Ontvang nu 500 euro Sonnevelt budget voor je opleiding in maart! Meer >

Symptomen en oorzaken van hormonale disbalans

Hormonale disbalans betekent dat je hormoonhuishouding is verstoord en dat kan invloed hebben op je gezondheid. Immers, hormonen zijn verantwoordelijk voor heel veel processen in je lichaam: vruchtbaarheid, eetlust, stofwisseling, emoties, gedrag, lichaamstemperatuur, energielevel, seksuele prikkels, werking afweersysteem en nog veel meer. Over wat een hormonale disbalans is, de symptomen en oorzaken ervan.

Proefles Opleiding Trainer Hormoonfactor

Gratis proefles opleiding Trainer Hormoonfactor

  • Inkijkje in de lesmap.
  • Herken hormonale problemen.
  • Lees over het spijsverteringsstelsel en hormonen.

Hormonale disbalans, wat is dat?

Een verstoorde hormoonhuishouding ontstaat doordat je van bepaalde hormonen te veel of te weinig aanmaakt. Dat kan vervolgens leiden tot verschillende fysieke en mentale klachten.

Hormonen zijn signaalstofjes ofwel neurotransmitters die allerlei lichaamsprocessen en -functies regelen. Zo hebben hormonen onder meer invloed op je stofwisseling en eetlust, hartslag, slaapcyclus, stemming en stressniveau, lichaamstemperatuur, celgroei, voortplanting enzovoort.   

Doorgaans is je lichaam prima in staat je hormoonhuishouding in balans te houden. Echter, soms raakt het hormonale evenwicht verstoord. Daardoor zit je niet lekker in je vel en ervaar je gezondheidsklachten. 

Oorzaken hormonale onbalans

Er zijn diverse factoren die zorgen voor hormonale disbalans bij zowel vrouwen als mannen. Onder andere door je leeftijd kunnen hormonen uit balans raken, zoals tijdens de pubertijd en de menopauze. Maar, ook voedselallergieën en spijsverteringsproblemen kunnen hormoonverstoringen in de hand werken evenals blootstelling aan toxinen en schadelijke chemicaliën als pesticiden.

Verder zijn er ziekten die je hormonen in de war sturen. Enkele voorbeelden hiervan zijn: diabetes, schildklieraandoeningen, syndroom van Cushing, polycysteus ovarium syndroom (PCOS) plus eierstok- en prostaatkanker.

Tot slot vormen ook een ongezonde leefstijl met te vet, suikerrijk en overmatig eten, (chronische) stress en gebrek aan slaap evenals te weinig bewegen belangrijke risicofactoren voor hormonale onbalans. 

Kortom, er is een veelheid aan factoren die je hormoonhuishouding kan laten haperen. Het gevolg daarvan is dat je dus ook met een breed scala aan klachten te maken kunt krijgen.

Symptomen hormonale schommelingen

De klachten die je ervaart bij hormonale disbalans zijn zeer gevarieerd.

Een aantal veelgehoorde mentale en emotionele symptomen zijn onder meer continu vermoeid zijn, geen zin hebben in eten of juist erge trekken hebben, plotselinge stemmingswisselingen ervaren, je angstig en zelfs depressief voelen en/of kampen met concentratieproblemen.

Daarnaast kan verstoring van de hormoonbalans ook allerlei fysieke klachten met zich meebrengen. Voorbeelden daarvan zijn: gewichtstoename of soms –afname, verminderd libido, acne, haaruitval, hoofdpijn en stijve spieren.

Vervolgens kunnen bijvoorbeeld vrouwen in de overgang naast emotionele klachten ook last hebben van zware, pijnlijke en/of onregelmatige menstruaties, opvliegers plus nachtzweten, kampen met vaginale droogheid en een droge huid.

Vermoed je dat er sprake is van een hormonale disbalans? Dan is het belangrijk de achterliggende oorzaak te vinden. Zeker wanneer je klachten enige tijd aanhouden. Maak daarom een afspraak bij je huisarts voor nader onderzoek. Er kan een medische reden zijn voor je symptomen.

Meest voorkomende hormonale klachten

Top 40 vrouwenklachten:
1.    Acne
2.    Afwijkende uitstrijkjes
3.    Alopecia androgenetica (haarverlies)
4.    Baarmoederkanker
5.    Bacteriële vaginose
6.    Blaasontsteking
7.    Borstkanker
8.    Cellulite
9.    Cystes in de eierstokken
10.    Endometriose
11.    Galstenen
12.    Hart- en vaatziekten na de menopauze
13.    Hevig menstrueel bloedverlies 
14.    (Hoog) prolactine 
15.    Lactatieproblemen
16.    Lichen sclerosus (huidaandoening)
17.    Lipoedeem
18.    Mastopathie (pijnlijke borsten)
19.    Menstruatiepijn 
20.    Migraine 
21.    Misselijkheid in de zwangerschap
22.    Myomen (vleesbomen)
23.    Osteoporose
24.    Overgangsklachten
25.    PCOS.
26.    PMS
27.    Pijn bij vrijen
28.    Pijnlijke eisprong 
29.    Poliepen in de baarmoeder
30.    Postpartum depressie
31.    Postpartum thyreoïditis (schildklierproblemen na de zwangerschap)
32.    Tekort aan seksueel verlangen
33.    Urineverlies
34.    Vaginale droogheid
35.    Vaginale schimmelinfectie
36.    Verzakking 
37.    Vruchtbaarheidsproblemen
38.    Zwangerschapsdepressie
39.    Zwangerschapsdiabetes
40.    Zwangerschapsmasker

Top 23 mannenissues:
1.    Agressie (kort lontje)
2.    Borstvorming
3.    Buikje
4.    Depressie en somberheid
5.    Weinig ejaculaat 
6.    Energiegebrek
7.    Erectiestoornis en libidoverlies
8.    Grijs haar
9.    Haaruitval (mannelijke kaalheid)
10.    Hart- en vaatziekten
11.    Kleine penis 
12.    Prostaatvergroting
13.    Prostaatkanker
14.    Prostaatontsteking
15.    Roos
16.    Scheten laten
17.    Slaapapneu en snurken
18.    Slapeloosheid
19.    Snel klaarkomen
20.    Testosteron tekort
21.    Varicocele
22.    Verminderde vruchtbaarheid
23.    Zweten en stinken

Hormonen in balans tips

Wil je hormonale disbalans voorkomen? Dan kun je zelf het nodige doen. Onder andere door jezelf een gezonde eet- en leefstijl aan te leren.

  • Zet gezonde, onbewerkte en verse producten op je dagmenu. Eet veel verse groenten en fruit, mijd geraffineerde koolhydraten en suikerrijke voeding, beperk de inname van bewerkt rood vlees en eet vaker vette vis als zalm.
  • Drink dagelijks voldoende water om je lichaam gehydrateerd te houden en te helpen afvalstoffen af te voeren. Beperk je cafeïne-inname en laat alcohol en suikerhoudende drankjes links liggen.
  • Beweeg elke dag voldoende door minder te zitten, meer te lopen en te fietsen. Neem daarnaast de tijd om te sporten. Dat vermindert stress en helpt je feelgood hormonen aanmaken.
  • Maak geregeld tijd om te ontstressen. Onder meer door leuke activiteiten te ondernemen die je energie geven. Ook ontspanningsoefeningen, mediteren en mindfulness zijn prima manieren om geestelijk en lichamelijk tot rust te komen.
  • Zorg eveneens voor voldoende slaap. Want, te weinig en slecht slapen wordt gelinkt aan hormonale disbalans.
  • Pak ongezonde leefgewoontes aan. Denk aan continu op je smartphone kijken, te laat gaan slapen, roken, onregelmatig eten, dagelijks alcohol drinken en dergelijke.   

Wil je alles leren over hoe hormonen de gezondheid beïnvloeden? Bekijk dan de opleiding Trainer Hormoonfactor.