HSP, wat is het en hoe ga je ermee om?

HSP, wat is het en hoe ga je ermee om?

HSP: hooggevoelig/hoogsensitief persoon

HSP staat voor High Sensitive Person. In Nederland noemen we het wel hooggevoelig/hoogsensitief persoon. Hoogsensitieve personen kampen met een overdaad aan prikkels. Omdat zij onder andere geluiden, geuren, spanningen, sferen, kleuren, gesprekken en dergelijke zeer intens ervaren. En dat leidt ertoe dat zij geestelijk en lichamelijk overbelast kunnen raken. Maar, wat houdt het in? En… hoe ga je om met hooggevoeligheid in je dagelijkse leven?

HSP, een karaktereigenschap

Volgens de grondlegger van hooggevoeligheid, de Amerikaanse psycholoog Elaine Aron, heeft pakweg zo’n 15 tot 20% van de mensheid ermee te maken. Zij noemt het geen ziekte, maar eerder een karaktereigenschap die iemand bezit. Zij definieert het als volgt: ‘Hoogsensitieve personen zijn mensen die zijn geboren met de neiging veel dingen op te merken in hun omgeving en diep te reflecteren alvorens te handelen, in vergelijking met degenen die minder opmerken en snel en impulsief handelen’. Heb je hier mee te maken? En weet je niet wat er met je aan de hand is? Of negeer je de signalen? Dan kan het leiden tot onder andere vermoeidheidsklachten, overspannenheid en zelfs een burn-out.

Kenmerken hooggevoeligheid

Er zijn diverse kenmerken die horen bij hooggevoeligheid. Echter, niet iedere HSP is hetzelfde. De ene persoon kan andere kenmerken hebben dan de andere persoon. Het wil niet zeggen dat als je HSP bent je alle onderstaande kenmerken moet hebben.

Lichamelijk

Ben je hooggevoelig? Dan hebt je onder andere een uitgesproken oog voor details. Verder zijn je zintuigen doorgaans sterk; geluiden klinken snel hard, je reageert intens op lichamelijke pijn, hebt gauw last van huidirritaties door bijvoorbeeld kledinglabeltjes, je ogen zijn zeer gevoelig en je geur- en smaakontwikkeling is groot.

Emotioneel

Als HSP voel je stemmingen en emoties supersnel aan. Je maakt je snel zorgen en bent empathisch. Ook heb je de neiging om naar mensen die buiten de groep vallen te trekken. Voorts heb je moeite met veranderingen en houd je niet van verrassingen. Ook kost het je extra tijd om aan nieuwe situaties en omgevingen te wennen en je staat niet graag in het middelpunt.

Geestelijk

Specifieke HSP-kenmerken op mentaal vlak zijn: je bent een snelle leerling, zeer fantasierijk plus creatief. Hebt een scherpzinnig gevoel voor humor en stelt veel en diepzinnige vragen. Vervolgens heb je moeite met structuren, een hekel aan oefenen en kijk je eerst de kat uit de boom voordat je iets doet. Tot slot presteer je het best als anderen niet op je vingers kijken.

Spiritueel

Nadenken over levensvragen en een sterke interesse in mystiek en alles wat daarbij hoort, is niet ongewoon. Daarnaast houd je als HSP van stilte, rust en ben je dol op de natuur.

Natuurlijk is dit maar een greep uit de kenmerken die duiden op hooggevoeligheid. Maar, herken je jezelf hierin? Praat dan eens met een deskundige. Die kan je helpen meer rust en balans in je leven te ervaren.

Hoe omgaan met hoogsensitief zijn? 7 tips!

 

Naar je lichaam luisteren

Luister je naar de signalen die je lichaam uitzendt? Dan ontdek je gaandeweg welke indrukken en prikkels je gevoeligheid triggeren.

Wat geeft én kost energie

Maak eens de balans op. Schrijf op waar je energie van krijgt en wat je juist moe maakt. Weet je dat? Focus je dan op wat je sterker maakt en ga de energievreters uit de weg.

Plan activiteiten

Wil je graag dingen doen? Houd er dan rekening mee wanneer je ze onderneemt. Kies minder drukke momenten zodat je dus minder prikkels te verwerken krijgt. Of je nu uit eten gaat, naar een verjaardag, uurtje sporten enzovoort.

Genoeg me-time nemen

Door alles wat er op een dag op je afkomt, kun je je als hooggevoelig persoon volledig afgemat voelen; lichamelijk en geestelijk. Neem daarom geregeld even me-time. Blok gewoon een paar uur per week in je agenda om je accu op te laden.

Leef gezond en regelmatig

Gezond leven betekent onder andere goed eten. Vers en gevarieerd, want dat geeft je energie. Laat suikerrijke voedingsmiddelen staan, die kosten juist energie. Probeer daarnaast genoeg te slapen. Of nog beter: creëer een vast avond ritueel. Met wat yoga- en ontspanningsoefeningen. Dat bevordert je nachtrust.

Stel grenzen

Je mag nee zeggen als iemand je iets vraagt en je weet dat het ten koste gaat van je energiehuishouding. Echt. Vraag of het op een tijdstip kan dat het je wel schikt.

Vergroot je kennis

Lees boeken over HSP en speur op internet naar nieuwe informatie. Weet je wat je hebt, dan is het makkelijker jezelf te accepteren en ermee om te gaan. En praat er met je familie en vrienden over. Zoek contact met lotgenoten, volg een workshop of vraag de hulp van een deskundige.

Wil je graag hooggevoelige mensen begeleiden? Bekijk dan onze Opleiding Energetisch Therapeut eens. Gaat het helpen en steunen van hoogsensitieve kinderen en hun ouders je aan het hart? Dan is onze Opleiding Kindercoach iets voor jou. Vraag eventueel onze Studiecoach om advies.

Proefles Energetisch Therapeut

Download gratis proefles Opleiding Energetisch Therapeut

Privacy: We sturen je geen SPAM. Je gegevens zijn 100% Veilig.

Reactie toevoegen

CAPTCHA
De volgende vraag wordt gesteld om geautomatiseerde inzendingen te voorkomen.