Burn-out symptomen, zo herken je ze | Sonnevelt

Welke opleiding past bij jou?

Doe de studiekeuzetest!

Welke opleiding past bij jou?

Doe de studiekeuzetest!

Burn-out symptomen, zo herken je ze

Burn out symptomen, zo herken je ze

Opgebrand raken ofwel een burn-out krijgen, gebeurt niet plotseling. De symptomen stapelen zich vaak langzaam aan op. Vaak pleeg je vele maanden, soms zelfs jarenlang roofbouw op je lichaam. Je negeert gewoonweg stelselmatig allerlei spanningen en stressklachten. Wat verstaan we onder een burn-out is en hoe herken je de belangrijkste symptomen?

Wat is een burn-out en oorzaken

Om inzicht te krijgen in de burn-out symptomen eerst even wat het precies is. Simpel gezegd betekent het dat je lichamelijk en psychisch volledig uitgeput bent. Je energievoorraad is helemaal op. Je voelt je constant vermoeid en je batterij opladen lukt niet meer. Je hebt jezelf te lang en te veel blootgesteld aan stress.

De spanning en/of stress die je steeds ervaart kan allerlei oorzaken hebben. Zo kan het komen door te hoge werkdruk, maar ook pesterijen op de werkvloer, onregelmatige werk- en rusttijden enzovoort. En vaak staan die spanningen niet op zichzelf. Het gebeurt nogal eens dat er tegelijkertijd ook andere – stressvolle – zaken spelen in je leven. Denk aan problemen met je puberkinderen, echtscheiding, een verbouwing, financiële sores, ziek familielid en dergelijke. Daarnaast kunnen ook karaktereigenschappen bijdragen aan een burn-out. Bijvoorbeeld perfectionisme, jezelf wegcijferen en geen ‘nee’ kunnen zeggen, zijn bekende voorbeelden. In combinatie met de eerder genoemde triggers kan continu gestresst zijn je op den duur flink opbreken. 

Heb je een burn-out? Dan stort je uiteindelijk finaal in. Lichamelijk en geestelijk. Aanleiding? Vaak een klein dingetje.

Tips om burn-out symptomen te herkennen

Voor je een burn-out krijgt, vertoon je al allerlei symptomen dat je niet jezelf bent. Meestal merken familieleden en/of vrienden eerder wat er speelt dan dat je er zelf erg in hebt. En steken de eerste klachten de kop op? Dan heb je nog tijd om de stressoren te bestrijden. Want, tijdig ingrijpen kan de ernst van een burn-out verminderen óf zelfs voorkomen. Hoe je de meest voorkomende lichamelijke en geestelijke symptomen van een burn-out herkent.

Lichamelijke klachten burn-out

Hieronder een overzicht met lichamelijke klachten die een burn-out kenmerken:

  • Je slaapt steeds slechter, omdat je continu aan het piekeren en malen bent.
  • Je voelt je constant moe en vanzelfsprekende werkzaamheden kosten je veel moeite. Ook lukt het je niet om je batterij weer op te laden.
  • Je hebt veel last van spierpijn in met name je nek en schouders. Ook geregeld hoofdpijn hebben, is niet ongewoon. 
  • Je ademt gehaast en hebt last van hartkloppingen. Daarbij is de kans groot dat je bloeddruk verhoogd is.
  • Je ervaart veel spanningen in je buik en mogelijk dat je last hebt van darmproblemen en/of pijn in je maag.
  • Je bent om de haverklap verkouden, geregeld grieperig en futloos.
  • Je hebt geen of weinig zin in seks.  

Psychische klachten burn-out

Behalve de bovengenoemde lichamelijke burn-out symptomen kun je ook allerlei psychische verschijnselen hebben:

  • Je voelt je regelmatig wat angstig of hebt paniekaanvallen.
  • Je hebt geen zin meer om leuke activiteiten te doen. Denk aan: uit eten gaan, afspreken met vrienden of sporten. Je verliest je eigenlijk helemaal in je werk.
  • Je vindt het lastig om hoofd- en bijzaken uit elkaar te houden. Kortom: je hebt last van besluiteloosheid.
  • Je energie lijkt op en je hebt steeds minder zin in allerlei dingen. Ofwel: lusteloosheid speelt je parten.
  • Je ergert je snel en bent gauw boos of geïrriteerd. Ook agressiever uit de hoek komen dan normaal is niet ongewoon. 
  • Je kunt ook neerslachtig zijn en zelfs depressieve gevoelens ervaren.
  • Je kampt met geheugenproblemen en vindt het moeilijk om je te concentreren op allerlei zaken. Gevolg is dat je meer en meer fouten maakt.
  • Je spreektempo verandert evenals de samenhang tussen zinnen.
  • Je kunt ook onverschillig worden. Onzeker over je werkprestaties of zelfs wantrouwend uit de hoek komen.

Wanneer hulp zoeken bij een burn-out?

De burn-out symptomen kunnen je dagelijkse functioneren thuis, op je werk en op sociaal gebied flink beperken en/of steeds moeilijker maken. Daarom: herken je meerdere van de burn-out klachten bij jezelf? Wacht dan niet met het zoeken van hulp. Maak een afspraak met je huisarts, bedrijfsarts en/of neem contact op met een gediplomeerde stress en burn-out coach of counselor die gespecialiseerd is in de behandeling van mensen die kampen met stressproblemen, overspannen zijn of zelfs in een burn-out terecht zijn gekomen. Des te eerder je erbij bent, des te sneller is ook je herstel.

Wil je zelf leren om oorzaken, gevolgen en oplossingen van stress te begrijpen en/of mensen helpen die overspannen zijn, kampen met stressproblemen of een burn-out hebben? Dan is de opleiding Stress en Burn-out Coach iets voor jou. Download de gratis proefles en lees o.a. een hoofdstuk uit de lesmap.

Gratis proefles Opleiding Stress en Burn-out Coach

Proefles Stress en Burn-out Coach
  • Download de proefles van de opleiding Stress en Burn-out Coach
  • Lees een hoofdstuk uit de lesmap
  • Interessante en aanvullende informatie
Download proefles

Reactie toevoegen

CAPTCHA
De volgende vraag wordt gesteld om geautomatiseerde inzendingen te voorkomen.

De proefles ook in je mailbox ontvangen?

Laat dan je gegevens achter. Wil je de proefles niet in je mailbox ontvangen? Klik dan direct op de button 'Nu downloaden'.