Slaapcoach | Sonnevelt Opleidingen

Welke opleiding past bij jou?

Doe de studiekeuzetest!

Petra voelt zich futloos en het ontbreekt haar vaak aan energie. De ene nacht valt ze maar niet in slaap, de andere nacht ligt ze vanaf 3 uur wakker. Ze heeft al van alles geprobeerd: een warme douche voor het slapen gaan, een meditatie, de telefoon op tijd uit. Maar niets lijkt te helpen. Ze zou zó graag weer eens snel in slaap vallen, goed en diep doorslapen en ‘s morgens fit en uitgerust wakker worden!

Steeds meer mensen kampen in deze ‘overprikkelde’ maatschappij met slaapproblemen. Meer dan 60% van de Nederlanders (onderzoek Hersenstichting en Trimbos Instituut, maart 2019) is zelfs ontevreden over hun eigen slaapkwaliteit. Goed slapen is een samenspel van veel factoren. Het heeft raakvlakken met de medische wetenschap, voedings- en bewegingsleer, positieve psychologie en breinwetenschap. De Slaapcoach is in staat om als deze facetten slim te combineren om zo de meest uiteenlopende slaapproblemen te behandelen. Je helpt mensen om weer grip te krijgen op hun slaap en daarmee hun levensenergie. Als je mensen graag ‘evidence based’ met hun slaapproblemen wilt helpen, volgens een duidelijke methode, dan is deze cursus echt iets voor jou.

Een in samenwerking met docent Floris Wouterson Slaap Performance © opgeleide Slaapcoach is een allrounder. Je leert hoe je mensen op een vaardige manier helpt om weer energiek aan de dag te starten.

Voor wie?

Slaapcoach is een waardevolle aanvulling voor o.a. mental coaches, loopbaan coaches, HR managers, case- en reïntegratie managers, (bedrijfs)artsen, arbeidsdeskundigen, personal trainers, beweegcoaches, vitaliteitscoaches, levenscoaches en stress en burn-out coaches.

Daarnaast is de cursus interessant voor zorgprofessionals, zoals fysiotherapeuten, psychotherapeuten, osteopaten, psychologen, sociaal pedagogisch werkers, wandelcoaches, hardlooptrainers en mindfulnesstrainers, die de cursus Slaapcoach willen combineren met andere vormen van coaching.

Wat leer je?

Tijdens de 4 cursusdagen wordt ‘s morgens telkens aandacht besteed aan de oorzaken en gevolgen van slecht slapen en slaaptekort. ‘s Middags wordt ruimschoots tijd besteed aan de toepassing van de aangereikte theorie in de praktijk. De volgende onderwerpen komen aan bod:

Dag 1 - Slaapwetenschap (lesdag op woensdag)

●     Wat is slaap en waarom slapen we?

●     Wat is de relatie tussen slaap en leeftijd?

●     Wat zijn de drie dimensies van een goede slaap?

●     Welke zijn de actuele ‘slaapmodellen’ en hoe zet je deze het beste in?

●     Wat zijn de belangrijkste slaap-vragenlijsten en hoe gebruik je een slaapdagboek?

●     Hoe werkt de Wheel Of Sleep en hoe ziet een goede anamnese eruit?

 

Dag 2 - Slaaphygiëne - Slaapomgeving - Slaapcomfort (lesdag op woensdag)

●     Welke vijf factoren zijn van belang bij de selectie van een goede matras? 

●     Hoe ziet de ideale slaapomgeving eruit?

●     Wat zijn slaaproutines en hoe zet je deze het beste in? 

●     Kan je slaapproblemen oplossen met externe tools zoals pillen en gadgets?

●     Wat zijn de gevolgen van slecht slapen en (chronisch) slaaptekort?

●     Hoe ga je om met weerstand tegen verandering?

●     Wat is het 5-W model en hoe kan je dit inzetten in de praktijk?

 

Dag 3 - Stressmanagement (lesdag op maandag!)

●     Wat zijn de belangrijkste oorzaken van slecht slapen?

●     Wat is de typologie van de slechte slaper en welke denkfouten maken ze?

●     Welke slaappatronen liggen ten grondslag aan een slaapstoornis?

●     Welke zijn de ‘redflags’ en waar ligt de grens qua competenties van de Slaapcoach?

●     Hoe breng je de belangrijkste zintuigen tot rust?

●     Welke vormen van beweging ondersteunen een goede nachtrust?

●     Hoe ziet een evenwichtig slaapcoachingstraject eruit?

 

Dag 4 - Slaapfysiologie (lesdag op woensdag)

●     Wat is de relatie tussen voeding en slaap en wat zijn de gevolgen van verkeerde voedselkeuzes?

●     Wat is de invloed van stress op een goede nachtrust en welke hormonen spelen hierbij een belangrijke rol?

●     Waarom is de gezondheid van de darmen zo bepalend voor hoe goed iemand slaapt?

●     Wat is de meest bepalende factor voor de diepe herstellende nachtrust?

●     Wat is een chronotype, hoe wordt deze bepaald en hoe zet je deze kennis slim in?

 

Bonus - Aanvullende online workshop (datum volgt)

●     Recap van de 4 daagse + toetsing + mogelijkheid om vragen te stellen

 

Wat kan je?

Na afloop van de cursus Slaapcoach:

  • Heb je kennis van wat slaapcoaching is en wanneer en hoe het kan worden ingezet.
  • Ben je in staat het doel van de coaching helder te definiëren en kan je een evenwichtig coachingstraject opstellen met de cliënt.
  • Heb je kennis van de relatie tussen slaap en leeftijd.
  • Ben je in staat de ‘reality check’ tool (anamnese) toe te passen.
  • Ben je in staat de belangrijkste slaap-vragenlijsten en het slaapdagboektool te lezen en te interpreteren.
  • Ken je de verschillende soorten vragen en beheers je de vaardigheid van vragenstellen.
  • Kun je de actuele slaapmodellen uit de slaapwetenschap toepassen.
  • Begrijp je het belang van goed slaapcomfort.
  • Heb je kennis van de vijf factoren die essentieel zijn bij de keuze van goed slaapcomfort.
  • Begrijp je het belang van de juiste slaapomgeving, de invloed van elektrosmog op slaap en heb je kennis van de tool ‘Locus of Control’ in relatie tot slaap.
  • Heb je kennis van de belangrijkste soorten slaapproblemen en ben je op de hoogte van de NHG standaard slaapproblemen en slaapmiddelen.
  • Heb je kennis van de verschillende hersenonderdelen en begrijp je de functies daarvan.
  • Weet je wat kernslaap betekent en kun je de werking van de biologische klok goed uitleggen.
  • Weet je waar de grenzen liggen qua competenties als Slaapcoach en wanneer het het beste is om door te verwijzen (red flags).
  • Heb je kennis van de relatie tussen voeding en de rol van de belangrijkste hormonen om goed te slapen.
  • Begrijp je het belang van gezonde darmen en hoe dit kan worden gerealiseerd via de ‘slaapdetox’ tool.
  • Heb je geoefend met verschillende tools, zoals slaap vragenlijsten, Wheel of Sleep, 5-W model, 12-fasen stressmodel, actuele slaapmodellen, ontspanningsoefeningen en bijvoorbeeld sticky note methode.

 

Accreditatie

Slaapcoach is geaccrediteerd door:

  • SNRO

 

Praktische Informatie

Datum:
woensdag 23 september 2020, woensdag 14 oktober 2020, woensdag 28 oktober 2020, woensdag 11 november 2020
Aantal lesdagen: 4
Tijd:
09:30 - 16:30 uur
Locatie:
Zaltbommel, Watletjenu
Docent(en):
Accreditatie:

SNRO (punten worden binnenkort bekend gemaakt)

Totaalprijs: €1295,- lunch inbegrepen
Betaling:

De betaling van deze na- en bijscholing gaat via iDEAL of Mistercash (België). Na het inschrijven op deze na- en bijscholing word je direct doorgeleid naar de website van je bank.

In het kader van de onderwijsvrijstelling geen btw van toepassing.

Gedurende veertien dagen na inschrijving bestaat de mogelijkheid volgens consumentenrecht kosteloos te annuleren. Voor meer details zie onze Algemene voorwaarden.