Lichaam en geest beïnvloeden elkaar: 9 tips voor een gezonde balans

Lichaam en geest beïnvloeden elkaar: 9 tips voor een gezonde balans

Je lichaam en geest zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wanneer je mentaal en fysiek in balans bent, zit je lekker in je vel, heb je zin in het leven en volop energie. Raakt het evenwicht verstoord? Is er sprake van miscommunicatie tussen je lichaam en geest? Dan merk je dat vroeg of laat. Zo kan stress je lichamelijk ziek maken en klaart je depressie op van lichaamsbeweging.

Tips voor een gezonde balans tussen lichaam en geest.

1. Sport regelmatig

Sporten is gezond. Het geeft je energie, zorgt dat je lichaam in vorm blijft en maakt je gelukkig. Lichaamsbeweging helpt bij geestelijke en lichamelijke stressklachten. Sport je een halfuur matig tot intenstief? Dan maak je endorfines aan die de stresshormonen bestrijden en je eveneens een fijn gevoel geven. Ervaar het zelf. Kom in beweging en bevorder je fysieke en mentale welbevinden.

2. Pak je nachtrust

Pakweg 7 à 8 uur per nacht slapen is goed voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Tijdens je slaap verwerk je onder andere opgedane indrukken en informatie. Verder vernieuwen je lichaamscellen zich en worden giftige stoffen uit je lijf verwijderd. Tot slot laad je je batterij op voor de nieuwe dag. Met voldoende nachtrust sta je vitaal op.

3. Kook gezond en gevarieerd

Eet zo weinig mogelijk afhaal- en kant-en-klaarmaaltijden. Die zijn ongezond; te zout en te vet. Bovendien bevatten ze weinig essentiële mineralen, vitamines en andere belangrijke voedingsstoffen. Daar gaat je lichaam van haperen. Eigenlijk net als een automotor die onvoldoende brandstof krijgt. Kook je eigen maaltijden, want voeding is de brandstof voor je body en mind. Gebruik verse (biologische) groenten, fruit en volle graanproducten. Kies voor gezonde vetten uit olijfolie, vette vis en noten plus zaden. Drink verder volop water, zo’n anderhalve liter per dag. Wees matig met alcohol, frisdranken en koffie. 

4. Zoek een hobby

Uiteraard mag ontspanning niet ontbreken als je je geest en lichaam gezond en in balans wilt houden. Zo verzet je je geest door leuke dingen te doen, maar ook zorgt het voor plezier, geeft voldoening en energie. Daarom is een hobby hebben zo fijn. Of het nu lezen is, tekenen, tuinieren, muziek beluisteren, dansen, puzzelen of wat dan ook. Kortom, zoek een hobby of pak een oude passie weer op! 

5. Omarm meditatie of yoga

Om drukte in je hoofd te bestrijden en spanningen in je lijf tegen te gaan helpen meditatie- en/of yogaoefeningen. Je maakt je hoofd leeg en leeft meer in het hier en nu.

6. Voorkom negatief denken

Heb je de neiging snel te piekeren en te somberen? Stop daarmee. Het kost niet alleen veel energie, maar ondermijnd ook een goede gezondheid. Negatieve gedachten maken je immers somber, verstoren je nachtrust, maken je geestelijk en lichamelijk moe, verlagen je weerstand, verhogen je bloeddruk, zorgen voor maagklachten enzovoort. Focus je liever op de positieve zaken in je leven; de dingen die allemaal goed gaan. Realiseer je daarnaast dat voor elk probleem een oplossing is. En heb je een negatieve gedachte? Probeer die dan te vervangen door een positieve. Niet altijd even makkelijk, maar wel goed voor een gezonde balans.

7. Investeer in je relaties

Goede sociale contacten zijn smeerolie voor je gezondheid. Want, sta je op goede voet met je familie en buren? Heb je een groepje fijne vrienden? Bij wie je altijd kunt aankloppen en vice versa? Om lief en leed mee te delen, je hart te luchten en om oplossingen te vinden voor problemen? Dat gaat mentale spanningen en daarmee samenhangende lichamelijke ongemakken tegen. En… het is natuurlijk ook gewoon gezellig om met vrienden naar een sportwedstrijd te kijken of met een vriend uit eten te gaan.

8. Doorbreek je routine

Zit je vast in een bepaalde sleur? Dat kan je uit balans brengen waardoor je niet lekker meer in je vel zit. Wil je dat gevoel doorbreken? Stap dan eens uit je comfortzone. Ga op de bonnefooi een weekendje weg, neem een digitale day off, ga eens staand werken, speel een spelletje tafelvoetbal enzovoort. Volgens onderzoeken prikkelt dat je geest, maakt het je actiever, creatiever en boost je energielevels. Kortom, je voelt je happier en dat doet zowel je lichaam als geest goed.

9. Stel jezelf doelen

Heb je een doel om voor te gaan? Dat stimuleert en zet aan tot actie. Elke dag zet je een stapje in de richting van je streven. Dat voelt goed en motiveert. Het geeft je energie en voedt je zelfvertrouwen. Inderdaad, je zit lekker in je vel, lichamelijk en geestelijk. En om die gezonde balans te bewaren, zorg je goed voor jezelf. Je eet gezond, doet aan sport, onderhoud je sociale contacten en pakt bijtijds je ontspanning en nachtrust.

Wil je ook meer balans tussen lichaam en geest ervaren? Sonnevelt biedt diverse opleidingen aan die bijdragen aan mentaal en fysiek welbevinden.

Gratis proefles Opleiding Vitaliteitscoach

Proefles Vitaliteitscoach | Sonnevelt
  • Lees het interview met Albert Sonnevelt.
  • Leer meer over de Vitaliteitspiramide.
  • Oefening: ben jij in balans?
  • Ontvang interessante en aanvullende informatie.
Download proefles

De proefles ook in je mailbox ontvangen?

Laat dan je gegevens achter. Wil je de proefles niet in je mailbox ontvangen? Klik dan direct op de button 'Nu downloaden'.