Gun jezelf tijd om te slapen

We zijn de afgelopen twintig jaar één uur en twintig minuten per nacht minder gaan slapen. Onder invloed van t.v., internet en kunstlicht gaan we steeds later naar bed. Dit is één van de redenen dat mensen chronisch moe zijn en moeilijk herstellen. Want tijdens je slaap geeft je hypofyse groeihormoon af zodat je lichaam weer kan herstellen. Te weinig slaap kan er voor zorgen dat je vatbaarder bent voor infecties. Je kunt jezelf moeilijker concentreren. Je maakt daardoor eerder missers en 'vouten'. De kans op ongelukken neemt toe. Daarom geef een aantal waardevolle tips voor een weldadige nachtrust.

Geef je lichaam al rust voordat je gaat slapen

Ook al lijkt alcohol misschien te ontspannen, het draagt niet bij tot een rustige slaap. Je lever moet hard werken om de negatieve effecten van je drank(jes) weer op te ruimen. Dat geldt natuurlijk ook voor alle andere opwekkende stoffen zoals nicotine en cafeïne. Als je drie uur voor het slapen nog een zware maaltijd gebruikt, dan lig je gegarandeerd te zweten in je bed. Daarnaast zijn heftige discussies of spannende films ook geen verstandige keuze als je de volgende ochtend weer fris op wil staan.

Richt je in op het feit dat je eén derde van je leven slaapt

Daarom is je slaapkamer een belangrijke plek, die vooral veel rust moet uitstralen. Hoe minder prikkels, des te beter voor je nachtrust. Boots de natuur zoveel mogelijk na, met een aangename temperatuur, voldoende zuurstof (open raam) en eventueel wat zuiverende edelstenen zoals bergkristal en rozenkwarts. Ban alle elektrische apparaten uit je slaapkamer die zogenaamde electrosmog afgeven. En zeker geen mobiele telefoons. Die zorgen ervoor dat je in een constante fase van onbewuste alertheid leeft. Daarnaast moet de slaapkamer zo donker mogelijk zijn. Je epifyse reageert sterk op impulsen van licht en donker, waarbij onder andere de afgifte van melatonine ontregeld raakt wanneer er teveel licht in je slaapomgeving is.

Slaapbevorderende tips

  • Etherische olie lavendel voor op het hoofdkussen
  • Rustgevende muziek of ontspannings-CD
  • Voetenbad of een massagebon

Wil jij nog meer tips om beter te kunnen slapen? Volg dan de cursus slaapcoach. Wil je meer weten over je lichaam en ook hoe je ernaar kunt leren luisteren? Dan is de Lichaamsgericht Coach wellicht iets voor jou.

Proefles opleiding Lichaamsgericht Coach

Gratis proefles opleiding Lichaamsgericht Coach

  • Inkijkje in de lesmap.
  • Leer over coachen en waarnemen.
  • Ontdek de rol van emoties.