Ontspanningsoefeningen op het werk. 5 tips! | Sonnevelt

Ontspanningsoefeningen op het werk. 5 simpele en effectieve beweegtips!

Ontspanningsoefeningen op het werk. 5 beweegtips

Regelmatig ontspanningsoefeningen op het werk doen, is goed voor je gezondheid. Zo helpt het onder andere je dagelijkse portie (werk)stress verminderen. Bovendien verhogen die kleine relaxmomentjes tijdens de werkdag je productiviteit. Deze keer enkele eenvoudige oefeningen die je helpen om op je werk tot rust te komen.

Het belang van ontspanningsoefeningen

Dat bewegen goed voor je lichaam en geest is, is niets nieuws. Niet alleen zorgt het ervoor dat je de spanningen van je af laat glijden, maar het geeft je tegelijkertijd weer nieuwe energie en een frisse blik om verder te gaan. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Zeker als je werkt. Je jakkert door en bent druk, druk, druk. Maar, door regelmatig een rustmomentje in te bouwen, presteer je beter en voel je je fitter. Doe jezelf een lol. Maak enkele keren per dag wat tijd vrij door wat simpele ontspanningsoefeningen op het werk te doen. Ze nemen nauwelijks tijd in beslag en je voorkomt allerlei lichamelijke klachten als een muisarm, verkrampte nekspieren en schouders, beeldschermogen, pijnlijke rug et cetera.

Ontspanningsoefeningen op het werk: 5 must do’s!

Kleine ontspanmomenten inbouwen tijdens je werk betekent trouwens niet dat je je in je sportkleding moet hijsen en al joggend door het bedrijfspand moet rennen of allerlei andere oefeningen moet doen op muziek. Er zijn namelijk diverse eenvoudige relaxoefeningen om in een mum tijd je gespannen spieren even wat rust te gunnen, te ontstressen en nieuwe energie te krijgen. En het fijne is dat je weinig ruimte voor de ontspanningsoefeningen op het werk nodig hebt. Hieronder enkele voorbeeldoefeningen.

1. Rustig adem halen

Een beproefde manier om te ontspannen is het doen van een paar buikademhalingsoefeningen. Hierbij adem je rustig in via je neus en zet je buik uit. Houd je ademhaling enkele seconden vast en adem vervolgens rustig door je mond uit. Herhaal het zo’n 10 keer en ervaar rust.

2. Lichaam en/of geest ontspannen

Voel je zowel lichamelijk als geestelijk gespannen? Relax dan door stap voor stap al je lichaamsspieren één voor één aan te spannen en te ontspannen. Begin bij je voeten en werk vervolgens via je billen, rug en schouders naar je hoofd. Ook een korte meditatieoefening doet wonderen als je zeer veel spanningen hebt. Sluit je ogen even. Focus je op het nu en je ademhaling.

3. Nek en schouders rust gunnen

Zittend werk achter een computer kan ervoor zorgen dat je nek-, schouder- en rugspieren verkrampt of zelfs pijnlijk aanvoelen. Door geregeld even enkele ontspanningsoefeningen op het werk te doen blijven je spieren ontspannen. Leg je handen op je bovenbenen. Trek vervolgens je schouders zover mogelijk omhoog en laat ze na enkele seconden weer rustig laten zakken. Doe deze oefening enkele keren per dag. Ook helpt het om nu en dan even zelf je stijve nek- en schouderspieren licht te masseren. Of draai je schouders eens enkele keren naar voren en vervolgens naar achteren.

4. Handen en armen even relaxen

Geef je handen en armen regelmatig even een korte rustpauze. Bijvoorbeeld door je armen ontspannen langs je lichaam te laten hangen en zachtjes met je handen te wapperen. Nog een manier om je handen en armen te relaxen is jezelf geregeld even helemaal uitrekken. Is ook fijn voor je rug. Of buig je armen eens een aantal keren richting je borst.

5. Gezicht uit de plooi

Zit je de hele dag ingespannen naar een beeldscherm te kijken als je werkt? Ongemerkt spannen de spieren in je gezicht zich dan. Probeer op verschillende momenten wat gekke grimassen te trekken of tover wat vaker een glimlach of grijns op je mond. Ook je wenkbrauwen optrekken, je ogen groter maken en verbaasd kijken verminderen de spanning in je gezicht.

Meer tips om te ontspannen op het werk

Natuurlijk zijn er naast genoemde ontspanningsoefeningen op het werk nog allerlei andere manieren om meer rust te ervaren op je werk en energie te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan werken met prioriteitenlijstjes, nu en dan nee zeggen, rustmomenten plannen in je agenda, een collega om hulp vragen als je te weinig tijd hebt en letten op wat je eet. Denk aan minder suiker- en koolhydraatrijke voeding. Want, hoewel deze voedingsmiddelen je gevoelsmatig oppeppen, kosten ze eerder de nodige energie en putten je dus uit. Kies liever gezonde tussendoortjes. Die maken je energieker en drink voldoende water gedurende de dag. Trouwens ook dagelijks een flinke wandeling maken in je lunchpauze helpt je ontspannen en verhoogt je fitheid.

Wil je anderen graag motiveren en begeleiden om gezonder te leven? Door meer te bewegen, gezonder te eten en het aanleren van eenvoudige ontspanningsoefeningen? Op het werk en thuis? Wellicht dat onze opleiding Beweegcoach aansluit bij je interesses.

Proefles Beweegcoach

Download gratis proefles Opleiding Beweegcoach

Privacy: We sturen je geen SPAM. Je gegevens zijn 100% Veilig.

Reactie toevoegen

CAPTCHA
De volgende vraag wordt gesteld om geautomatiseerde inzendingen te voorkomen.