet kan aanpassen aan de bewegingen. De cardiotrainingen zorgen voor extra calorieverbranding. Tijdens maar ook vooral na de training werkt je stofwisseling op een versneld tempo. Je lijf is als het ware aan het naverbranden. Denk bij jezelf: iets is beter dan niets. Gewoon even tien minuten gaan wandelen is beter dan niets doen.

Doe aan krachttraining om je stofwisseling te verhogen

Heel je lichaam moet worden aangepakt, niet alleen je buikspieren. Spieren kweken op heel je lichaam zal er voor zorgen dat je stofwisseling versneld gaat werken. Meer spieren verbranden meer calorieën en je ziet er nog beter uit ook!

Eet gezond voor een betere stofwisseling

Gezonde en evenwichtige voeding is belangrijk. Eet voldoende calorieën. Jezelf uithongeren heeft een averechts effect. Als je echt te weinig eet, zal je lichaam dit opmerken en maatregelen treffen. Je lijf zal spieren zelf gaan gebruiken als energiebron en zal zuiniger omgaan met de opgenomen calorieën. Bovendien zal je  lijf vlugger geneigd zijn energie als vet op te slaan. Om af te vallen moet je dus minder eten dan je behoefte, maar je mag ook niet te weinig eten. Het is dus de bedoeling dat je niet onder de tachtig procent van je dagelijkse behoefte gaat, want anders kan je stofwisseling omlaag gaan.

Eet vaker om de stofwisseling te stimuleren

Er is een goede reden waarom de afslankexperts mensen met overgewicht aanraden om vijf of zes keer per dag een kleinere maaltijd te eten. Na iedere maaltijd brandt je stofwisseling op volle toeren. Om meer energie te verbranden, doe je er goed aan om vaker te eten. Wel gezonde en kleinere porties natuurlijk.
Wees geduldig, je stofwisseling versnellen is een kwestie van volhouden.  Eet gezond, doe voldoende cardio- en krachttraining en je doel, een lichaam dat je wilt en binnen je mogelijkheden ligt, komt steeds dichterbij.

Leer alles over de stofwisseling en de calorische waarde van voedingsmiddelen in de opleiding Gewichtsconsulent

Proefles opleiding Gewichtsconsulent

Gratis proefles opleiding Gewichtsconsulent

  • Inkijkje in de lesmap.
  • Ontdek de invloed van de psyche.
  • Leer meer over macronutriënten.