Voeding en stress

Voeding en stress

Aan het begin van de opleiding tot Natuurvoedingsadviseur en als gediplomeerd stresscounselor, vroeg ik me af wat en hoeveel voeding en stress met elkaar te maken hebben. 1/3 Deel van de opleiding tot Vitaliteitcoach bestaat uit een voedingsdeel, namelijk Natuurvoedingsadviseur, Trainer Hormoonfactor of Gewichtsconsulent. Één en ander zal toch zeker verband hebben met elkaar.

We kennen allemaal het zogenaamde ’emotie-eten’: in tijden van ellende, liefdesverdriet, stress of zomaar ‘omdat we het hebben verdiend’ grijpen we allemaal wel eens naar een zak chips, chocolade, drop of een glas wijn. Als natuurvoedingsadviseur heb ik geleerd wat je in zo’n situatie als alternatief kunt nemen.

Laten we eerst eens wat dieper ingaan op stress. Stress is een vorm van spanning die in het lichaam optreedt als reactie op externe prikkels. Stress kan positief of negatief zijn. Positieve stress hebben we allemaal nodig, denk bijvoorbeeld aan een sportprestatie. Als er onvoldoende herstelmomenten zijn, spreken we van negatieve stress. Dit uit zich lichamelijk in bijvoorbeeld hoofdpijn, nek-, schouder-, rugklachten, slaapproblemen en/of hart- en vaatziekten. Geestelijk kan teveel stress verantwoordelijk zijn voor nervositeit, overspannenheid, depressie, burn-out en angststoornissen.

Wat gebeurt er tijdens stress in ons lichaam?

In een stresssituatie wordt in ons zenuwstelsel het hormoon adrenaline (het actiehormoon) aangemaakt. Tegelijkertijd wordt via het hormonale stelsel het hormoon cortisol gemaakt. Cortisol neemt als het ware de snelle reactie van adrenaline over. Het cortisolgehalte stijgt en zet glycogeen om in glucose. Na de stresssituatie kan het lichaam weer naar de ruststand, en via het zenuwstelsel wordt de rem erop gezet. Binnen het hormoonstelsel zorgen oxytocine en dopamine ervoor dat de cortisolproductie wordt geremd.

Wat is de invloed van cortisol?

-regelt de bloedsuikerspiegel; eiwitten en vetten in ons lichaam worden afgebroken en
omgezet in glucose.
-is een krachtige ontstekingsremmer.
-heeft invloed op hart- en bloedvaten.
-heeft invloed op onze hersenen en op het slaapritme.
Teveel en te lange stress is een aanslag op onze gezondheid.

Te veel cortisolproductie heeft op de lange duur vele negatieve consequenties voor ons lichaam, zoals:
-verlies van spiermassa, gezonde huid en haren; eiwitten uit spieren, haren, huid en nagels
worden omgezet in glucose.
-hunkering naar suiker en koolhydraten.
-het verzadigingshormoon leptine (dat aangeeft dat we voldoende hebben gegeten) werkt niet
meer, daardoor gaan we door stress meer eten.
-hardnekkig buikvet; teveel aan voedsel wordt opgeslagen als buikvet.
-bloedsuikerschommelingen worden groter.
-stemmingswisselingen; hoge niveaus van cortisol betekenen een aanslag op het
gelukshormoon serotonine (=voorloper van melotonine).
-slecht slapen; melotonineproductie is verstoord. Dit hormoon zorgt ervoor dat we in slaap
vallen.
-snelle veroudering; een hogere mate van celveroudering.
Stress betekent dus daadwerkelijk een ernstige aanslag op onze gezondheid!

Voeding (en beweging) heeft dus wel degelijk invloed op stress.

Wat kunnen wij als natuurvoedingsadviseur betekenen?

Als eerste zorg je ervoor dat de stressbron bij je cliënt wordt weggenomen; stuur je cliënt door. Ten tweede geef je een persoonlijk, uitgebalanceerd advies over voeding en beweging.
Beweging: dagelijks 30-60 minuten bewegen in de buitenlucht.(Ochtend)licht zorgt voor de stijging van de serotoninespiegel.
Zorg dat de bloedsuikerspiegel niet of minder schommelt en zorg voor langzame koolhydraten en eventueel natuurlijke zoetmiddelen.
Bloeddrukverlagende voedingsmiddelen alsmede om hart- en vaatziekten te voorkomen.
Let op verslavingen (koffie, suiker, alcohol enz.) en biedt de juiste alternatieven aan.
Serotonine- en melatoninebevattende voedingsmiddelen (rijk aan complexe koolhydraten) zoals: bruine rijst, vlees, vis , ei, spirulina, zonnebloem- pompoen- en sesamzaad.
Oxytocine en dopamine, zodat de corisolproductie wordt geremd. Anti-oxidantrijke voeding vooral groente en fruit.
Dopamine wordt gemaakt uit het aminozuur tyrosine. Dit komt voor in: vlees, vis, avocado, noten, zaden, peulvruchten, kaas, ei, soja en melkproducten.
Vermijden van kleur-, geur- en smaakstoffen.
Gebruik van goede vetten: omega-3 rijk zoals lijnzaadolie, vette vis en olijfolie.

Kortom: Voeding heeft grote invloed op stress. Als natuurvoedingsadviseur kunnen wij hierin van goede betekenis zijn.

Wil je graag aan de slag met je gezondheid? Gezonder, bewuster en natuurlijk eten? Of wil je graag anderen helpen, motiveren en informeren over natuurvoeding? Bekijk dan eens de Sonnevelt Opleiding tot Natuurvoedingsadviseur en/of dowload een gratis proefles.

Gratis proefles Opleiding Natuurvoedingsadviseur

Proefles Natuurvoedingsadviseur | Sonnevelt
  • Leer de basisprincipes van natuurvoeding.
  • Lees meer over fruit en groente(consumptie).
  • Ontdek de verschillende soorten koolhydraten.
  • Krijg inzicht in de unieke Sonnevelt leermethode.
  • Ontvang interessante en aanvullende informatie.
Download proefles

Reactie toevoegen

CAPTCHA
De volgende vraag wordt gesteld om geautomatiseerde inzendingen te voorkomen.

De proefles ook in je mailbox ontvangen?

Laat dan je gegevens achter. Wil je de proefles niet in je mailbox ontvangen? Klik dan direct op de button 'Nu downloaden'.