Terugval burn-out? Zo raak je niet opnieuw opgebrand

Welke opleiding past bij jou?

Doe de studiekeuzetest!

Welke opleiding past bij jou?

Doe de studiekeuzetest!

Terugval burn-out? Zo raak je niet opnieuw opgebrand

Terugval burn-out

Ben je aan het herstellen van een burn-out of inmiddels genezen? Dan is een terugval het allerlaatste wat je wilt. Toch ligt het risico op de loer. Omdat eenmaal (bijna) herstelt je mogelijk toch de neiging hebt in oude gedragspatronen te vervallen. Daarom is het goed de vinger aan de pols te houden. Wat zijn je stresstriggers? Welke klachten krijg je? Enzovoort. Want als je dat weet, kun je een terugval en opnieuw uitgeblust raken voor zijn.

Terugval burn-out herkennen

Zowel tijdens het herstellen van een burn-out als na je genezing, kun je terugvallen. Volgens de ervaringsdeskundigen is het niet ongewoon. Want, voel je je weer (wat) beter? Dan ben je snel geneigd ook weer een tandje bij te schakelen. Je wilt gewoon graag weer meedoen. Dat je dan nu en dan over je grenzen heengaat, is niet vreemd. Maar, het funeste is: op een gegeven moment wordt het toch weer teveel. Je lichaam grijpt in en neemt als het ware weer de regie over. Je krijgt wederom allerlei vage klachten. Je voelt je ontzettend moe, je spieren staan strak gespannen, je maag doet raar, je krijgt angst- of paniekaanvallen, slaapt weer slechter enzovoort. Normaal functioneren is wederom weer moeilijk of zelfs onmogelijk. Door tijdig te signaleren wat er speelt, kun je terugvallen en weer compleet uitgeblust raken voor zijn. 

Tips om een terugval te voorkomen

Uiteraard zijn er een aantal manieren om terugvallen tijdens en na je burn-out voor te zijn. Een aantal handige tips.

Maak een preventieplan

Een van de manieren om een terugval voor te zijn, is je valkuilen te inventariseren in een zogenaamd preventieplan. Het doel van zo’n preventief plan is dat je bijtijds de waarschuwingssignalen herkent en dus voorkomt dat je geleidelijk aan weer afglijdt in oude gedragingen.  

Signaleer oude gedragspatronen

Voorbeelden van terugvallen in oud gedrag is leuke dingen telkens verzetten of afspraken afzeggen, omdat je werk je weer dreigt op te slokken. Of je gaat ongezonder eten, je neemt je uiterlijke verzorging minder nauw, je neemt weer werk mee naar huis enzovoort. Voor je het weet begin je weer je reserves op te gebruiken. Houd dat gedrag in de gaten.

Herken de lichamelijke signalen

Ook je lichaam laat je spoedig weten dat je terugvalt in je oude gedrag van de tijd dat je een burn-out had. Mogelijk ervaar je weer geregeld hoofdpijn? Heb je last van spierkrampen? Ben je vaker verkouden? Heb je darm- en buiklachten? Slapeloosheid.... Weet daarom wat de belangrijkste kenmerken van een burn-out zijn.

Houd een dagboekje bij

Ook dagelijks een stressdagboekje bijhouden, helpt om een burn-out terugval tegen te gaan. Zo kun je opschrijven hoe het met je gaat, welke klachten je ervaart en wat de mogelijke aanleidingen of oorzaken daarvan zijn. En dreigt het mis te gaan? Maak pas op de plaats en zoek eventueel snel hulp.

Stel een activiteitenlijstje op

Merk je dat je burn-out klachten terugkomen? Dan helpt het om een plan te hebben hoe je je stressoren positief beïnvloedt. Bijvoorbeeld zorgen voor een goede dagindeling. Enkele keren per week sporten. Eten met vrienden. Een dag per week werken met de telefoon uit. Dagelijks een lunchwandeling maken en niet achter je bureau eten. Je werkplek opgeruimd houden et cetera. Stel je een van deze zaken structureel uit? Dan is het een teken dat je terugvalt.

Weet wat te doen bij calamiteiten

Dreig je weer af te glijden? Heb dan een calamiteitenplan met acties die je kunt ondernemen. Denk aan: een goede vriend of vriendin bellen en vertellen wat er speelt. Een collega vragen werk van je over te nemen. Het probleem oplossen in overleg met je leidinggevende of iemand van een andere afdeling of de arbodienst. Heeft dat geen effect? Ga dan naar je psycholoog, therapeut of coach. Blijf er zeker niet mee rondlopen!

Kortom: wil je een terugval voorkomen? Bewaak je grenzen en stap er niet overheen. Zorg voor rust en regelmaat. Eet gezond, beweeg regelmatig, neem geen werk mee naar huis en heb een back-up plan als stress weer grip op je doen en laten krijgt.

Wil je graag mensen helpen die kampen met stressproblemen, overspannen zijn of zelfs in een burn-out terecht zijn gekomen? In de Opleiding Stress en Burn-out Coach leer je wat stress is en kun je voor individu en organisatie preventief en curatief advies geven op het gebied van stressmanagement. Download de gratis proefles voor meer informatie.

Meer informatie over werkstress.

Gratis proefles Opleiding Stress en Burn-out Coach (voorheen Stresscounselor)

Proefles Stress en Burn-out Coach
  • Download de proefles van de opleiding Stress en Burn-out Coach
  • Lees een hoofdstuk uit de lesmap
  • Interessante en aanvullende informatie
Download proefles

Reacties

Hi Albert, Houd jij er wel eens rekening mee dat mensen autistisch kunnen zijn zonder dat ze het weten en dus burn out, depressie, overspanning e.d. kunnen tonen terwijl ze eigenlijk overprikkeld en daardoor oververmoeid zijn doordat ze een autisme spectrum stoonis hebben die door artsen en andere hulpverleners gewoon niet herkend is. Volgend mij dender jij ook over die mensen heen, immers, als we al jouw cursussen volgen, dan worden we niet overspannen, krijgen we geen burn out enz. Dus als we daar wel last van krijgen is het onze eigen schuld. Terwijl mensen misschien wel autistich zijn en er helemaal niets aan kunnen doen. Graag een beetje meer rekening houden met mensen bij wie de diagnose nog niet herkend is maar die wel al hun hele leven gebukt gaan onder " anders zijn" en "er niet bij horen" en die daardoor overal last van krijgen en o.a. door " positievelingen" de schild krijgen dat ze negatieve energie geven.

Bedankt voor je reactie. Bij stress een burn-out klachten is het inderdaad belangrijk rekening te houden met diverse factoren. Sommige liggen aan de oppervlakte, sommige liggen –voor het oog- wat meer verborgen. En dat maakt het voor mensen die hier mee te maken hebben, des te complexer. Het is goed om dit te onderkennen en bij het zoeken naar een aanpak en oplossing hier rekening mee te houden. Het gaat hierbij niet om het stellen van de schuldvraag, maar om het formuleren van de juiste hulpvraag en zo tot passende interventies te komen. Altijd passend bij en met begrip voor de context en persoonlijkheid van betreffende cliënt.

Reactie toevoegen

CAPTCHA
De volgende vraag wordt gesteld om geautomatiseerde inzendingen te voorkomen.

De proefles ook in je mailbox ontvangen?

Laat dan je gegevens achter. Wil je de proefles niet in je mailbox ontvangen? Klik dan direct op de button 'Nu downloaden'.