Ontspannen is vooral een kwestie van bewustwording

Ontspannen is vooral een kwestie van bewustwording | Sonnevelt

Druk, druk, druk…het maximale uit het leven halen, niets willen missen. Bij hoofdpijn een aspirientje nemen in plaats van rust. En weer doorgaan, want ik moet nog zoveel…Herken je dat? De oplossing begint bij ontspannen, mentaal en fysiek. Belangrijk is dat je je eerst bewust wordt van wat je met je lichaam en geest doet.

Dat kan met de volgende vier stappen:

Stap 1: Je hebt keuze

Moet nog zoveel. Luister eens naar het dwangmatige van deze zin. We moeten vaak zoveel van onszelf. Dat zorgt voor druk. En van die druk stijgt de spanning in de spieren. Bij langdurige druk komt tot uiting in het lichaam als bijvoorbeeld kramp, frozen shoulders of restless legs. Als we ‘ik moet’ vervangen door ‘ik kies ervoor om….’ dat geeft al veel meer vrijheid. De keuze om iets wel of juist niet te doen. Dat lucht op! Dus word bewust van je taalgebruik en welk effect dat heeft op je spieren.

Stap 2: Ontspan je geest

Van jongs af aan wordt ons aangeleerd om eerst na te denken, voordat we iets doen. Het voelen krijgt minder aandacht en verdwijnt langzaam naar de achtergrond. We denken heel wat af op een dag. Realiseer je dat denken altijd over het verleden of de toekomst gaat, nooit over het nu. Om je hersens af en toe rust te geven en meer in het NU te leven, is het goed om te gaan mediteren. Een paar minuten is al genoeg om mee te beginnen. Keer overdag regelmatig even naar binnen toe. Voel hoe je zit op de stoel, hoe je voeten op de grond rusten en hoe je tenen in je schoenen voelen. Zo stopt het denkproces vanzelf. Heel effectief is ook om even je adem te volgen.

Stap 3: Word je bewust van je lijf

Stress zorgt voor spierspanning. Spanning die we zelf vaak niet eens meer opmerken. Let eens op wat je met je lijf doet, terwijl je overdag bezig bent. Waar zijn je schouders als je achter de computer zit? Of op de fiets? Zijn ze ontspannen of houd je ze gespannen omhoog? En hoe zit je in de auto? Let eens bewust op je lijf en ontspan die spieren die je gewend bent te spannen. Voor het slapen gaan is het goed om de laatste spanning uit je lijf te laten vloeien door de ontspanningsoefening te doen.

Stap 4: Zorg voor jezelf

Leer te luisteren naar de signalen die je lichaam je geeft. Heb je hoofdpijn, ga dan na wat dat kan betekenen en handel daar naar. Ben je te actief geweest, neem dan rust. Heb je te weinig gedronken, drink dan meer water. De signalen van lichaam onderdrukken met bijvoorbeeld aspirine is slechts symptoombestrijding. Die onderdrukken de hoofdpijn, maar nemen niet de oorzaak weg. Dus neem de signalen van je lichaam serieus.

Zorg goed voor jezelf. Heb je lijf lief!

Gratis proefles Opleiding Lichaamsgericht Coach

Proefles Lichaamsgericht Coach | Sonnevelt
  • Lees delen van verschillende hoofdstukken uit de lesmap.
  • Leer de signalen van het lichaam waarnemen en begrijpen.
  • Krijg inzicht in de unieke Sonnevelt leermethode.
  • Ontvang interessante en aanvullende informatie.
Download proefles

Reactie toevoegen

CAPTCHA
De volgende vraag wordt gesteld om geautomatiseerde inzendingen te voorkomen.

De proefles ook in je mailbox ontvangen?

Laat dan je gegevens achter. Wil je de proefles niet in je mailbox ontvangen? Klik dan direct op de button 'Nu downloaden'.