Waarom eten kinderen vaak zo slecht?

Waarom eten kinderen vaak zo slecht?

De maaltijd is niet in ieder gezin het gezelligste moment van de dag. Het eten is voor gezinnen met kleine kinderen juist vaak een bron van ruzie. Als een peuter besluit niet te willen eten, is het moeilijk het kind toch aan het eten te krijgen. Ouders gaan zich zorgen maken, want eten kinderen zo wel genoeg gezonde voedingsstoffen? Waarom eten kinderen in de peuterleeftijd vaak zo slecht? Daar zijn verschillende oorzaken voor te noemen.

Eten kinderen echt te weinig?

Als baby eten kinderen erg veel. Dat moet ook wel, want ze groeien in hun eerste levensjaar drie keer hun eigen lichaamsgewicht. Dat is zo’n zeven kilo. In de peutertijd eten kinderen echter veel minder; dat geeft ook niet, ze komen in die tijd maar zo’n twee kilo aan per jaar. Natuurlijk eten kinderen dan ook minder, omdat hun lichaam minder vraagt. Veel zorgen van ouders die zeggen ”Als baby at ze veel beter” zijn gebaseerd op ervaringen van eerder, zonder dat ze kijken naar wat het kind nú nodig heeft. Belangrijker dan de hoeveelheid eten is de vraag: eten kinderen wel gevarieerd genoeg?

Ouders moeten, juist bij peuters die weinig willen eten, de schijf van vijf goed in de gaten houden. Een peuter moet in ieder geval genoeg vocht binnen krijgen, en verder van alle schijven een beetje: in een gezonde situatie eten kinderen dus een beetje groente of fruit, een beetje brood, een beetje boter of olie (dat gaat vaak automatisch bij de andere voedingsmiddelen mee) en een beetje vlees. Als het dan niet veel is, geeft het niet; dat komt vanzelf weer.

Nieuwe smaken

Je kunt je wel afvragen waarom het eten de kinderen zoveel moeite kan kosten. Peuters lijken soms niets te lusten, eten liever een droge boterham dan groente en maken enorme stampij als ze dan toch groente moeten eten. Dat komt met name doordat kinderen aan nieuw eten moeten wennen. De meeste kinderen moeten een smaak 6 tot 8 keer proeven voordat ze het lekker vinden. De eerste zes keer zullen ze dus geen zin hebben om er meer van te eten.

Het is dan ook raadzaam om tijdens het koken hier rekening mee te houden. Geef de kinderen gewoon basisvoedsel te eten. Oosterse gerechten en sterk gekruid voedsel eten westerse kinderen echt niet als ze zo jong zijn. Daarin zitten teveel vreemde smaken.

Het kan ook helpen om het kind de keus te geven door bijvoorbeeld twee soorten groente klaar te maken. Je kunt ze dan van beide een hapje laten proeven en ze dan laten kiezen. Zo wennen kinderen langzaam aan de smaak. Als tijdens het eten kinderen al niet willen proeven, geef ze dan de mogelijkheid het uit te spugen. Iedere keer als er een hapje van iets in hun mond geweest is, wennen ze er toch weer aan. Daarbij is het wel belangrijk dat dezelfde soort groente niet steeds in dezelfde vorm wordt aangeboden, omdat kinderen dat eten dan gaan associëren met iets vervelends en ze het daardoor niet meer willen eten.

Tussendoortjes

Meestal eten kinderen tijdens het eten slecht en vragen ze daarna om iets lekkers omdat ze honger hebben. Eten kinderen al vroeg suiker, dan zullen ze daar steeds meer om vragen. Als ouders daaraan toegeven, stimuleert hen dat niet om tijdens de maaltijd genoeg te eten.

Veel adviseurs adviseren dan ook om tijdens het eten kinderen gewoon hun gang te laten gaan. Als de rest van het gezin klaar is met eten, gaan de borden gewoon naar de keuken, vooral als het kind niet meer verder wil eten. Dat voorkomt ruzie, zodat de maaltijd gezellig blijft. Als na het eten kinderen echter vragen om iets te eten omdat ze honger hebben, is het raadzaam om daar niet aan toe te geven. Zo leren kinderen dat de maaltijd er is om te eten. Vaak geeft dat een paar dagen problemen maar eten kinderen daarna vanzelf beter.

Zien eten doet eten

Een andere tip om kinderen te leren eten, is om van de maaltijd echt een feestje te maken. Geniet zelf zichtbaar van het eten, ook als je als ouder zelf iets niet heel lekker vindt. Laat kinderen zien dat je ook dan wel gewoon eet.

Soms helpt het ook om tijdens het eten kinderen te laten zien hoe veel of hoe snel andere kinderen van hun leeftijd eten, bijvoorbeeld als er een vriendje of neefje of nichtje te eten is. Zonder er direct een wedstrijd van te maken kan dat wel heel stimulerend werken.

Tot slot is het heel goed om tijdens het eten kinderen vooral te stimuleren. Zeur niet over het eten dat op het bord blijft liggen, maar beloon de kinderen om de hapjes die ze wel hebben gegeten, al is het maar met een complimentje. Geef ze ook kleine beetjes, zodat ze hun bordje leeg kunnen eten. Dat geeft veel voldoening en maakt het eten voor kinderen veel leuker.

In de opleiding Kindercoach ontdek je de taal van het kind en leer je over oorzaken, gevolgen en oplossingen bij opvoedingskwesties. Je leert ook hoe je ouders kunt leren omgaan met kinderen die moeilijk eten. 

Gratis proefles Opleiding Kindercoach

Proefles Kindercoach | Sonnevelt
  • Lees een hoofdstuk uit de lesmap.
  • Leer meer over thema's als prikkelverwerking en kinderen spiegelen
  • Lees over een praktijkvoorbeeld
  • Krijg inzicht in de unieke Sonnevelt leermethode.
  • Ontvang interessante en aanvullende informatie.
Download proefles

Reactie toevoegen

CAPTCHA
De volgende vraag wordt gesteld om geautomatiseerde inzendingen te voorkomen.

De proefles ook in je mailbox ontvangen?

Laat dan je gegevens achter. Wil je de proefles niet in je mailbox ontvangen? Klik dan direct op de button 'Nu downloaden'.